Creativiteit redt de wereld. Omwille van de coronacrisis worden projecten, opdrachten en evenementen afgeblazen, maar de creatieve sector blijft niet bij de pakken zitten. Er duiken allerlei initiatieven en acties op, die het de komende weken aangenamer moeten maken, maar ook steun en hulp bieden aan de problemen die zich nu en binnenkort zullen voordoen. Meer dan 100 initiatieven naar aanleiding van de coronacrisis hebben we in dit artikel verzameld.


112. Koop mondmaskers van Belgische ontwerpers

AmuseeVous

Yule Hermans, Chloë Nuñez Garcia en Charlotte De Weerdt voor AmuseeVous


111. Hallo, hoe gaat het?

Voor het project 'Hallo, hoe gaat het?’ vroeg Lieven Fieremans 12 illustratoren om een illustratie te maken rond het thema knuffelen. In deze tijden missen we elkaar enorm, we willen niet alleen weten hoe het met met de ander gaat, we willen elkaar eens goed vastpakken. De opbrengst van de verkoop van de postkaarten gaat volledig naar Welzijnszorg.

Hallo, hoe gaat het

110. 200 kunstwerken sieren billboards in Antwerpse straten

Hoe ervaren en bekijken kunstenaars de coronacrisis? Een aantal beeldende kunstenaars, waaronder studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en Sint Lucas Antwerpen, gebruiken 200 lege reclameborden in de lege straten om te tonen hoe zij deze bizarre periode beleven. De billboards blijven hangen tot eind mei.


109. Lockdown Film Festival

Het 2020 Lockdown Film Festival werd opgezet door acteur Sean Talo, die oproept om filmpjes te maken en op die manier een culturele diversiteit op één platform te delen. De 20 best beoordeelde films worden vertoond op de Facebookpagina. Er zijn al filmpjes te zien uit Engeland, Duitsland, Roemenië, Indië, Brazilië en Los Angeles.

Lockdown Film Festival

108. Quarantaine en lockdown songs

Dat de quarantainetijd binnen de muziekwereld voor inspiratie zorgt, mag wel duidelijk zijn, want er zijn ondertussen al wel wat nieuwe songs gecreëerd. Cookies And Cream bracht zijn debuutsingle Chillen In Ons Ondergoed uit. De Brugse singer songwriter Johan Declercq, ook wel bekend onder zijn artiestennaam JAGER, creëerde een lockdown love song. Benny Schacht wil met Bright New World dan weer een optimistische kijk op een nieuwe wereld aanreiken. En Pieter Embrechts schreef We hebben iedereen nodig, een lied speciaal gemaakt voor studenten uit Antwerpen.

Bright New World, Benny Schacht

107. Artists Unlimited lanceert Belgisch muziekfestival via livestream

In samenwerking met Trix, Vooruit, Handelsbeurs en Ancienne Belgique organiseert Artists Unlimited op zondag 26 april het allereerste Belgische Livestream Festival. Niet op de festivalweide, wel in je kot, via livestream. Op de affiche: Nick Bril, Absynthe Minded, Sioen, Noémie Wolfs, Tessa Dixson, An Pierlé + Koen Gisen, Gregory Frateur, Rare Akuma en Susobrino. Ticketjes kunnen aan 10 euro besteld worden.

AU festival

106. Zoek of maak een quarantekening

Hanne Deceuninck initieerde het idee om in en rond het Gentse raamtekeningen te gaan maken, om extra positiviteit te brengen. Op enkele dagen tijd wist ze al meer 20 artiesten, waaronder Eva Mouton, Sabien Clement en Jelle De Knock, op te roepen om deel te nemen. Op de Instagrampagina Quarantekening vind je meer tekeningen, een kaart waarop aangeduid staat waar ze te bewonderen zijn en hoe je zelf kan meewerken.

