Het voorbije jaar hield corona lelijk huis in de creatieve sectoren. Nu het einde van de storm in zicht is, polsen we bij drie creatievelingen naar de onherroepelijke – positieve – veranderingen die corona voor henzelf en hun sector met zich meebracht. Klassiek pianiste Marie François, Yondr-stichter Pieter Van Leugenhagen en CEO Steven Van de Velde en productieverantwoordelijke Nelle Matthys van The Woody Group blikken vooruit op 2021.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Marie François © Juan Carlos Villarroel, Pieter Van Leugenhagen, Steven Van de Velde


Marie François: “Corona heeft me de rust gegeven mijn stukken grondiger in te studeren”

Marie François

Marie François

2020 moest het jaar van de doorbraak worden voor de 27-jarige klassiek pianiste Marie François. Voor haar internationale reeks concerten, onder meer in Londen, had ze een jaar hard gestudeerd. Corona gooide roet in het eten. “De voorbije acht jaar heb ik nooit vakantie genomen. De eerste twee weken van de lockdown waren dus best fijn. Daarna voelde ik me vooral nutteloos.”

“Het lukte me niet om zonder doel te oefenen. Daarom heb ik dat doel gaandeweg zelf gecreëerd.”

Zo zette Marie François met The Corona Cure in de zomer op eigen houtje een reeks concerten op. “In vier verschillende kerken speelde ik telkens een luchtig repertoire voor een beperkt publiek. Alle concerten waren uitverkocht, ik voelde de dankbaarheid. Omgekeerd gaf het mezelf veel voldoening, hoewel het best heftig was om alles alleen te organiseren”, vertelt François. “Daarnaast heb ik een keer in het CC Hasselt gespeeld. Normaal is er plaats voor 850 mensen, terwijl er nu maar 50 mensen in de zaal mochten. Daarom heb ik iedereen een plekje op het podium gegeven. Die intimiteit versterkte de beleving en dat wil ik in de toekomst zeker nog doen.”

The Corona Cure Marie François

Nu alle speelplekken sinds de tweede lockdown opnieuw op slot zijn, zoekt Marie François met The Corona Talks online heil. “In de lente heb ik één concert via Facebook live gegeven. Hoewel ik daarmee zo’n 3.400 mensen van over de hele wereld heb bereikt, is het bij die ene keer gebleven. Ik wil niet bijdragen aan de idee dat muziek of theater gratis moet zijn”, vertelt ze.

“Daarom focus ik nu op gesprekken met muzikanten over de toekomst van klassieke muziek op Facebook en mijn eigen podcast Musings with Marie, waarin ik mensen een blik gun achter de schermen van het leven als klassiek pianist. Met die online initiatieven hoop ik ook jongeren te bereiken en te verleiden om eens naar een concert te komen. Ik wil hen, en bij uitbreiding iedereen, tonen dat klassieke muziek niet saai hoeft te zijn. Daarom geef ik tijdens mijn concerten vaak veel uitleg. Op die manier wil ik het eeuwenoude pianorecital toegankelijker maken”, vertelt de pianiste. “Een ander positief online verhaal is dat van de Amerikaanse website Patreon. Via die weg kunnen mensen me maandelijks financieel ondersteunen. In ruil daarvoor geef ik hen privéconcerten of neem ik hen mee achter de schermen bij mijn concerten. Dankzij die financiering kon ik mijn Steinway uit 1893 bijvoorbeeld sneller mechanisch aanpassen.”

"Met mijn online initiatieven hoop ik ook jongeren te bereiken en te verleiden om eens naar een concert te komen."

Marie François,

pianiste

Een andere, eerder onverwachte positieve wending aan het coronaverhaal is dat Marie François eindelijk de rust en de tijd vond om nieuwe stukken in te oefenen en zichzelf zo wist klaar te stomen voor internationale wedstrijden. “Vroeger wilde ik nooit deelnemen aan wedstrijden. Nu besef ik dat ze de sleutel vormen tot een internationaal netwerk, dat leidt tot concerten”, vertelt ze. “Terwijl ik nieuwe stukken normaal op enkele weken inoefen, kon ik er nu uitgebreid de tijd voor nemen. Daardoor kon ik er zelf meer van genieten en zit er, denk ik, meer emotionele diepgang in de uitvoering. Wat ervoor zorgt dat ik sterker in mijn schoenen sta.”

Marie François

Marie François © Patrick Van Vlerken

Marie François

Terwijl verschillende collega’s intussen gestopt zijn, bijt Marie François door. “Ik kan me geen leven zonder muziek voorstellen en ik wil al zeker niet door een pandemie stoppen. Bovendien voel ik dat het publiek hunkert naar concerten en haal ik veel energie uit hun reacties. Al is het knokken om vooruit te geraken. Hoewel ik altijd al veel initiatief heb genomen, heeft corona dat nog meer aangewakkerd”, vertelt François.

