Caroline Blomme besloot in 2016 in bijberoep grafisch ontwerper te worden, na meer dan vijftien jaar ervaring in grafische en communicatiebureaus. Anderhalf jaar later besloot ze er fulltime voor te gaan. Hoewel het nooit haar ambitie was om haar eigen zaak te runnen, is het toch zo uitgedraaid. En daar heeft ze nog geen seconde spijt van gehad. Wat is haar verhaal en wat zijn haar tips voor starters?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Caroline Blomme © Ilse Van Bouchout

Caroline Blomme © Ilse Van Bouchout

Wie is Caroline Blomme?

  • is 44 jaar

  • werkte bij verschillende grafische en communicatiebureaus

  • richtte in 2016 Studio Blomme op

  • focust op brandingprojecten

  • heeft klanten in o.a. retail, finance, ICT & consulting, non profit, food, beauty & welzijn 

  • instagram.com/studioblomme


Waarom wilde je grafisch ontwerper worden?

In het laatste jaar van de humaniora wist ik eigenlijk totaal niet wat ik wilde gaan doen, ik was in zoveel dingen geïnteresseerd. Ik dacht onder meer aan kinesitherapie, architectuur, psychologie en diergeneeskunde. Tot Herman Cool, mijn docent esthetica, me vroeg of toegepaste grafiek niets voor mij was. Ik had nog nooit van die opleiding gehoord, ik kwam uit een heel andere leefwereld. Ik besloot naar de eindejaarstentoonstelling van Sint-Lukas in Brussel te gaan en ik was compleet overdonderd en verkocht.

Ik schreef me in en in de jaren die volgden, ging er een nieuwe wereld voor me open.

Als mijn leraar me daar toen niet had toe aangespoord, dan was ik helemaal ergens anders beland.

Hoe belangrijk was het werken bij bureaus na je afstuderen? En waarom besliste je om je eigen studio op te richten?

Ik heb in heel wat verschillende bureaus gewerkt. Door in zowel grote als kleine bureaus aan zeer diverse opdrachten voor allerlei opdrachtgevers gewerkt te hebben, heb ik enorm veel geleerd. Als ontwerper moet je een kameleon zijn. Zo heb ik ook een tijdje gewerkt als webdesigner in e-business, waar ik tot de vaststelling kwam dat het tactiele mij vooral aansprak en veel minder het digitale. De laatste acht jaren van mijn loopbaan in loondienst werkte ik voor Kunstmaan, een branding- en communicatiebureau dat in die periode van 30 naar 80 personeelsleden is geëvolueerd. Daardoor evolueerde de manier van werken ook. Ik was een klein radertje in het geheel en bovendien was de werkdruk er vaak heel hoog. Als vormgever werd ik niet meer warm van mijn werk, ik miste het menselijke aspect heel hard. Ik besloot daarom mijn eigen studio in bijberoep op te richten. Dat deed ik puur voor de fun, zonder enige (financiële) druk.

Ik kon mijn goesting doen en leuke projecten realiseren, waarbij ik connectie had met de klant en zijn verhaal.

Uiteindelijk ben ik er anderhalf jaar later volledig voor gegaan. Al was het nooit mijn plan om fulltime zelfstandige te worden. En als ik daar nu naar terugkijk, was dat vooral omwille van een hoop vooroordelen: mijn man was zelfstandige, ik ben een sociaal beest en heb graag collega’s rond me, ik voelde me absoluut geen ondernemer, de onzekerheid van werk en inkomen,... Maar ik moet voluit ergens voor kunnen gaan. Ik heb er nog geen spijt van gehad.

Concept, branding, baseline en visuele communicatie, Canapé

Concept, branding, baseline en visuele communicatie, Canapé

Concept, branding, baseline en visuele communicatie, Canapé

Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?

Eigenlijk lijkt het alsof ik nog maar pas begonnen ben. Naarmate je ouder wordt, lijkt alles sneller te gaan.

Ik heb beseft dat je pas inzicht krijgt in hoe alles werkt wanneer je het effectief doet.

Het is niet altijd evident, een eigen zaak combineren met een gezin... Ik geef ook les in grafische vormgeving (Syntra, Tour & Taxis), waar ook heel wat voorbereiding in kruipt. En er zijn altijd dingen die beter kunnen, zoals de communicatie van mijn studio. Ik kom er maar niet toe om aan een eigen website te werken. 