Carlo Besora

Yelle De Knock


105. Ik steun het lokale ambacht

Ambacht in de Kijker is gestart met een platform voor de ondersteuning van de ambachtslieden. Het laat de consument toe tegoedbonnen aan te kopen, wat de impact op de liquiditeit van de ambachtslieden moeten helpen beperken in deze moeilijke tijden. Schrijf je nu in als ambachtsman of -vrouw, of koop zelf een bon!

Ambacht in de kijker

104. Bond Zonder Faam

Bond Zonder Faam is een initiatief van grafisch ontwerper Eva Goethals en creatief strateeg Lien De Ruyck. Ze ontwikkelden stickers met coronaslogans en -quotes, coronapoëzie als het ware. Op zoek naar een p(l)akkend tijdverdrijf in coronatijden? Met een plakpakketje is wildplakken één keer toegestaan!

Bond Zonder Faam

103. Bruthaus vs covid

De Gentse Bruthaus Gallery is gestart met een online tentoonstelling 'Bruthaus vs covid' waarbij de galerij de kunstenaars visibiliteit geeft, maar ook 20% van alle verkoop van de werken schenkt aan Artsen zonder Grenzen. Je kan alles volgen op Instagram, waar ze al werk toonden van Les Monseigneurs, Camille Dufour en Peter Puype.

Les Monseigneurs

Peter Puype


102. At home: posters van Belgische illustratoren

 

Fleur je huis op met een poster of geef je home office net dat tikkeltje meer. Met de serie ‘At Home’ biedt studio Kabinet een beperkte oplage aan van A3 RISO-prints. De ontwerpen zijn gemaakt door Belgische illustratoren.

Shamisa Debroey

Shamisa Debroey

Tom Hautekiet

Tom Hautekiet


101. Wilde Westen TV

 

De Kortrijkse concert- en festivalorganisator Wilde Westen start met Wilde Westen TV. Je kan van thuis uit concerten bekijken van Sonic City Festival, BOS!festival, Festival van Vlaanderen Kortrijk of een van de concerten in De Kreun. 

Wilde Westen TV

100. Oldscooltv zoekt zangbuddies!

 

Oldscooltv staat voor audiovisuele content die zorgt voor verbinding tussen oud en jonger en lanceert een zangproject in samenwerking met een aantal rusthuizen voor de Oldscool zangbuddies! Word zangbuddy van een rusthuisbewoner en neem regelmatig (samen met je huisgenoten eventueel) een filmpje op waarin je de bewoner begroet en een lievelingsliedje meezingt of neuriet. Dat liedje mag een beetje vals klinken, zolang de vibes maar goed zitten en je de bewoner goesting doet krijgen om mee te zingen! 

Een tweede project is Oldscool slow tv: voorleessessies als troost op eenzame dagen. Goed virtueel gezelschap voor al wie het nodig heeft. Zo leest Sebastien Dewaele voor uit de Griekse Mythen, Piet De Praitere uit Misschien wisten zij alles van Toon Tellegen en Gunter Lamoot uit Ons Kookboek

Oldscool

99. Gratis films kijken op Mubi

 

Cinema's mogen voorlopig dan wel gesloten zijn, de goede films gaan door. Dankzij de Gentse cinema Sphinx kan je de komende drie maanden gratis genieten van Mubi, het streamingplatform voor cinefielen. Mubi brengt elke dag een film online, die vervolgens 30 dagen beschikbaar blijft.

Mubi Sphinx

98. In afwezigheid van de kunstenaar

 

Kunstenaar Dirk Schellekens bracht het werk van 33 kunstenaars digitaal tot leven in de expoIn afwezigheid van de kunstenaar. Het is geen virtuele weergave van een bestaande tentoonstelling, maar een volledig nieuwe, online expo. Navigeer doorheen de expo en zoom in op de werken. Heb je interesse in een bepaald werk, dan kan je contact opnemen. De technologie achter het systeem is ontwikkeld door Kunstmatrix.

