De Milan Design Week zit er weer op! Volgens velen was het opnieuw een 'normale' editie na de voorbije coronajaren, al hebben deze wel hun sporen nagelaten. We hadden op voorhand al een aantal must-sees opgelijst, maar hebben ter plaatse nog heel wat ander nieuw Belgisch talent of nieuwe producten van gekende designers ontdekt.

Was het opnieuw een 'normale' editie? De Salone zelf trok 307.418 bezoekers, dat is 15% meer dan vorig jaar, maar nog steeds heel wat minder dan de 386.000 uit 2019. En waren er verrassende zaken? Niet zoveel. Blijkbaar hebben heel wat merken gewacht om nieuwe lanceringen te doen omdat het publiek van buiten Europa de primeurs van vorig jaar nog niet gezien had. De Aziatische bezoekers waren inderdaad terug, maar de hallen op de verdieping bleven leeg, waardoor er heel wat minder exposanten waren.

En hoe was het in de stad? Bedrijven mikken steeds meer op de aanwezigheid in de stad, of verlaten de beurs voor een showroom in het centrum. Brera en Tortona blijven drukke locaties. 5VIE en Isola hebben hun publiek. Bij Alcova stond je al snel een uurtje aan te schuiven om binnen te kunnen, al waren de reacties er, in tegenstelling tot andere jaren, niet zo enthousiast. Een initiatief als Design Variations, dat vroeger in Palazzo Litta één van de trekplijsters was, heeft volledig aan belang verloren.

Wie nog even een volledig overzicht van alle Belgen in Milaan wil checken, kan dit nog steeds doen op de Belgian Design Map.

Belgium is Design op de Salone Satellite

1. Vorig jaar viel Gilles Werbrouck in de prijzen met de Salone Satellite Award. Nu ging de derde prijs naar Ahokpe + Chatelin. Ku Do Azo is een hangmat ontworpen voor onze Europese interieurs. De inslag van de stof bestaat uit hergebruikte garens afkomstig van tweedehands gebreide truien die op de Afrikaanse markt terechtkomen. De hangmat is ook verkrijgbaar in een buitenversie in polypropyleen restspoelen van textielbedrijven in België.

Ku Do Azo, Ahokpe + Chatelin © Lucas Denuwelaere

Ku Do Azo, Ahokpe + Chatelin © Lucas Denuwelaere

2. Marianne De Cock werkt voornamelijk met hout en specifiek fineer. In de Fold-serie ligt de focus op vorm en functionaliteit. De serie is vervaardigd uit Lariksfineer waarbij intarsia of inlegwerk op een vernieuwde manier wordt gebruikt. De tafel en bijzettafel zijn op maat verkrijgbaar en beschikbaar in vier kleuren. De tafel is afgewerkt met een zwarte beits en een PU-vernis, de bijzettafel met een grijze lak.

3. Tijdens haar opleiding ontwikkelde Esther De Vos een voorliefde voor het maken van meubels. Tijdens een opleiding lassen ontdekte ze haar liefde voor staal. De mengen van staal en glas, twee contrasterende materialen, vormde het uitgangspunt voor haar MAGAZINE RACK. Het ontwerp is puur en simpel en heeft speelse kenmerken. Zo geven de twee schuin lopende poten de elegante structuur een dynamische toets. Een transparante vernislaag laat het karakter van het staal beter tot haar recht komen, en het pure van het ambachtelijke lassen blijft zichtbaar.

MAGAZINE RACK, Esther De Vos

MAGAZINE RACK, Esther De Vos

4. Andreas De Smedt van Not A Desk verkocht reeds meer dan 3.000 stabureaus. Maar staand werken is niet de enige oplossing voor een gezonde werkstijl. Wat telt, is dat je van houding verandert, idealiter elk half uur. Daarom biedt de loungestoel de mogelijkheid om liggend te werken in een houding die de stress op het lichaam vermindert. Het stabureau kan omgebouwd worden tot een schootbureau. De loungestoel kan niet alleen worden gebruikt om te powernappen maar ook als werkplek.

Not A Desk

Not A Desk

5. Emma Terweduwe is een Belgische textielontwerpster gespecialiseerd in jacquard weven. Haar stukken zijn luxueus en expressief en combineren natuurlijke en duurzame materialen. De stukken zijn gemaakt op basis van een uniek proces van het vervilten van geweven stoffen en hebben een kleurrijk en sterk grafisch design. Emma mikt op het galeriecircuit met haar Gradient-tapijten. Met de nieuwe GRID-collectie woningtextiel richt ze zich tot een ruimer publiek.

