Drie diverse creatieve duo's vormen het hart van de zesde editie van FOR THE NOW. Ze werkten het voorbije jaar samen om een nieuwe visuele taal te ontwikkelen en de grenzen van design te verleggen. Productdesigner Nina Van Herck en kunstenaar-schrijver Josefien Cornette, kunstenaar Octave Vandeweghe en designduo Morevi en illustrator-kunstenaar Eva Lynen en productdesigner Vanessa Yuan werden gekoppeld om samen een werk te creëren. 

FOR THE NOW is een presentatieplatform voor zowel gevestigde als opkomende ontwerpers in België. Het event wordt georganiseerd Flanders DC en vindt plaats op 16 en 17 november in Maison de la Poste in Tour&Taxis Brussel. De toegang is gratis.

FOR THE NOW wil de definitie van design verruimen, herschrijven en inclusiever maken, zodat we buiten onze referentiekaders kunnen denken en nieuwe vormen van design ontdekken. Waarom de drie duo’s werden samengebracht, lees je in dit artikel dat eerder verscheen.

1. HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

Wie zijn ze?

Nina Van Herck is een productdesigner die emoties oproept en schoonheid in het alledaagse brengt, geïnspireerd door de natuur. ‘Zorgen voor’ staat centraal in haar werk. Josefien Cornette (die/hun) is een kunstenaar-schrijver met een focus op kunstgeschiedenis, feminisme, genderidentiteit en beperkingen, en werkt aan een beweging van crip-kunstenaars in België. Aangezien die zelf een fysieke beperking heeft, vormen ze een duo dat niet alleen diversiteit en inclusiviteit in hun werk uitdraagt, maar dit ook belichaamt door hun eigen ervaringen en achtergronden.

Hoe verliep het proces?

“We startten deze opdracht met de vraag hoe je van een medisch hulpmiddel een krachtig modestatement kunt maken. Vanuit de vaststelling dat medische hulpmiddelen vaak als onaantrekkelijk worden ervaren en zuiver functioneel zijn, wilden we met dit project deze hulpmiddelen een esthetische upgrade geven en ze op een positieve manier in de schijnwerpers plaatsen.”

"We hebben gesprekken gevoerd met mensen met een handicap om te begrijpen welke uitdagingen zij ervaren, maar ook om te horen welke ontwerpen hen zouden helpen in hun dagelijks leven. Op basis van deze inzichten zijn we tot het ontwerpen van harnassen gekomen."

Nina Van Herck

“Dat dit een project moest worden waarin verschillende mensen betrokken zouden worden, was voor ons een evidentie. We werkten gedurende een jaar nauw samen met jonge mensen die zelf gebruik maken van medische apparaten, zoals insulinepompen of katheters.” Onder het motto ‘nothing about us, without us’ werden deze jongeren actief betrokken bij elke stap van het ontwerpproces. “Daarnaast werkten we samen met kunstenaars Hey Jude, Viva Sage en Turncoat Studios, die elk hun stempel drukten op het harnasontwerp. De harnassen werden voorgesteld in een modeshoot in samenwerking met No Babes Agency, het inclusieve modellenbureau van Morgane Gielen. De styling werd verzorgd door Essentiel Antwerp en Nanook Cools, die eerder al kledingstukken ontwierp rond het thema diabetes.”

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

Wat is het eindresultaat?

“We presenteren met HUMN.AID drie medische harnassen die niet alleen functioneel zijn, maar ook een krachtig visueel en modieus statement maken. Deze harnassen zijn kleurrijk, extravagant en ontworpen om met trots een ziekte of beperking te dragen. Ze zijn uitgerust met een ‘buckle’, die kan gebruikt worden voor een insulinepomp. De ‘straps’ zijn gemaakt van veganistisch myceliumleer, dat groeit op melasse, een restproduct van suiker.”

"De kern van ons onderzoek focust op hoe we de dingen die personen met een handicap  nodig hebben in een nieuw jasje kunnen steken. We willen daarin zover gaan dat mensen die ze niet nodig hebben ze ook graag willen.”