“Tegelijk voelt het heel logisch om voortdurend mijn grenzen te verleggen. Door de streefdoelen die ik mezelf opleg, ben ik mijn grootste concurrent. Zo droom ik ervan om op lange termijn een eigen festival op te starten. Mocht dat in China of Japan kunnen, dan zou dat fantastisch zijn. Als klassiek muzikant ben je daar als het ware een filmster, die voor gigantische zalen mag optreden. Al wil ik zeker ook graag kleinere concerten spelen, zelfs gewoon in de woonkamer bij mensen thuis. Want ook dat heeft de crisis geleerd: een live performance bezorgt mensen kippenvel en is niet vervangbaar door een online alternatief.”


Pieter Van Leugenhagen: “2020 wordt de katalysator voor de virtuele industrie”

Pieter Van Leugenhagen

Pieter Van Leugenhagen

In 2020 wilden Mathias Van Dosselaer, Dave Roox en Pieter Van Leugenhagen de energie die ze de voorbije zes jaar in hun bedrijf Yondr staken verzilveren. Het draaien van een goede omzet met hun virtual en augmented reality en 360° videoproducties voor online en offline gebruik werd de focus. “Toen de coronacrisis uitbrak en de ene na de andere offerte verscheurd werd, brak er een lichte paniek uit. Dankzij de tijdelijke werkloosheid konden we april en mei overbruggen. Al hing de toekomst van ons bedrijf voor de tweede keer aan een zijden draadje”, vertelt Van Leugenhagen. “Aangezien alle offline events geannuleerd waren en bedrijven toch op een of andere manier moesten kunnen connecteren met hun klanten en het grote publiek, besloten we te onderzoeken welke sectoren volledig geschrapt werden en hoe we daarvoor met onze capaciteiten een alternatief konden bedenken. Zo zijn we met virtuele evenementen gestart.”

“Aangezien de hele wereld plots aangewezen was op virtuele showrooms en beurzen kregen we al snel enorm veel opdrachten binnen. Daarnaast bouwden we onze eerste volledig virtuele omgevingen, waarin mensen via hun persoonlijke avatar bijvoorbeeld een conferentie kunnen bijwonen en achteraf kunnen netwerken. Waar platformen als Teams en Zoom tekortschieten, bieden deze omgevingen een prima alternatief voor virtueel sociaal contact. Zo kregen we bijvoorbeeld de vraag van een bedrijf om een clubhuis te ontwerpen, waar de werknemers elke vrijdagavond via hun holistische verpersoonlijking een pintje kunnen komen drinken”, vertelt Van Leugenhagen.

"Waar platformen als Teams en Zoom tekortschieten, bieden digitale omgevingen met avators een prima alternatief voor virtueel sociaal contact."

Pieter Van Leugenhagen,

Yondr

Hoewel Van Leugenhagen verwacht dat mensen na hun vaccinatie gaan snakken naar live menselijk contact, zijn bepaalde evoluties niet meer terug te draaien. “Eenmaal de coronacrisis grotendeels voorbij is, staat ons een klimaatcrisis te wachten. Virtuele evenementen, conferenties en showrooms zijn dus sowieso een blijver.”

“Digitale events zullen een volwaardig deel worden van een meer hybride vorm tussen offline en online en gepaard gaan met de volgende generatie websites, die bedrijven in staat stellen om makkelijker interessante leads te verzamelen.”

“Een waardig online alternatief voor tradeshows ligt iets moeilijker. Daarvoor moet de wereld van virtual reality op punt staan. Hoe snel die mainstream zal worden, is koffiedik kijken”, vertelt Van Leugenhagen.

“Al is er de voorbije vijf jaar heel veel geëvolueerd. Zo wordt het 5G-netwerk momenteel uitgerold en heb je geen zware computer meer nodig om de programma’s te kunnen draaien. Ook de overname van Oculus, dat computers in brillen integreert, door Facebook speelde een belangrijke rol. Als ook Apple overstag gaat, dan komt alles in een stroomversnelling. Tegelijk is het fijn om bij de pioniers te zijn. Aangezien we allemaal hetzelfde willen, is de sfeer onder de internationale concullega’s opperbest”, vertelt Van Leugenhagen.

Altspace, platform van Microsoft waarin Yondr digitale werelden bouwt

Altspace, platform van Microsoft waarin Yondr digitale werelden bouwt

Altspace, platform van Microsoft waarin Yondr digitale werelden bouwt

“Hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit soort technologieën een perfect alternatief vormen voor de internationale beurzen en conferenties, hoop ik tegelijk dat die virtuele wereld niet beter wordt dan de echte en dat we nog gewoon offline op café zullen blijven gaan met onze vrienden. Als ondernemer in de sector hecht ik veel belang aan de ethische kant van dit hele verhaal.”

Dankzij hun achtergrondkennis en snelle herpositionering wist Yondr de negatieve impact van de coronacrisis om te buigen in een positief verhaal. “Sinds juni draait ons bedrijf zeer goed en doen we het beter dan ooit tevoren. De laatste twee kwartalen van 2020 haalden we zelfs dubbel zoveel omzet als in 2019. We zijn nu echt vertrokken. 2020 wordt de katalysator voor de virtuele industrie”, vertelt Van Leugenhagen.


