In digitale tijden, waarin onder meer de muziekindustrie het knap lastig heeft, een niche platenlabel opstarten. Il faut le faire. Mike Keirsbilck en Nele Buys waagden de sprong en bouwen sinds 2008 langzaam maar zeker Consouling Sounds uit.

© Karlijne Geudens

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Wat is Consouling Sounds?

  • opgericht in 2008 door Mike Keirsbilck en Nele Buys
  • openen in 2014 een platenwinkel in Gent
  • worden in 2014 door UNIZO verkozen tot Starter van het Jaar
  • hebben meer dan 200 releases op de teller
  • www.consouling.be

Waar kwam het idee vandaan om een niche platenlabel op te starten?

Mike: Tijdens mijn studentenjaren speelde ik bij verschillende groepjes, maar toen die er een voor een de brui aan gaven, zocht ik naar een andere manier om met muziek bezig te zijn. Bovendien was ik bezig aan de laatste loodjes van mijn doctoraat in de literatuurwetenschappen en filosofie en was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Daarom klopte ik aan bij een vriend met een klein platenlabel. Hoewel hij er eigenlijk net mee wilde stoppen, zag hij het wel zitten om samen met een propere lei te herbeginnen. 

We stellen de bestaande vormen en structuren constant in vraag.

Nele: Aangezien ze op zoek waren naar een structuur en ik al een vzw had opgericht om grensoverschrijdende projecten rond beeldende kunsten op te zetten, vond het label in eerste instantie onderdak bij vzw De Console. Die insteek heeft een sterke invloed gehad op de filosofie van het label.

Waarom voelden jullie de noodzaak om een fysieke plek te openen?

Mike: Doordat mijn kompaan het klappen van de zweep al kende, zijn we snel internationaal gegroeid. Toen verdere professionalisering zich opdrong, kon hij het professionele niet meer combineren met zijn privéleven. Daarom sprong Nele in eerste instantie tijdelijk in, maar intussen is ze er nog altijd. Nog datzelfde jaar, in 2014, hebben we een BVBA opgericht en deze winkel geopend.

In eerste instantie wilden we een bureau, maar al snel werd het een platenzaak, een bar, een laboratorium en een plek waar de mensen uit onze community elkaar kunnen ontmoeten.

Nele: We maakten de omgekeerde beweging, van het digitale naar het fysieke. Hiervoor werden we door UNIZO bekroond als Starter van het Jaar 2014.

Mike: Bovendien heeft dat fysieke in de loop der jaren steeds meer de bovenhand genomen. We brengen vaak niet louter een cd of LP uit, maar de muziek is gelinkt aan een bepaald object. Zo ontwierp Aline Gorsen voor onze artiest Dustbug een bronzen kevertje in een plastic laboratoriumdoosje of ontwikkelde Monnik voor zijn nieuwe album een thee. Door de optredens te koppelen aan een theeceremonie wil hij de beleving versterken. Via Consouling Sounds maken we ruimte voor dit soort creatieve ideeën.

© Karlijne Geudens

Schuilt daarin het belang van een label als dat van jullie voor het muzieklandschap?

Nele: Sinds de digitale revolutie heeft de muziekindustrie het zeer lastig, waardoor de grote spelers de markt monopoliseren en het middensegment langzaam maar zeker sneuvelt. Daarnaast komen de inkomsten niet langer uit de verkoop van cd’s of platen, maar uit de liveshows. Daardoor zijn de artiesten nu eigenlijk een soort product geworden. Daarnaast is het muzieklandschap te veel opgedeeld in hokjes, wat niet goed is voor de dynamiek. 

Als kleine speler kunnen we snel navigeren, waardoor we meer kunnen experimenteren.

Mike: De muzikanten met wie we in zee gaan, zijn stuk voor stuk onderzoekende geesten die crossdisciplinair grenzen proberen verleggen. Vanuit die experimentele voortrekkersrol werken we bijvoorbeeld rond de beleving op een concert, waarop de traditionele industrie nadien kan verder bouwen. Tegelijk heeft de digitalisering ervoor gezorgd dat bandjes die vroeger amper publiek bereikten via een fysieke plek nu wél een kritische massa bereiken. Zeker nu we aan de vooravond van de virtual reality staan en je bij wijze van spreken vanuit je zetel een concert in Japan kan bijwonen. Dat heeft een sterke invloed op de diversiteit van het landschap.

© Karlijne Geudens

Hoe hebben jullie voor die diverse stappen de nodige middelen bij elkaar gekregen?

Nele: Op basis van eigen middelen hebben we de eerste jaren gebouwd, volgens het principe van maken, verkopen en opnieuw investeren. Voor de winkel zijn we twee leningen aangegaan: een starterslening via PMV en een win-winlening. Al moeten we na al die jaren toegeven dat cultureel ondernemerschap bepaalde uitdagingen met zich meebrengt. Je groeit, maar het gaat soms te traag en de zoektocht naar bijkomende middelen is niet evident. Een kmo-groeisubsidie werd ons afgeraden, mecenaat zit niet echt in onze cultuur en het pas ingevoerde cultuurkrediet is ook een lening. Andere organisaties met gelijkaardige projecten werken op basis van culturele subsidies, maar omdat we ervoor kozen een bedrijf op te richten, kunnen we die moeilijk krijgen. Dat vind ik meten met twee maten en twee gewichten. Het zou de bijdrage die je levert tot het culturele landschap moeten zijn die telt, niet de structuur van waaruit je werkt. Ik mis waardering voor ondernemerschap in het toekennen van culturele subsidies.

Hoe pakken jullie het culturele ondernemerschap aan?

Mike: We herinvesteren in eerste instantie wat voortkomt uit de organische groei van de platenwinkel en de bar. Daarmee hebben we onder meer onze eerste medewerker aangenomen, zodat we zelf terug ruimte krijgen voor creatieve experimenten. Tegelijk zijn we voortdurend op zoek naar partners zoals Trix of STUK, waar we een Consouling Sounds-avond mochten opzetten, of de Ancienne Belgique, waar we als label in residence drie jaar lang bands konden programmeren en zelf een deel van het Broadcast-festival mochten cureren. Zo’n langdurig partnerschap geeft ons de kans om ons verhaal te vertellen.

We zien onze rol als platenlabel niet louter als het verkopen van muziek, maar hechten veel belang aan het sociale en emotionele aspect ervan.

Nele: Daarnaast staat ondernemen voor ons niet gelijk met bakken geld verdienen, maar in eerste instantie met iets doen voor de maatschappij. Zo werken we de komende maanden concreter rond het snijvlak tussen muziekbeleving en welzijn, iets wat van bij de start onderhuids in onze werking aanwezig is. Onze melancholische, reflectieve muziek biedt troost voor de ziel. Omdat we daar een groter maatschappelijk belang in zien en niet meteen de juiste partner vonden, zetten we zelf een festival op.

Hoe is het om als koppel samen te werken?

Nele: Doordat we een goede rolverdeling hebben, kunnen we beiden excelleren in ons domein. Tegelijk kunnen we erg open zijn tegen elkaar en durven we onszelf constant in vraag stellen. Als we merken dat iets niet werkt, durven we er ook mee stoppen. Dat is belangrijk in een sector als de muziekwereld die constant in beweging is. 

Mike: We hanteren een Do it yourself together-filosofie. Daarbij vragen we ons constant af hoe geijkte vormen als een concert of een plaat er binnen de filosofie van Consouling Sounds kunnen uitzien. De actieve samenwerking met de artiesten staat daarbij voorop.

© Karlijne Geudens