In afwezigheid van de kunstenaar Dirk Schellekens

97. Muzikanten spelen op het Stay Home Festival

 

Tijdens de quarantaine organiseert het muzikale evenementenbureau Musevent het Stay Home Festival, een live festival om Belgische artiesten te ondersteunen. Alle livestreams zijn gratis, maar zij die willen, kunnen doneren. Elke euro telt en zal gelijk verdeeld worden onder alle artiesten en de organisatie.

Stay Home Festival

96. Sep Verboom ontwerpt een hoepelrok

 

Naar aanleiding van de open call van de United Nations ontwierp Sep Verboom binnen de categorie 'social distancing' een hoepelrok, met als titel Well-distance-being. Hij creëerde een fysieke referentie aan de betekenis van het afstand houden en interepreteerde dit zowel op een letterlijk als een spiritueel niveau. 

Sep Verboom

95. Bedankt Merci

 

Het platform Bedankt Merci werd opgezet door een samenwerking van verschillende professionals uit de creatieve sector: grafisch bureau Nummer 28, communicatiebureau BigTrees, webbureau Statik, verschillende ilustratoren, cartoonisten en schrijvers,... Het geeft je een aantal ideeën om je appreciatie en dankbaarheid voor al die zorgdragers te uiten. Verder werd er ook gewerkt aan een blijvend monument, als levend eerbetoon aan al die zorgdragers: Het Heldenbos. Check het zeker!

Bedankt Merci

94. Lockdown Waltz met 75 muzikanten

 

Muzikant Bert De Cock creëerde een Lockdown Waltz, waarvoor hij een oproep deed aan muzikanten wereldwijd. Maar liefst 75 muzikanten uit 3 continenten en 13 landen stuurden materiaal in. Bert monteerde het geheel tot een filmpje van drie minuten, te zien op Facebook

Lockdown Waltz

93. Elles de Koe schrijft coronaquotes

 

Vertelles Mechelen is een cadeauwinkel, uitgebaat door Elles de Koe. Wekelijks schrijft ze een coronaquote, die ze verloot via Facebook.

Elles de Koe

92. Koor-ona zingt via videocall

 

De quarantainetijd laat ons niet toe elkaar te zien, maar Koor-ona zorgt er wel voor dat er nog samen gezongen kan worden. Dries Lenaerts, student aan het RITCS, heeft ondertussen al enkele covers gebracht, waaronder Hey Jude van The Beatles en We are the world van Michael Jackson.

Hey Jude Dries Lenaerts

We are the world Dries Lenaerts


91. Verspreid het leesvirus mee

 

Verspreid het leesvirus is een online platform dat werd ontwikkeld door Boek.be en het kabinet voor Onderwijs van minister Ben Weyts. Op deze nieuwe website vind je allerlei gratis boeken en lees- en luisterfragmenten, info over kortingsacties, toegang tot digitale leerplatformen en nog veel meer.

Verspreid het leesvirus

90. Tony's, lockdown stopmotion

 

Illustratoren Sophie Doutreligne en Elise Debrock bundelden hun krachten en gingen aan de slag met stopmotion. Het resultaat is de video Tony's. Vanuit hun kot 'een persoonlijk staaltje #lockdownlove', zoals ze zelf omschrijven.

Tony's


89. Creatieve posters uit Kortrijk

 

Designregio Kortrijk riep creatievelingen op om 'creatieve posters' te ontwerpen. Deze bijdragen werden gebundeld en zijn beschikbaar om te downloaden, af te printen, in te kleuren, te verspreiden of uit te hangen. Op deze manier wil de Kortrijkse regio ook een steentje bijdragen en aantonen dat door samen te werken tot creatieve oplossingen kan gekomen worden.