GRID, Emma Terweduwe

GRID, Emma Terweduwe

6. Manuel Leromain knipt, lijmt en assembleert met plezier vormen en kleuren om een uniek en inspirerend universum te creëren. De Childhood-collectie roept herinneringen op aan de molen waar hij opgroeide. Het is een reeks veelkleurige wandkleden in jacquardweefsel, die mensen doen dromen en aan reizen denken.

Childhood, Manuel Leromain © Sam Gilbert

Childhood, Manuel Leromain © Sam Gilbert

7. Studio Tim Somers nam voor de tweede keer deel aan de Salone Satellite. Dit jaar toonde hij Piédestal, een verzameling sokkels, met als doel een eigen identiteit te creëren in het concept van functie en verschillende houtbewerkingstechnieken. Elke Piédestal is vervaardigd uit een combinatie van verschillende houtsoorten zoals kastanje, iep, kers en walnoot. Door de hoogte en de verschillende mogelijkheden varieert de functie. Het platform en de bollen kunnen steeds verschillend gemonteerd worden.

Piédestal, Studio Tim Somers

Piédestal, Studio Tim Somers

Andere Belgen op de beurs

8. Extremis stelde Panigiri voor in een zuiderse sfeer. Vormelijk niet heel verrassend, al is het ook verkrijgbaar met een opzetbaar stoelelement voor meer zitcomfort. Panigiri bestaat uit slechts drie basiselementen: een middenblad, twee eindbladen en de poten. Die drie elementen bieden ruim voldoende plaats voor acht personen en elk bijkomend middenblad schept ruimte voor vier extra personen, eindeloos verlengbaar. Buitengewoon modulair enerzijds, compact en transportvriendelijk anderzijds, want alle Panigiri-tafelelementen passen namelijk op één pallet.

Panigiri, Extremis

Panigiri, Extremis

9. De Half & Half-hanglamp van Hind Rabii, ontworpen door Alain Gilles, komt voort uit een reflectie over het verschil dat er kan zijn in de waarneming overdag en 's nachts. Net als dag en nacht bestaat de hanglamp uit twee delen. Het onderste deel is vrij klassiek met zijn halfronde opaalglas. Het bovenste deel, in keramiek, heeft een typerende kruisvorm en benadrukt de persoonlijkheid van de hanglamp wanneer het daglicht erop valt. De hanglampen, in twee verschillende afmetingen, kunnen gebruikt worden als enkele hanglamp of je kan er moderne luchters mee creëren door meerdere hanglampen op verschillende hoogtes te combineren.

Half & Half, Hind Rabii

Half & Half, Hind Rabii

10. B Brand werd in 2019 opgericht door interieurontwerper Ben Depuydt en de gerenommeerde architect Luc Binst. Hun B7-lounge is een zitconcept in samenwerking met Bulo. Deze modulaire woonoplossing bestaat uit modulaire elementen met zit-, tafel-, oplaad- en opslagfuncties. Op deze manier kan een slimme woonoplossing worden gecreëerd voor zowel residentiële als publieke ruimtes. Het strakke ontwerp integreert naadloos in elk interieur, van een woonkamer tot een hotellobby.

B7, B Brand en Bulo

B7, B Brand en Bulo

Belgian Design Pavilion

11. Voor Dries Truyers, student meubelontwerp aan de VOMO-opleiding in Mechelen is spelen, combineren en creatief experimenteren met gewone en ongewone materialen een van de meest fascinerende aspecten van meubelontwerp. Kurk-kruK is een circulaire kruk gemaakt uit wijnkurken en resthout uit de fineerindustrie.

Kurk-kruK, Dries Truyers © Katoo Peeters

Kurk-kruK, Dries Truyers © Katoo Peeters

12. Sam Kerckaert wil dat de gebruiker de objecten koestert, ze een leven lang meeneemt en later doorgeeft. De kruk is het resultaat van onderzoek naar verschillende vormen, materialen en technieken. Op de rug werden buigtechnieken toegepast. Veel verschillende dunne lagen walnoot worden met behulp van een mal op elkaar bevestigd waardoor een cirkel met een kleine straal ontstaat. De variatie van zwart, rood en bruin walnoothout creëert een gevoel van vertrouwdheid en warmte.

Kruk, Sam Kerckaert © Alwin Vyvey

Kruk, Sam Kerckaert © Alwin Vyvey

13. An Gillis transformeert lokaal immaterieel erfgoed in objecten die een emotie oproepen en mensen weer in contact brengen met hun roots. Het werk dat ze in Milaan presenteerde, vertelt het verhaal van haar eigen woonplaats Tienen, dat in het verleden zeer welvarend was door de suikerfabriek. De Suikerspiegel maakt de burgers weer trots te maken op hun erfgoed en zichzelf. De spiegel heeft het volume en de beeldtaal van een vergroot pak suikerklontjes.

