Ken De Keyser is creative director bij VRT NWS en leidt een team van 30 regisseurs, grafici en visual creatives. Wij spraken hem over zijn job, leidinggeven, samenwerken, de constante werkdruk en een identiteit creëren voor een gigantische groep mensen. “VRT NWS moet er voor iedereen zijn, maar niet per se voor iedereen tegelijk, in dezelfde vorm of op hetzelfde kanaal.”

Ken De Keyser

Ken De Keyser

Wat is je achtergrond en professionele ervaring?

Ik studeerde in 2004 af als grafisch vormgever aan Sint-Lukas in Brussel en kwam kort nadien eerder bij toeval in de media terecht. In de maanden na mijn studies reageerde ik op zowat elke vacature die van ver of van dicht te maken had met grafische ontwerp. Ik herinner me dat ik geweigerd werd voor een job als dtp’er bij een TV-blad en dat ik stilaan de moed begon te verliezen. Tot ik in december plots moest kiezen tussen een job bij de opstartende Mortierbrigade en Sabouge, een grafisch productiehuis dat toen vooral actief was in televisie. Ik startte als infograficus op Het Nieuws en kon vrij snel meewerken aan grafische identiteiten van televisieprogramma’s. Daar heb ik enorm veel opgestoken omdat ik vaak volledig op mezelf aangewezen was. Voor sommige begingenerieken deed ik bijna alles zelf: van concept tot camera, regie en motion graphics.

Hoe ben je gegroeid tot creatief directeur?

Ik kijk nooit echt ver vooruit en had al zeker geen duidelijk doel voor ogen toen ik ooit begon te werken. Maar ik denk dat ik altijd keuzes heb gemaakt in functie van mijn eigen ontwikkeling en groei. Keuzes die me achteraf bekeken wel relevante ervaring hebben opgeleverd.

Ik ben heel hard gefocust op het resultaat in zijn geheel, niet op één onderdeel daarvan.

Dat ik een jaar als freelance grafisch producer op een nieuwsredactie ben gaan werken, was niet omdat ik heel hard geïnteresseerd was in nieuws. Wel omdat ik wist dat ik daar heel veel zou leren. Ik ben heel hard gefocust op het resultaat in zijn geheel, niet op één onderdeel daarvan. Dus als je je impact op dat geheel wil vergroten moet je mee aan het stuur gaan zitten. Maar je moet natuurlijk ook het geluk hebben dat de juiste mensen in je geloven en je kansen geven.

Logodesign, Today VRT NWS

Logodesign, VRT Ontwerpburo en Today

Hoe groot is de creatieve ploeg bij VRT NWS en wie doet wat?

Ik leid een ploeg van 30 regisseurs, grafici en visual creatives. Dat lijkt misschien veel maar VRT NWS produceert ook veel content. Voor televisie maken we vier journaals per dag, Het Weer, Karrewiet, Terzake, De Afspraak, Pano, De Zevende dag, Vranckx, Check-point, De Markt, Villa Politica en verschillende reeksen. En dan is er ons online aanbod met vrtnws.be, de app en alle content op social media én elke dag radionieuws en duiding voor de verschillende netten. Onze grafische ploeg wordt geleid door een creative producer en elk merk heeft een verantwoordelijke regisseur of vormgever. Naast de dagproductie van al die titels werken zij ook mee aan restylingsprojecten. Dan wordt er een team samengesteld met intern en extern talent. Voor de rebrand van VRT NWS werkten we samen met het bureau Today. Zo hebben we het afgelopen jaar bijna alle submerken van de nieuwsdienst aangepakt.

Goed op elkaar afgestemd zijn lijkt me heel belangrijk met zo’n veelheid aan projecten. Hoe leid jij je team?

Ik ben afgestudeerd als vormgever en leiding geven is niet iets wat je leert op school. Het is voor mij dus vooral iets waarin je moet groeien door het te doen.

Ik geloof heel hard in de dynamiek van een team en het proces. Zo’n creatief proces mag echt een gevecht zijn met het product.

Ik probeer zoveel mogelijk mijn visie te delen en ‘the bigger picture’ te schetsen. Ik vind het belangrijk dat de mensen waarmee ik samenwerk, begrijpen waar we voor staan, voor wie we het maken en waar we naartoe willen. Dat maakt het ook makkelijker om objectief in dialoog te gaan over een product. Ik hou niet van subjectieve argumenten en probeer het ownership van een creatie bij het team te houden in plaats van bij één individu. Ik geloof heel hard in de dynamiek van een team en het proces. Zo’n creatief proces mag echt een gevecht zijn met het product. Elke ingreep die het product beter maakt, telt. Maar het blijft een zoektocht: aan de ene kant inspirator en klankbord zijn, coachen en vertrouwen geven en aan de andere kant die lastige baas zijn die vindt dat het niet goed genoeg is. People management is misschien wel het moeilijkste maar ook een heel boeiend aspect van mijn job. En op dat vlak leer ik nog elke dag bij.

Kijk in dit filmpje naar de voorstelling van VRT NWS. Today voor VRT NWS

Hoe ziet een dag bij jou eruit?

