Shelter, gekend van programma’s als Benidorm Bastards, Wat Als? en Safety First, werd opgericht door Tim Van Aelst. Het Antwerpse tv-productiehuis verkoopt tv-programma's in binnen-en buitenland. Hoe pakt Tim dat aan?

Shelter is al jaren een gevestigde waarde in België. Maar ook in het buitenland scoren de programma’s van Tim Van Aelst en zijn team heel goed. Benidorm Bastards en Wat Als? sleepten al meerdere prestigieuze internationale awards in de wacht. Is daarmee zijn broodje gebakken en verkopen zijn programma’s nu zichzelf? Absoluut niet. Prijzen openen deuren, maar bij elk nieuw programma is het weer knokken en overtuigen.

“Soms win je, soms verlies je. Benidorm Bastards was binnen een uur aan tien landen verkocht. Voor Wat Als? hebben we echt moeten vechten. En met Safety First liggen we weer helemaal onderaan de stapel. Alles begint met een goed idee. Je moet inhoud hebben en iets te vertellen hebben.”

“We blijven bewust klein, om de touwtjes in handen te houden. Groeien betekent meer programma’s maken en een dag telt maar 24 uur. Zelfs de grootste talenten hebben maar twee handen.”

Zonder inhoud verkoop je niks. In een bedrijf kan je alles aankopen: machines, IT-mensen,… Zelfs ervaring. Wat je niet kunt kopen, zijn ideeën. En die worden niet bedacht in een zaal met dertig of zelfs vijf man. Het zaadje ontkiemt altijd bij één persoon. Alle verkooptheorieën komen te vervallen als je niet de juiste en de strafste mensen hebt. Zo maken wij het verschil. Bij de start van elk nieuw project laat ik alle kandidaten een test afleggen, hoe indrukwekkend hun cv ook is. Zo weet ik precies wie het meeste voeling heeft met het programma. Als mensen mij in een eerste jobgesprek veel vragen stellen, dan beschouw ik dat als een teken van intelligentie. Wie nieuwsgierig en leergierig is, heeft een streepje voor.”

Maar straffe ideeën alleen zijn natuurlijk niet genoeg. Je moet die ook aan de man kunnen brengen. Investeren in een uitgebreid netwerk is dus een andere belangrijke factor in het verkoopproces. En dat doet Tim Van Aelst vooral op beurzen. “Networking is misschien een vies woord, maar het is zo belangrijk. Go out there! Ontmoet mensen en onderhoud je contacten. Als ondernemer moet je zowel op je idee als op je netwerk focussen.”

Cast van het tv-programma Benidorm Bastards

Cast van het tv-programma Safety First