Designregio Kortrijk creatieve posters

88. Schrijf mee met Saskia De Coster

 

Schrijfster Saskia De Coster gaf de aanzet voor een verhaal in tijden van corona. In 1606 schreef Shakespeare King Lear tijdens een lockdown, nu is het de beurt aan One moment in Time, dat een verhaal van ons allemaal wordt, dat we schrijven als herinnering, voor het nageslacht, als tijdverdrijf. Iedereen die wil meeschrijven, kan terecht op curieuswest.be/verhaal

Curieus Saskia De Coster

87. Ontwerpbureau Voxdale verlengstuk voor snorkelmasker

 

Het Antwerpse ontwerpbureau Voxdale ontwierp met James een beademingstoestel dat samen met het Ocean Reef-snorkelmasker als zuurstoftoevoerapparaat kan gebruikt worden. Bart Verleije, COO van Voxdale, schreef er op LinkedIn een artikel over. Het toestel kan geprint worden, de 3D-files hiervoor zijn online beschikbaar.

Voxdale James

86. Maak een illustratie rond liefde in tijden van corona

 

Grafik is een Brusselse galerij, boekhandel en ontmoetingsplaats gespecialiseerd in grafische kunst. Leticia Sere roept kunstenaars op om met het thema 'Love in times of corona' aan de slag te gaan. Inzendingen zijn welkom tot 16 april. Er zijn er al heel wat gedeeld op Instagram. Later zullen ze gebundeld worden in een digitaal en fysiek zine. Lees er hier meer over!

Sergio Menendez

Sergio Menendez

Jango Jim

Jango Jim


85. Bel eens naar een dichter van wacht

 

In deze tijd van social distancing hebben we meer dan ooit nood aan geraakt worden. Woorden zijn daartoe in staat. Wil jij ook een dichter die je poëzie influistert? Bel dan gratis 0800 11 233 en hang aan de lijn met een van de Dichters van wacht: Joke Van Leeuwen, Bart Moeyaert, Lisette Ma Neza, Mustafa Kör, Delphine Lecompte of een van onze vele andere dichters.

Dichters van wacht

84. Karel Crombecq lanceert berenjachtplatform

 

Gamedeveloper Karel Crombecq heeft met www.berenjacht.org een platform opgezet om het berenjagen in coronatijden nog leuker te maken. Je kan beren verzamelen door foto's te nemen en mensen die een beer voor hunn venster hebben staan, kunnen die online registreren. Maak je wandeling nu nog spannender!

Berenjacht

83. Fotograaf Bieke Depoorter organiseert Magnum Quarantine Conversations

 

Bieke Depoorter maakt deel uit van Magnum, het internationale gezelschap van topfotografen. Zij besloot om fotografen uit het gezelschap vragen te laten stellen aan elkaar over hun huidige situatie en toekomstige werk. Bekijk hier de interviews!

Magnum Quarantine Conversations

82. Linde gaat shoppen

 

Linde Merckpoel bracht op haar Youtubekanaal een vlog over hoe zij de lokale economie probeert te redden. Allemaal shooopppppen! Koop jij ook lokaal? Deel het via de hashtag #kooplokaal.

Linde vlogt

81. Designexpo Kleureyck vanuit je zetel

 

Het Design Museum Gent zou normaal gezien de deuren onlangs de deuren hebben geopend voor de tentoonstelling Kleureyck. Als alternatief biedt belt het museum nu met de ontwerpers uit de tentoonstelling, zodat je toch een sneak peek van de expo krijgt. Volg hier de gesprekken mee! 

Design Museum Gent Kleureyck

80. Niet enkel live, maar ook digitaal applaudisseren

 

Ontwerpbureau Maneuver lanceerde met Cheers for Heroes een platform waarop je een staande ovatie kan uitbrengen voor iedereen in de zorg en alle mensen die ons land draaiende houden. 

Cheers of Heroes

79. True North lanceert Shop Safe app

 

Samen met Endare, Jack Joe, At-thetable by DPG Media en de gewaardeerde hulp van FINN heeft True North de app Shop Safe gelanceerd. Het is "een soort 'Waze voor supermarkten' waarmee we live de drukte in supermarkten weergeven (via user feedback & telecom data) alsook peilen naar de voorraad bij gebruikers."

