Cedric Engels is de helft van het DJ-duo Hermanos Inglesos en de man achter het bedrijf Roundhouse, dat zich specialiseert in sonic branding. Zit ondernemen hem in het bloed en hoe balanceert hij tussen creativiteit en zijn bedrijf leiden? Ontdek het in deze podcastaflevering, waarin Cedric ook een primeur aankondigt!

Cedric Engels

Cedric Engels

Luister hier naar de podcast:



Hermanos Inglesos, het DJ-duo dat je vormt met je broer, is een gevestigde waarde in de DJ-wereld. Hadden jullie ooit gedacht dat jullie het zo ver zouden schoppen?

Eigenlijk is het iets dat organisch gegroeid is. Toen ik twaalf jaar oud was, was ik eigenlijk al aan het DJ’en, maar vooral in de technowereld. Op dat moment keerde mijn broer terug uit Spanje, die daar gestudeerd en gewerkt had. Hij had toen het idee om samen plaatjes te beginnen draaien en zo is Hermanos Inglesos geboren. Dat is allemaal vrij snel in crescendo gegaan. Zes jaar later stonden we op de grote festivals en hadden we een residency in Culture Club. Gedurende de week maakten we muziek en in het weekend DJ’den we in binnen- en buitenland. Sinds een jaar of twee staat dat wel op een lager pitje omdat ik me wil focussen op Roundhouse, en ook op mijn gezin.

Denk je dat het tegenwoordig makkelijker of moeilijker is om door te breken als DJ?

Enerzijds is DJ’en laagdrempeliger geworden, omdat de technologie is geëvolueerd. Anderzijds maakt dat het net moeilijker om je te onderscheiden. Aangezien er zoveel DJ’s zijn, moet je unieker zijn, maar dat vind ik net positief, want op die manier komen de écht goede DJ’s bovendrijven. Dat zijn de mensen die weten hoe ze een set moeten opbouwen, hoe ze moeten kijken en luisteren naar een publiek, zelf muziek maken en een eigen verhaal neerzetten. Zo kan je het verschil maken in een wereld waar er zoveel concurrentie is.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Moet je als DJ ook ondernemend zijn?

Het feit dat je op een bepaald moment beslist dat je DJ wil zijn, maakt je eigenlijk al een ondernemer. Voor mij is een ondernemer iemand die een idee heeft en dat uitvoert. Dus ik denk dat er veel meer ondernemers zijn dan dat mensen denken. Een goede of een ondernemende ondernemer is iemand met een plan, iemand die nieuwe ideeën ontwikkelt. Dat gaat dan over draaien, een naam bedenken, samenwerken met een andere DJ, nummers maken,... zodat je eigenlijk steeds evolueert.

Je komt uit een ondernemende familie. Jouw broer is CEO van het ramen- en deurenbedrijf Engels. Merk je dat jullie elkaar stimuleren om telkens een stap verder te gaan?

Zeker en vast. We zijn aandeelhouder in elkaars vennootschap en zitten in de Raad van Bestuur van elkaars bedrijf. Onze bedrijven Engels en Roundhouse zijn zeker niet te vergelijken qua grootorde, maar wel qua filosofie, aanpak en professionalisme. Of je nu een eenmanszaak, een KMO of een internationaal bedrijf runt, het draait altijd om dezelfde principes. En dan heb ik het over de bedrijfscultuur en ethiek: wat zijn de waarden die je als bedrijfsleider wil uitstralen naar je medewerkers, klanten en stakeholders? Daarnaast moet je een goede structuur hebben voor je werking, ook op financieel en juridisch vlak. Je moet echt een plan hebben en niet zoals een cowboy in het rond gaan schieten. Lucky shots kunnen even werken, maar op termijn is het toch beter om vanuit een strategie te werken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

In 2012 startte je met Roundhouse, dat gespecialiseerd is in sonic branding. Wat is dat eigenlijk precies?

Sonic branding spitst zich toe op geluidsidentiteiten. Bedrijven hebben een visuele identiteit, met een logo en huisstijl en afgeleiden daarvan. Bij sonic branding gaat het over het auditieve aspect. Hoe klinkt een merk? Hoe klinkt een film? Hoe kan die een unieke auditieve identiteit hebben, die geënt is op die visuele identiteit? Een voorbeeld in de filmwereld is Star Wars: John Williams is erin geslaagd om leidmotieven te creëren per personage, voor verschillende scènes, melodieën die terugkeren in verschillende stijlen, voor verschillende emoties,... Proximus is een goed voorbeeld van een merk met een sterke auditieve identiteit. Iedereen kent het deuntje van Wim Mertens uit Struggle for Pleasure wel, dat zorgt voor een associatie tussen een geluid en een merk.

Hoe pakken jullie met Roundhouse de ontwikkeling van een sonic brand aan?