Josefien Cornette

De collectie draagt een sterke boodschap uit: in plaats van medische hulpmiddelen te verbergen, worden ze juist geaccentueerd en gevierd. Mode en design moeten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht of je een ziekte of handicap hebt.

Dit project krijgt zeker een vervolg. In de toekomst zullen ze dit thema verder verkennen zodat hun boodschap breder wordt  uitgedragen. Zo zullen er nieuwe items aan de collectie toegevoegd worden.

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette

HUMN.AID, Nina Van Herck en Josefien Cornette


2. Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi

Wie zijn ze?

Octave is een Belgische kunstenaar die zoekt naar de materiële en symbolische betekenis van steen. In zijn werk verbeeldt hij de verbindingen tussen culturele gebruiken, technologie, het primitieve verleden en de oorsprong van materie. Morevi is het Georgisch-Belgische designduo Ana Naskidashvili en Frederik Poisquet. De inspiratie voor hun textielwerken halen ze uit Georgische tradities, een eerbetoon aan Ana’s thuisland. Hierbij werken ze vooral met natuurlijke materialen voor hun creaties.

Hoe verliep het proces?

“Toen we onze samenwerking startten, kozen we bewust voor een vrije manier van werken. In de eerste fase verzamelden we ideeën en inspiratiebronnen voor ons onderzoek, waarbij we ons vaak lieten leiden door primitieve en functionele objecten. Veel van de items waren gemaakt van steen of andere primitieve materialen. We zochten daarbij naar materialen met een unieke uitstraling, een bepaalde charme, of een sterke band met een specifieke gemeenschap. Ons onderzoek richtte zich daardoor vooral op stonestacking (het kunstzinnig stapelen van stenen, vaak als een vorm van zelfexpressie of verbinding met de natuur, red.) en totemisme (een religieuze overtuiging die vaak geassocieerd wordt met sjamanistische religies en die een relatie van een volk of individu met betrekking tot een totem beschrijft, red.). Gaandeweg kwamen we uit bij een thema dat ons alle drie aansprak: de kosmos. Dit leidde ons naar het Belgische en Georgische erfgoed, en tot leisteen en gevilte wol die we als basis voor ons product wilden gebruiken.”

"De keuze voor leisteen was geen toeval: het is een materiaal dat sterk verbonden is met België, waar het vaak op daken wordt gebruikt. Gevilte wol daarentegen is een traditioneel product uit Georgië. Door beide materialen samen te brengen, hebben we samen met Octave een harmonieuze creatie kunnen maken."

Ana Naskidashvili en Frederik Poisquet, Morevi

“Het proces was niet eenvoudig, al merkten we dat we op verschillende punten een gedeelde visie hadden, zoals het werken met primitieve materialen. De uitdaging lag in het samenbrengen van onze persoonlijke visies. Zo ontstond het idee om leisteen te gebruiken voor de creatie van een dagbed. We vonden een leverancier in Nederland die leistenen kon leveren met patronen die doen denken aan de Melkweg, een directe verwijzing naar ons kosmische thema.”

Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi

Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi

Wat is het eindresultaat?

Nebula, geïnspireerd  op de kosmos, is gemaakt uit eikenhout, leisteen en geverfde viltwol, volledig uit natuurlijke materialen dus. Het bed geeft de indruk dat je op een dak ligt, terwijl je naar de sterren kijkt. Het indigogeverfde vilt en de melkwegachtige patronen versterken samen het magische gevoel van de kosmos. Tegelijkertijd is het een deken dat bedoeld is om de gebruiker, letterlijk en figuurlijk, warm te houden en bescherming te bieden. Op deze manier belichaamt het dagbed zowel een kosmische ervaring als een dialoog tussen primitieve materialen en universele thema’s. Leisteen, typisch voor België en West-Europa, verwijst naar de architectonische erfenis van de regio. Vilt is geworteld in de Georgische tradities, wat een synergie tussen Belgische en Georgische invloeden creëert.” 