Shop Safe

78. United Nations roept creatieven op visuele content te creëren

 

United Nations heeft samen met de WHO heeft een wedstrijd uitgeschreven voor creatieven om visuele content te creëren die de boodschap rond #flattenthecurve verduidelijkt. Wat kunnen mensen doen om de pandemie te vertragen? Er zijn zes categorieën: 'personal hygiene', 'physical distancing', 'know the symptoms', 'kindness contagion', 'myth busting', 'do more, donate'. Meer informatie over de oproep vind je hier.

UN WHO

77. De toolkit van Josworld

 

Ontwerpbureau Josworld voorziet op haar site een visuele toolkit. Je kan er stickers, animaties, stencils, posters en ander visueel gerief downloaden, zodat de boodschap nog meer verspreid wordt. Laat zien dat je zorgt, bedankt en meestrijdt tegen corona.

 

Josworld

Josworld


76. Behoud de begeerte brengt Tournée Digitale

 

Omdat schouwburgen de deuren sluiten en podia leeg blijven, selecteert Behoud de Begeerte enkele voorstellingen uit haar rijke video-archief om je honger te stillen. Tournée Digitale is een reeks digitale voorstellingen geselecteerd uit het archief van Behoud de Begeerte, van 1988 tot 2020. 

Behoud de Begeert Tournée Digitale

75. Essentiel op zoek naar sterk artwork

 

Heb je er altijd van gedroomd dat iemand jouw ontwerp draagt? Modemerk Essentiel roept op om een design, waarvoor je de volledige vrijheid krijgt, te maken. De deadline voor inzending is 9 april. Er worden prijzen van 500 en 200 euro verloot. Meer info vind je op de site.

 

Essentiel Battle Boredom

74. Berenaffiches in vele talen

 

In Gent heeft men de berenjacht, de populaire jacht op knuffelbeertjes achter ramen van huizen, gebruikt om anderstaligen de coronamaatregelen te leren begrijpen. Vertalers hebben gratis de tekst vertaald, Pjotr (die van ons jaarmagazine) ontwierp de affiche en er werd een website gemaakt, waar je de affiches kan downloaden.

Berenjacht

73. APBC organiseert Crisis Sprint

 

Op donderdag 2 april organiseert APBC een online brainstorm. Het doel van de brainstorm is om op een hele korte tijd oplossingen te vinden vertrekkende vanuit de de positieve en negatieve impact die het coronavirus heeft op de creatieve sector. Hiervoor gebruikt APBC 'Crisis Sprint' als brainstormformat. 

APBC Crisis Sprint

72. Shaved Monkey creëert digitaal platform 'Iedereen OK'

 

Storytellingbureau Shaved Monkeys creeërde in opdracht, in amper tien dagen tijd, het platform www.iedereenok.be. Het is in deze tijden enorm belangrijk om aan je mentale weerbaarheid (en die van je gezin of dierbaren) te werken. De online interventie, een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan, kan je helpen om je kalmer te voelen en te blijven functioneren.

Iedereen OK

71. Popquotes van Eva Graphics om afstand te houden

 

Er circuleren al heel wat tips & tricks om voldoende afstand van elkaar te houden. Met deze 'popquotes' van Eva Graphics kan je voortaan ook in de wachtrij veilig uit de bol gaan. Wat muziek onder je voeten én een hart onder de riem voor de lokale handelaars.

Eva Goethals

Eva Goethals


70. Creatives tegen Corona

 

Creatives tegen Corona, een samenwerking van creatievelingen uit de Antwerpse mode- en designwereld, verspreidt kant-en-klare pakketten om mondmaskers, beschermingspakken en schorten te maken. Ziekenhuizen, woonzorgcentra, dokters, verplegers, zorgverleners allerlei kunnen ook bij hen terecht om het afgewerkte materiaal af te nemen. 