We starten daarbij eigenlijk met een analyse van het merk zelf: wat zijn de waarden en de missie van het bedrijf? Wat is het DNA en de identiteit van het merk? Daarna organiseren we een workshop met het bedrijf in kwestie. Nadien maken we onze eigen analyse en stellen we drie concepten voor. De eerste outcome is de brand score, dat is een song. Daarnaast heb je ook het DNA van de brand, een korte tune die de sonic brand wordt genoemd.

Cedric laat enkele sounds horen die Roundhouse ontwikkelde voor de merken Coolblue, Schoenen Torfs en de TV-serie Bevergem. Luister naar de podcast!

Belangrijk is om consistentie te creëren en variaties te maken die voor verschillende touchpoints kunnen dienen. Zo klinkt de sound op TV, radio of zelfs personeelsfeestjes net wat anders. Een sonic brand is pas geslaagd wanneer die bij mensen heel natuurlijk overkomt, wanneer ze zich er geen vragen bij stellen. Mensen klagen alleen maar het slecht is, maar als je iets goed vinden, hoor je ze niet.

Is het voor jou makkelijk om te balanceren tussen het creatieve en het ondernemersaspect?

Ik denk dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen een ondernemer, een creatief en een manager. Voor het management probeer ik nu zoveel mogelijk samen te werken met andere mensen. Ik heb iemand aangeworven in het team die zich nu meer daarmee bezighoudt, zodat ik meer kan ondernemen, nieuwe ideeën kan uitvoeren en ook creatief kan zijn. Want daarvoor doe ik het, ik wil vooral met muziek bezig zijn.

Wat zijn de obstakels die je als ondernemer al hebben moeten overwinnen?

Enerzijds zijn er de kleine obstakels waar je dagelijks mee te maken krijgt, zoals een micro die niet werkt tijdens een opname of een rappel van de BTW-aangifte omdat je de eerste vraag tot betaling niet hebt ontvangen, een medewerker die niet gelukkig is en wil vertrekken, een concurrent die je ideeën steelt,... Anderzijds zijn er ook grotere issues: evoluties in de markt waardoor je gedemotiveerd raakt, aanvaringen, projecten die wat minder lopen, zaken die je wil bereiken maar waar je niet toe komt ondanks je inzet,... Het gaat echt wel met vallen en opstaan, maar het is belangrijk om te kunnen incasseren en af en toe te kunnen terugslaan. En goed omringd zijn door familie en vrienden en je gezondheid respecteren, ook dat is superbelangrijk.

Was het lang zoeken om je als bedrijf in sonic branding te profileren in de markt?

Nee, ik wist duidelijk welke boodschap ik wilde overbrengen, maar het was wel moeilijk omdat ik me een beetje een missionaris voelde in België. De discipline bestaat al langer in het buitenland, maar ons land hinkte wat achterop. Ik ben eigenlijk blij dat er nu ook concurrenten zijn die ook aan sonic branding doen, omdat ik erin geloof dat als we met meerdere bedrijven zaadjes planten en die ook geregeld water geven, dat er meer bewustwording komt. Concurrentie houdt me scherp en maakt dat ik zelf ook continu op zoek ga naar beter.

Heb je grote investeringen moeten maken om dit te realiseren?

Eigenlijk niet echt. We huren ons pand en de renovatie en de inrichting van de studio’s heb ik samen met vrienden gedaan. Ik heb een kleine lening aangevraagd bij de bank en had een financieel plan uitgetekend, maar helaas heeft de bank die lening geweigerd. Toen zag ik het even niet meer zitten, maar ik heb het dan uiteindelijk zelf aangepakt.

Was het in het begin moeilijk om klanten aan te trekken?

Ja, dat was niet makkelijk, omdat sonic branding geen courant begrip was. We hebben het vertrouwen gekregen van een aantal grote merken en daar hebben we veel aan te danken. Belangrijk is om te overtuigen, je verhaal te brengen, om de maatschappij bewust te maken van de kracht van geluid.

Wat brengt de toekomst voor Roundhouse?

Roundhouse zal op zeer korte termijn fusioneren met het bedrijf Sonicville. Ik ben al anderhalf jaar aan het werken aan die fusie. Ik vond het daarbij ook belangrijk dat de heritage van beide bedrijven zou behouden blijven, vandaar dat de twee bedrijfsnamen zijn samengesmolten tot Sonhouse. Het is een mooi verhaal voor ons, omdat we echt complementair zijn, ik kijk er echt naar uit.


De podcast op Soundcloud beluisteren kan hier. De volledige playlist van Flanders DC podcast vind je hier of op Spotify.

Abonneer je gratis op het Flanders DC-podcastkanaal:

  • iOS-gebruikers kunnen onder andere gebruikmaken van de 'Apple Podcasts'-app. Je wordt automatisch doorverwezen naar onze podcast via Itunes. Uiteraard kan je ook een andere app gebruiken.
  • Android-gebruikers Android-gebruikers hebben veel keuze. Een populaire app is 'Podcast Addict'.

Zoek naar 'Flanders DC' en abonneer je zodat je geen enkele podcast mist.