Steven Van de Velde: “Duurzaamheid vormt de kern van ons nieuwe merk”

Nadat The Woody Group in 2017 in handen kwam van een ander management, werden de krijtlijnen voor de volgende drie jaar uitgezet. Hoewel de impact van corona relatief beperkt bleef, stuurde de pandemie de lancering van het nieuwe ondergoedmerk ndrwr wel in de war. “Oorspronkelijk stond die gepland voor maart 2020. Alle stuks waren geknipt, maar nog niet gestikt, toen de fabriek in Turkije twee maanden dicht moest. Als we terug mochten heropstarten, mochten er minder mensen tegelijk werken en moest eerst de wintercollectie voor lordsxlilies geproduceerd worden. Daarom hebben we de lancering moeten uitstellen tot januari 2021”, vertelt CEO Steven Van de Velde.

lordsxlilies, Woody

lordsxlilies, Woody

lordxlilies, Woody

“Tegelijk heeft deze crisis ons nog maar eens duidelijk gemaakt hoe goed het is dat we over onze eigen productie-eenheid beschikken.”

“Daardoor beschikten we ten allen tijde over correcte informatie en moesten we niet concurreren met andere bedrijven om onze orders eerst geproduceerd te krijgen. Als er al een probleem was, dan was dat vooral gelinkt aan de Chinese, Indiase of Turkse toeleveranciers of aan het internationale transport.”

Met lordsxlilies herlanceerde The Woody Group in oktober 2020 ook haar tweede merk. “Hoewel al het werk voor de positionering en branding in 2019 gedaan is en de detailhandel de rebranding via de bestellingen al enorm positief had onthaald, heeft corona ons merk extra vleugels gegeven. Doordat de focus ligt op door de natuur geïnspireerde freewear die je zowel thuis, voor een boodschap of voor het werk kan dragen, sluit de collectie perfect aan bij de algemene tijdsgeest en bij die van corona in het bijzonder”, vertelt Van de Velde.

"De voorbije maanden heeft duurzaamheid enorm veel aandacht gekregen, waardoor het nu echt tot de kern van het gezin is doorgedrongen."

Nelle Matthys,

The Woody Group

Voortbouwend op het kwalitatieve, en daardoor duurzame, DNA van Woody hecht het team van The Woody Group steeds meer aandacht aan duurzaamheid. “Zo kiezen we voor de collectie van lordsxlilies bijvoorbeeld bewust voor zijde. Dat is een natuurlijk materiaal dat minder water vraagt dan katoen voor de productie en de stukken een sterke toegevoegde meerwaarde geeft. Daarnaast willen we blijven investeren in de kwaliteit waarvoor Woody bekendstaat. Of onderzoeken we momenteel hoe we resten stof kunnen verwerken tot kleinere items zoals haarlinten of oogmaskers. Zo proberen we naar een zero waste politiek te streven. Al ligt dat niet voor de hand”, vertelt productieverantwoordelijke Nelle Matthys.

Dat ligt anders bij ndrwr, waar duurzaamheid de kern vormt. “Vanuit onze knowhow betreffende ondergoed richten we ons met dit merk op een nieuwe generatie duurzame consumenten. Voor dezelfde prijs bieden we duurzaam ondergoed uit 93% lyocell aan. Dat wordt nu vooral gewonnen uit eucalyptuspulp, maar kan via chemische recyclage ook uit afgedankt katoen worden gemaakt. Op termijn koesteren we de droom dat we de afgedankte pyjama’s van Woody kunnen transformeren tot ondergoed, waardoor we circulair zouden kunnen werken. Bovendien is voor de verwerking veel minder water nodig dan voor katoen en vangen we de gebruikte dissolventen op, zodat we ze kunnen hergebruiken”, vertelt Matthys.

ndrwr Woody

Ook voor ndrwr heeft de coronacrisis de tijdsgeest alleen maar ten goede verder aangescherpt. “De voorbije maanden heeft duurzaamheid enorm veel aandacht gekregen, waardoor het nu echt tot de kern van het gezin is doorgedrongen. Mensen zijn veel nieuwsgieriger naar waar producten gemaakt worden en wat de kwaliteit is. Ook gaan ze bewust terug meer in de winkels onder de kerktoren kopen”, vertelt Matthys.

“Als je weet dat er sinds 2017 200 van de 500 verkooppunten zijn verdwenen, is dat geen moment te vroeg. Daarom hebben we in 2017 een webshop voor Woody gelanceerd. Vooral in april, mei en november heeft die hoge toppen gescheerd. Al blijven we voorlopig uit sympathie voor onze wholesaleklanten wel doelbewust weg van platformen als Zalando en Bol.com”, vertelt Van de Velde. “Dat de online wereld in 2020 geëxplodeerd is, merken we bijvoorbeeld ook aan de vele reacties die we via sociale media krijgen. We hebben het gevoel dat onze merken echt een community rond zich hebben verzameld.”