Creatives tegen Corona

69. 'Vlaanderen Helemaal Digitaal' zoekt digitale oplossingen

 

De COVID-19 uitbraak in Europa zet een nooit geziene druk op onze samenleving. In deze crisissituatie schakelen we zoveel mogelijk over naar digitale oplossingen om de wereld verder te laten draaien. Daarom richt de Vlaamse overheid met de taskforce Vlaanderen Helemaal Digitaal op. Kan jouw bedrijf of organisatie helpen met een digitale dienst, expertise, product,...? Meld je dan hier aan.

Vlaanderen Helemaal Digitaal

68. Zet je kunst in de kijker in deze moeilijke tijden

 

Neem een filmpje op van maximum één minuut waarin jouw atelier, jouw nieuwste (zelfs onafgewerkte) werk of jouw leven als kunstenaar in quarantaine in beeld wordt gebracht en bezorg het aan The Art Server. De geselecteerde inzendingen worden dagelijks gedeeld via hun digitale kanalen.

The Art Server

67. Open brief van start-ups en scale-ups

 

Dat de coranacrisis een grote impact zal hebben op onze economie, staat buiten kijf. De overheid zorgde reeds voor een aantal maatregelen, maar die zijn niet allemaal van toepassing op start-ups en scale-ups, die vaak gebruikmaken van alternatieve financieringsvormen, zoals win-winleningen, risicokapitaal en crowdlending. Daarom schreven dertien ondernemers een open brief, waarin ze oproepen tot een constructieve overleg hierover.

Trends Knack open brief

66. Comedy bij je thuis

 

Comedian Henk Rijckaert heeft zijn laatste show op zijn Youtubekanaal geplaatst. In Maker gaat hij helemaal op in het make-it-yourself principe. In maart vond de laatste show plaats, nu kan je zijn optreden dus integraal online bekijken. De opbrengsten van zijn Youtubekanaal schenkt hij aan het solidariteitsfonds. Daarnaast deelt hij op koterij.be zijn tips om de verveling tegen te gaan.

Televisiefiguur Jens Dendoncker post op zijn Facebookpagina geregeld humoristische filmpjes die hij samen met zijn vriendin Lauren Versnick maakt. Zo houdt hij zich dezer dagen nuttig bezig met allerlei activiteiten, zoals waterballetten, kleien, The Voice Quarantaine en The Table Challenge.

Comedian Han Coucke maakt dagelijks een ludiek filmpje onder de noemer Han Solo in Quarantaine vanuit zijn camper. Xander Derycke, gekend van de podcastreeks Mosselen om halftwee, startte met een speciale editie met als titel The Corona Tapes en The Quarantine Talkies, waarin hij gesprekken aangaat met Gilles Van Schuylenbergh en Dimitri De Brucker. Bert Kruismans houdt dan weer zijn Corona-kronieken bij en Michael Van Peel 'overleeft' met de CoRoma sessions. Ter voorbereiding van zijn eindejaarsconference maakt Bert Gabriëls elke week een filmpje vanuit zijn kot, waarin hij op Facebook met de actualiteit aan de slag gaat. 

Check ook zeker het platform Life Comedy, dat vooral inzet op #playlocal. Voorstellingen van comedians zijn er te koop of te huur. 

Henk Rijckaert

65. Kleermakerszit Audio

 

Heel wat creatieve ondernemers proberen hun business op een of andere manier gedeeltelijk verder te zetten. Zo zijn er die een webshop opzetten of online cursussen geven. Sommigen gooien het over een andere boeg en gaan podcasts maken. Zo neemt de Brusselse mode-ontwerpster Annelies Bruneel je met De Kleermakerszit Audio mee op pad met kleding als vehikel. "Kleermakerszit is stilstaan en luisteren naar wat kleding je kan laten zien en laten zijn."

Annelies Bruneel podcast

64. BOZAR at home

 

Nu ook BOZAR gesloten is, heeft het museum aan verschillende muzikanten gevraagd om vanuit hun woonplaats een concert te brengen. Je kan ze bekijken op de site van BOZAR. Daarnaast biedt BOZAR ook leestips aan. Ontdek het hele programma van BOZAR at home op de website.