"Het bed is geïnspireerd op het romantische idee van op een dak liggen en naar de sterren kijken. Het bed in de vorm van een dak, om zo kosmische en dromende sferen op te zoeken.”

Octave Vandeweghe

Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi

Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi

Nebula, Octave Vandeweghe en Morevi


3. Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Wie zijn ze?

Eva Lynen is illustrator en beeldend kunstenaar, bekend om haar speelse werken waarin ze met verzonnen personages en locaties verhalen vertelt. Kleur en compositie spelen daarbij een grote rol. Vanessa Yuan, geboren in Taiwan, startte als productdesigner in Milaan en werkte als projectmanager voor Italiaanse modehuizen. In 2011 richtte ze samen met Joris Vanbriel VYDC op in Antwerpen en sinds 2016 runnen ze hun circulaire designmerk ecoBirdy.

Hoe verliep het proces?

“Ons samenwerkingsproces was intens en boeiend, mede door onze verschillende achtergronden en ontwerpbenaderingen. We brachten elk onze eigen perspectieven in het project. Dit leidde soms tot uitdagingen. Waar design en functionaliteit voor de een centraal stond, lag de nadruk voor de ander op kleur en compositie. Het was een zoektocht om deze uiteenlopende visies samen te brengen in één product.”

“Tegenwoordig verliezen boeken hun prominente plek en wordt er steeds minder over hun inhoud gesproken. Dit project brengt daar verandering in. De naam Hey wil die conversatie opnieuw openen.”

Vanessa Yuan

Vanessa begon het proces met een beeld, een ontwerp dat sterk gericht was op vorm en functie. Dit leidde tot gesprekken over wat de twee creatieven verbindt en hoe ze die verbinding in het ontwerp konden laten zien. Eva wilde haar emotionele visie op kleur en vreugde tot uiting brengen en vond het belangrijk dat dit ook een rol speelde in dit gezamenlijke project. “We spraken veel over de betekenis van materialen en de interactie die een object kan opwekken. Zo ontstond het idee om een boekenplank te maken die niet alleen boeken ondersteunt, maar ook een gesprek start en een verhaal vertelt."

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Wat is het eindresultaat?

“Het eindproduct is  een unieke, kleurrijke boekenplank. We wilden een functioneel meubelstuk creëren dat gesprekken op gang brengt en een interactief onderdeel van het interieur is. De boekenplank nodigt uit tot nieuwsgierigheid: waarom staat dat specifieke boek er, wat vertelt het als je het op bepaalde pagina’s opent? Het ontwerp is speels en duurzaam. We gebruikten hout uit een Antwerps houtatelier. Elk stuk hout heeft zijn eigen karakter door de imperfecte randen en nerven. Dit benadrukt de natuurlijke schoonheid van het materiaal. Door het hout onbehandeld te laten, hebben we de natuurlijke staat ervan in ere gehouden.”

“We ontwierpen niet alleen standaard boekenplanken, maar onderzochten unieke manieren om boeken te presenteren. Zo maakten we planken waarop boeken open tentoongesteld kunnen worden en ontwikkelden we ook individuele boekenhouders.”

Eva Lynen

“Deze boekenplank is niet alleen een praktische opbergoplossing, maar ook een middel om een verhaal te vertellen en mensen met elkaar in gesprek te laten gaan. Het combineert vorm, functie, kleur en emotie tot een geheel dat zowel functioneel als artistiek is. We hebben ons ontwerp verder uitgebreid met kleurrijke boekenhouders, die perfect op de boekenplanken passen.” Dit element symboliseert de samenkomst van onze achtergronden: Eva's focus op kleur en expressie, gecombineerd met Vanessa's oog voor strak design en functionaliteit. Zo verenigen de boekenplanken en boekenhouders zowel esthetiek als praktisch gebruik.

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan

Hey, Eva Lynen en Vanessa Yuan