Als je in loondienst werkt, hoef je je geen zorgen te maken over de planning, administratie, facturatie of communicatie. Bij grotere projecten in agencies wordt een team voor jou samengesteld, maar als freelancer moet je zelf alles inschatten, regelen en de juiste personen op het juiste moment inschakelen. Je moet werkelijk alles doen en dat is niet te onderschatten. Ik was voor de opstart van Studio Blomme al iemand die extreem verantwoordelijk en plichtbewust is en ik werkte toen ook enorm hard en vaak te veel. Dat is nu niet anders. Integendeel. Je kan niks doorschuiven naar een collega… 

Heb je een balans moeten zoeken in je creatief werk en zaken zoals je administratie, boekhouding en financiën?

In theorie reserveer je voor dat soort taken best een bepaalde dag per week. Maar in de praktijk draait het toch vaak anders uit. Ik doe dat eerder tussendoor. Mijn klanten gaan nu eenmaal voor. Ik focus me op branding en zo’n projecten zijn echt intensief. Tot een juiste branding komen die vele jaren meekan, een bedrijf de perfecte smoel geven, daar kruipt tijd in. Als ik nu tegen een klant zou zeggen dat ik pas in juli tijd heb, dan is dat voor hem een afknapper. Daarnaast weet ik niet of ik in juli wel nieuwe opdrachten zal hebben. Ik heb ook weinig recurring business. Eens een klant zijn volledige huisstijl heeft, kan hij autonoom verder. Ik geef dus sowieso prioriteit aan mijn creatief werk. Vaak kom ik dan pas ‘s avonds of in het weekend aan mijn ander werk toe.

Vind je het soms moeilijk om altijd alleen te werken?

Je hoeft niet in team te werken om het gevoel te hebben dat je collega’s hebt. Ik werk nu al even met een testpanel, een groep van mensen aan wie ik feedback vraag over mijn voorstellen, voor ik ze naar de klant stuur. Mijn ‘testkonijnen’ zijn mannen en vrouwen van verschillende leeftijden, uit verschillende werelden. De groep bestaat uit een gastro-enteroloog, burgerlijk ingenieur, psycholoog, IT-er, een bio-technoloog en communicatiespecialist.

Ik vind dat je als designer niet in je cocon moet blijven zitten, je ontwerpt niet (enkel) voor designers.

Hun feedback is heel waardevol, want de branding zal leven in het dagdagelijks leven. 

Brand identity en diverse in- en outdoor tools, Fietsschool

Brand identity en diverse in- en outdoor tools, Fietsschool

Brand identity en diverse in- en outdoor tools, Fietsschool

Brand identity en diverse in- en outdoor tools, Fietsschool

Hoe verliep de eerste klantenwerving bij jou? Heb je periodes van te veel of te weinig werk?

Dat is allemaal behoorlijk toevallig gelopen, er popten plots verschillende aanvragen uit mijn netwerk op. Zo was er een ex-collega waarvoor ik een visuele identiteit ontwierp, een familielid wiens winkel een rebranding nodig had en de oprichter van een nieuw limonademerk, waarvoor ik de naam en ‘smoel’ bedacht voor zijn product. En zo ging de bal aan het rollen.

Soms werk ik avonden en weekends door, waarna er plots een rustigere periode volgt. Zeker sinds corona verloopt alles veel chaotischer, is het moeilijker om te plannen. Dat hoort er gewoon bij. Zeker bij mijn type klanten. En daar heb ik ook respect voor. Maar het maakt de planning en organisatie wel complexer. Sommige klanten verwachten ook dat je 24/7 beschikbaar bent. Dan besef ik weer dat ik meer m’n grenzen moeten stellen. Ken je zwaktes (lacht).

Vind je dat je jezelf moet verkopen?

Ik zie mezelf niet als iemand die zichzelf verkoopt. Ik heb het geluk dat ik gevonden word. Dat gaat enerzijds via mond-tot-mondreclame. Zo deed ik een opdracht voor een schoonheidsinstituut, waarna nog andere schoonheidsinstituten bij mij aanklopten. Anderzijds leveren social media me ook klanten op, hoewel ik die kanalen nog veel beter zou kunnen inzetten. Momenteel doe ik dat zeer organisch en heb ik nog niet geïnvesteerd in advertenties. 