63. Hoe pakken overheidsorganisaties het in andere landen aan?

 

KEA, een internationaal advies- en onderzoeksbureau gericht op de creatieve sector, bundelde op haar site informatie over de beleidsmaatregelen van overheidsorganisaties in verschillende landen om creatieven te ondersteunen in deze moeilijke tijden. De kaart met info wordt regelmatig geüpdated.

Kea

62. Leer van andere bedrijven

 

Marketingbureau Invisible Puppy nam het initiatief om een online rondetafel voor bedrijven te organiseren. Tweewekelijks zal er een conference call georganiseerd worden waaraan 20 marketing managers kunnen deelnemen en waarbij ze van elkaar kunnen leren over hoe om te gaan met de coronacrisis. Meer info vind je hier.

Unvisible Puppy

61. Geef een complimentje aan je concullega's

 

Het Gentse designplatform Ministry of Makers roept de creative community op om in deze crisistijden elkaar een complimentje te geven. Ze creëerden daarvoor deze visuals, die ontwerpers kunnen invullen en delen op Instagram. Samen zorgen we voor meer verbondheid, ook in de creatieve sector!

Ministry of Makers

Ministry of Makers


60. Play local, en Ik luister Belgisch

 

Er wordt niet alleen opgeroepen om lokaal te shoppen, vanuit de muziekindustrie wordt de booschap 'speel lokaal' nu ook verspreid. Doe mee aan #playlocal en pas je profielfoto op Facebook aan. En steun ook zeker onze Belgische artiesten via #ikluisterbelgisch, een initiatief van StuBru. Daarnaast heeft Kristof Michiels, DJ 4T4 van ’t Hof van Commerce, zich gewaagd aan een mixtape met enkel Belgische muziek. te beluisteren op Soundcloud onder de titel Kuifje in Quarantaine. Made in Belgium is een playlist met meer dan 150 Belgische tracks, samengesteld door Thomas Herreman.

Check ook zeker de site van AB, die elke dag een concertopname uit zijn rijke archief en met AB Canapé ook focust op Belgische muziek.

Radio 1 vraagt Belgische muzikanten hun versie van We zullen doorgaan’ van Ramses Shaffy op te nemen en te delen via de hashtag #supportyourlocalscene. 

Play Local

59. Postcorona movement

 

De boodschap in de Facebookgroep Postcorona movement luidt: "Welkom beste Dromers, Doeners, Wereldverbeteraars, Realisten, Activisten,... (en ook welkom aan iedereen die zich hier niet mee identificeert). Dit platform is bedoeld om samen een hartverwarmende samenleving de realiteit in te dromen. Deel je toekomstdroom, reageer op elkaars dromen, en je kan al nadenken over acties." Aan alle ontwerpers die met een idee zitten, laat het je collega's weten!

Postcorona movement

58. Koop lokaal, nu meer dan ooit!

 

In dit artikel lijst Flanders DC alle webshops en alternatieven manieren van online shoppen in de creatieve sector. Ontdek het hele overzicht hier. Gevonden wat je zocht? Deel de boodschap dan met #ikkoopbelgisch en steek creatieve ondernemers van hier een virtueel hart onder de riem. Neem zeker ook een kijkje op dagvandewebshop.beshoplokaal.online en kopeninbelgie.be


57. Mondmaskers van modebedrijven

 

Heel wat mensen gingen aan de slag om mondmaskers te maken. Ook modemerk Xandres, die haar template en stappenplan hier deelde. Ook de stiksters van Lingerie Van de Velde en couturier Natan gingen aan de slag. Together we can do this!