De Suikerspiegel, An Gillis

De Suikerspiegel, An Gillis

Bedrijven in de stad

14. Serax is een samenwerking aangegaan met het Milanese modelabel Marni. Marni brengt al enkele jaren kleurrijke buitenmeubelen uit, en hun designer Francesco Risso maakt sinds corona zelf keramiek. Het resultaat is een speelse bloemrijke collectie van niet minder dan 120 stuks, die verkrijgbaar is in de winkel vanaf augustus.

Servies, Serax en Marni

Servies, Serax en Marni

15. Vincent Van Duysen herconfigureert en geeft karakter aan de moderne eetkamer met het nieuw tafelontwerp Mateo, geïnspireerd op de horecaruimte in het nieuwe Paviljoen in het Molteni&C-hoofdkantoor. De Mateo-tafel bestaat uit een licht uitlopende cilindrische voet, die verticaal in tweeën is gedeeld. Het blad loopt aan de randen subtiel taps toe. Mateo kan worden uitgebreid met een draaibaar centraal element, Lazy Susan, een typisch element van de oosterse cultuur.

Mateo, Vincent Van Duysen

Mateo, Vincent Van Duysen

16. Net zoals Tribu heeft ook Limited Edition de Salone verlaten. Zij waren te vinden in Brera. Geïnspireerd door de stijl van de Memphis-architecten speelt Retro Chic met mooie, heldere kleuren en een leuk geometrisch patroon: een ontwerp dat je echt terug in de tijd brengt. Het tapijt is gemaakt van natuurlijke vezels – 50% wol en 50% zeezijde – en is verkrijgbaar in vijf verschillende kleurenpaletten.

Retro Chic, Limited Edition

Retro Chic, Limited Edition

Ontwerpers in de stad

17. Rosie Broadhead is resident van MAD Brussels. Haar Skin II-project is ontwikkeld in samenwerking met microbioloog Christopher Callewaert en heeft tot doel datgene wat van nature op ons lichaam zit te gebruiken om onze kleding beter te laten functioneren. Onze huid fungeert als primaire verdediging tegen ziektekiemen en herbergt honderden miljoenen micro-organismen die ons gezond houden. Rosie plaatste probiotische bacteriën strategisch op het huiddichte kledingstuk op plaatsen waar doorgaans het meeste zweet wordt geproduceerd zoals de oksels, de onderarmen, de borst en de zijkanten van de romp. Deze worden geactiveerd zodra ze in contact komen met het zweet. Ze overheersen andere minder gunstige bacteriën die al op de huid aanwezig zijn. De lichaamsgeur vermindert, celvernieuwing wordt gestimuleerd en het immuunsysteem verbetert.

Skin II, Rosie Broadhead

Skin II, Rosie Broadhead

18. Juliette Vandermosten creëerde op de Design Academy in Eindhoven Meanders, een tafelspel en hulpmiddel om open gespreksruimten te creëren in families die te maken hebben met dementie. Door deelnemers te helpen naar elkaar te luisteren, stelt het collaboratieve bordspel hen in staat anders en vanuit een plaats van kwetsbaarheid te communiceren. Meanders zorgt voor een evenwicht tussen plezier en complexe emoties en moedigt deelnemers aan om opnieuw contact te maken en hun relaties te heroverwegen door wederzijdse zorg.

Meanders, Juliette Vandermosten © Nicole Marnati

Meanders, Juliette Vandermosten © Nicole Marnati

19. Niet te zien, maar wel in de prijzen gevallen. Arthur Grethen en Léo Sprimont wonnen de tweede prijs in de RoPlastic Prize van Rossana Orlandi in de categorie Inspiring Learning Projects met hun VAU.R308-project. Ze leerden elkaar kennen tijdens hun studies aan het ESAD in Valenciennes. Ze verzamelden plastic langs de boorden van de Schelde, recycleerden dit in materiaal bij het Brusselse Bel Albatros en bouwden er een klassiek model van zeilboot, de Vaurien, mee na. Meer op vau-r.fr.

VAU.R308, Arthur Grethen en Léo Sprimont

VAU.R308, Arthur Grethen en Léo Sprimont

20. In zijn ontwerpen onderzoekt Arthur Vandergucht de grens van een efficiënte balans tussen architectuur en meubelontwerp. Hij richt zich op het ontwikkelen, verklaren en bevragen van ontwerpstrategieën — door verbindingen en constructies te onderzoeken. Het ontwerp FR02 kreeg vorm door het inzetten van herhalingen van deel één van de FRANS-collectie FR01. De collectie kenmerkt zich door pure, heldere materialen. De vanzelfsprekende en traditionele verbindingen spelen een essentiële rol.

FR.02, Arthur Vandergucht

FR.02, Arthur Vandergucht