Als iemand een offerte aanvraagt, dan wil ik altijd eerst een persoonlijk gesprek.

Voor mij is het menselijke aspect cruciaal. Ik wil weten of die klik er is, wie die klant is én ik wil mijn werkwijze en portfolio kunnen toelichten. Ik wil eerst graag met een potentiële klant aan tafel zitten en te weten komen wat hij of zij nodig denkt te hebben. Zo duik je vaak in een wereld waar je vooraf weinig vanaf wist, waardoor het ook extra boeiend wordt. In meer dan 90% van de gevallen komt er effectief een opdracht uit. Mensen willen in het dagdagelijkse leven alles steeds sneller en goedkoper, al missen ze daarbij dan wel dat menselijk contact, die empathie en beleving. Dat is iets waarmee ik mij met Studio Blomme wil differentiëren en waar ik ook voldoening uithaal.

Brand identity en B2C-communicatie, Oosterlinck

Brand identity en B2C-communicatie, Oosterlinck

Hoe ga je om met je prijzen?

Ik zal er niet rijk van worden! Offertes opstellen blijft complex: de juiste prijs bepalen en alle aspecten van het project goed inschatten en correct incalculeren. Dat is niet altijd makkelijk, want je kan niet altijd inschatten hoeveel uren je er effectief aan zal werken. Ik heb op dat vlak al veel geleerd en bijgeschaafd, maar het blijft een leerproces. Ik werk altijd met een prijsvork en klanten kunnen tegenwoordig ook afbetalen in maandelijkse schijven. Iets wat ik ook gaandeweg ben beginnen doen, is het vragen van een voorschot. Dat is een garantie voor mij, maar ook voor de klant. Mensen hebben soms vooroordelen en begrijpen niet altijd waarom iets zoveel kost. ‘Als designer speel je toch gewoon wat met kleur en vorm. En een logootje maken is toch maar een tekening… Da’s toch puur plezier, jullie job?!’ Vooroordelen. Iedereen loopt er bewust of onbewust vol van… Daarom vind ik het heel belangrijk om daar transparant over te zijn en de klant inzicht te geven over het proces achter de schermen.

Branding, 't Kiekekot

Branding, 't Kiekekot

Welke tips zou jij zeker meegeven aan starters?

Ik raad afgestudeerden aan om eerst ervaring op te doen in bureaus, die verschillen in grootte, opdrachten en klanten. Zo kom je te weten wat jou als ontwerper écht ligt. Grafische vormgeving is zo uitgebreid en divers. Je moet geloofwaardig overkomen en beseffen dat je niet in alles goed kan zijn. Ken je sterktes en je zwaktes.

Zorg dat je altijd de volledige briefing van een project hebt en neem de tijd om research te doen. Zorg er ook voor dat je, ook al is er een groot vertrouwen met de klant, alles op papier hebt staan, mocht er een misverstand of conflict ontstaan. Hou je tijd ook bij. Niet om het ‘uurtje-factuurtje-principe’ te gaan toepassen, wel om inzicht te krijgen in hoeveel tijd je effectief spendeert.

Connecteer met mensen en stel je open. Zorg dat je een netwerk hebt, zowel binnen als buiten je discipline. Zie andere ontwerpers ook niet als concurrenten. Laat je omringen door experts. Je hoeft niet altijd alles in handen te hebben, je moet kunnen loslaten. Zo werk ik ook regelmatig samen met een communicatiespecialist. 

Behandel je leveranciers en klanten met respect en geef hen de nodige aandacht. En werk ook echt samen. Ga op een constructieve en positieve manier om met feedback van de klant. Je kan initieel wel eens inwendig vloeken, maar buig ze om tot een meerwaarde. 

Elke creatieve starter waarmee ik in contact kom, raad ik ook aan om bij Flanders DC aan te kloppen. Ik ben heel blij dat er zo’n instanties bestaan. Ik kreeg van hen meerdere malen advies rond prijszetting en auteursrechten, en ben al naar heel wat congressen en sessies van Flanders DC geweest, waar er steeds ruimte is om te connecteren met anderen. 

 

Heb jij ook nood aan advies? Boek dan gratis een adviesgesprek met een van onze adviseurs!