Xandres

56. De coronisten van Catan spelen

 

De afgelopen dagen nodigde tv-maker Thomas Huyghe onder meer Jonas Geirnaert, Wouter Van de Voorde, Wouter Deprez en Astrid Stockman uit om via de digitale weg samen ‘De coronisten van Catan’, ‘De flatste curve ter wereld’, ‘Risk’ en 'Het WHOordenboekspel' te spelen. Je kan ze live volgen en herbekijken op YouTube

Thomas Huyghe

55. Kunst bij je thuis

 

Een aantal musea doen ook extra inspanningen om kunst tot in de woonkamer te brengen. Zo heeft Wiels een programma gelanceerd dat werd gecureerd door kunstenaars die er tentoonstelden of in residentie waren: elke dinsdag worden er op Vimeo twee nieuwe video’s gedeeld. Het Industriemuseum geeft je lees- en doetips voor thuis en laat je ook binnenkijken

Verder kan je ook nog grasduinen in de collecties/expo's van Erfgoed Brugge, het MSK Gent (met ook Closer to Van Eyck), het Groeningemuseum, het AfricaMuseum, het Gallo-Romeins Museum, het Museum Mayer van den Bergh, het Museum Plantin Moretus, het M HKA en het STAM. Nog meer vind je op Lukasweb, het platform voor digitale kunst en erfgoed in Vlaanderen en op de site van de Vlaamse Kunstcollectie.

M Museum Leuven zorgt voor kinderen voor kunstblaadjes, waarmee ze een kunstwerk op een creatieve manier leren kennen en maakt ook de podcastreeks Klinkt als kunst.

Check ook museumpas.be, waar verschillende digitale tours in Belgische musea worden aangeboden.


54. Actie 2020

 

Actie 2020 van AG Consult is een platform waarop bedrijven en goede doelen in de coronacrisis elkaar kunnen vinden. Het richt zich naar bedrijven die willen helpen en goede doelen die extra hulp kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld een percentage van je omzet of tijd weggeven aan goede doelen, gratis een webshop opzetten,… Heb je als bedrijf een idee om andere bedrijven in moeilijkheden te steunen? Laat het dan ook weten!

Actie 2020

53. Lockdown Love

 

Het Gentse communicatiebureau make sense besloot, wegens te weinig werk en teveel liefde, een actie op te zetten onder de noemer Lockdown Love. Deel je boodschap met je medemens langs welk (digitaal) raamkanaal dan ook met de hashtag #lockdownlove. En plak gerust uw venster vol: download de affiches à volonté op www.lockdownlove.be.

make sense Lockdown Love

make sense Lockdown Love


52. De Belgische textielsector bundelt de krachten

 

De Belgische textielsector bundelt de krachten om tijdens de coronacrisis beschermend textiel te produceren voor rusthuizen, ziekenhuizen en vele andere zorgverstrekkers. Bedrijven hebben hierbij ook aandacht voor duurzaamheid, opdat de maskers hergebruikt zouden kunnen worden. Lees er meer over in dit Apache-artikel.

Apache textielsector mondmaskers

51. Podium aan huis

 

Cultuurconnect bundelde de krachten met gezelschappen, kunst- en cultuurhuizen om mensen virtueel te blijven ontroeren en ontspannen. Podium aan Huis is een tijdelijk platform waarop meer dan 40 podiumvoorstellingen uit Vlaanderen en Brussel werden gebundeld. Je vindt er onder meer voorstellingen van Het Gevolg, Zonzo Compagnie, Peeping Tom, SKaGeN, Muziektheater Transparant en Kapitein Winokio. 

 

Podium aan Huis

50. Gezocht: innovatieve oplossingen voor coronaviruspandemie

 

Heeft je bedrijf een innovatief product, idee of dienst om de problemen die door de coronaviruspandemie veroorzaakt worden te bedwingen? Dien dan je kandidatuur in en maak kans op subsidies van stad Antwerpen. De stad verwelkomt (digitale) oplossingen in domeinen zoals welzijn, gezondheidszorg, kinderopvang, armoedebestrijding, thuiswerken, communicatie en participatie,… Meer informatie over de oproep vind je hier. Inschrijven kan tot 2 april (10u). 

Stad Antwerpen Corona