Ik zit vrij lang in de auto ’s ochtends dus dan neem ik de tijd om telefoons te doen. Rond 9u30 kom ik aan op vrt en mijn dag zit meestal volgepland met briefings, brainstorms, evaluaties en babbels met redacteurs, regisseurs en ontwerpers. Ik probeer elke vergadering zo efficiënt en kort mogelijk te houden maar het is vaak de hele dag door sprinten. De nieuwsdienst werkt op twee snelheden. De dagproductie is in goeie handen van onze regisseurs en creative producer. Die zoeken me tijdens de dag regelmatig op als klankbord maar daar heb ik relatief weinig werk mee. Ik ben vooral bezig met creatieve en strategische projecten op iets langere termijn.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Constant inspelen op de actualiteit vereist een grote flexibiliteit. Weegt die constante druk van deadlines op den duur of word je dat gewoon?

Je wordt dat gewoon maar je moet het ook leuk vinden, anders hou je dat niet vol. Ik werkte een tijdje als grafisch producer voor Het Nieuws en deed toen lange shifts vanuit het hart van de redactie. Op het einde van zo’n dag zag ik regelmatig sterretjes. Gek genoeg werkt die rush ook verslavend. En, als je drie deadlines op een dag hebt, leer je heel snel briefen en beslissingen nemen. ’s Avonds kan je die knop gewoon afzetten want morgen is er een nieuwe dag. Die dagelijkse deadlinestress heb ik nu niet meer, maar het blijft wel hard gaan. De nieuwsdienst is eigenlijk een heel fijne plek om te werken als creative. Mijn job is enorm gevarieerd en het resultaat is in no time zichtbaar voor een gigantische groep mensen.

VRT NWS app

VRT NWS app

Aan welke vereisten moet een ontwerp voor een nieuwsdienst voldoen?

Uit onderzoek blijkt dat de Vlaming VRT NWS beschouwt als een betrouwbaar nieuwsmerk, terwijl we merken dat er heel wat wantrouwen is ten opzichte van informatie en media.

In essentie brengen we informatie dus die moet in de eerste plaats toegankelijk en helder zijn. De vorm moet de inhoud versterken maar is daarom niet minder belangrijk. Je mag nog zo’n straf verhaal hebben, als je het niet goed vertelt of niet in de juiste taal spreekt, blijft het niet plakken. Ik vind het ook ontzettend belangrijk dat ons publiek weet wie de afzender is. Uit onderzoek blijkt dat de Vlaming VRT NWS beschouwt als een betrouwbaar nieuwsmerk, terwijl we merken dat er heel wat wantrouwen is ten opzichte van informatie en media. Betrouwbaarheid is ons hoogste goed. Daarom wil ik dat ons merk zichtbaar is, vooral op social media. Ik wil dat mensen onze visuele taal onmiddellijk herkennen en denken: ‘Dit is betrouwbare, toegankelijke informatie gemaakt door vakmensen.’ Dat is ook de reden waarom al onze submerken familie zijn van elkaar. Alles wat we maken — voor welk net dan ook — moet ons kwaliteitslabel dragen.

In welke mate moet en kan je rekening houden met het feit dat je iets maakt dat quasi iedereen moet aanspreken?

Dat is niet evident maar ik probeer vormgeving zo objectief en analytisch mogelijk te benaderen. De ene mens houdt van groen, de andere niet.

Het is onbegonnen werk om iets te willen maken dat iedereen ‘mooi’ vindt, maar je kan er wel naar streven zo weinig mogelijk mensen af te stoten.

Het is onbegonnen werk om iets te willen maken dat iedereen ‘mooi’ vindt, maar je kan er wel naar streven zo weinig mogelijk mensen af te stoten. Voor VRT NWS betekent dat wegblijven van mode en kiezen voor een open, functionele en tijdloze vormgeving. De kern van een merk zit in haar DNA. En net zoals bij mensen wordt het ene merk sympathieker, degelijker of betrouwbaarder bevonden dan het andere. Dat heeft natuurlijk vooral te maken met acties en gedrag, maar de juiste vorm kan helpen om die persoonlijkheid te versterken. Waar sta je voor als organisatie? Wat zijn je waarden en welk doel heb je voor ogen? Als je daar een antwoord op vindt, wordt het een pak makkelijker om te bepalen hoe je praat en welke outfit je draagt. VRT NWS moet er voor iedereen zijn, maar niet per se voor iedereen tegelijk, in dezelfde vorm of op hetzelfde kanaal. Een verhaal op Instagram zal op een heel andere manier verpakt worden dan datzelfde verhaal in Het Journaal of Karrewiet.

Infographic, Today VRT NWS

Infographic, Today voor VRT NWS

Wat zijn de moeilijkheden om een identiteit op verschillende media door te trekken?

Het is vooral een pak meer werk. Een merk als VRT NWS is zichtbaar op televisie, online en radio en die hebben elk hun eigen wetmatigheden, zowel in de manier waarop ze ontwikkeld worden als in vormgeving. Je moet met ontzettend veel dingen rekening houden. Wie kijkt er? Op welk moment? Op welk toestel? Voor televisie krijg je te maken met regie, decor, licht en styling. Voor online met UX, responsive, material design, verschillende ecosystemen van social media, enz. Bij elke identiteit hoort tegenwoordig ook een design system, motion identity en sonic branding. Niet per se moeilijker maar wel een pak meer werk dus.

Wat zijn de uitdagingen om als creative te werken voor een grote werkgever?

De VRT is een groot bedrijf met enorm veel talent en vakmanschap in huis.

Mensen hebben het vaak moeilijk met vernieuwing, net omdat het nieuw is en niet vertrouwd aanvoelt.

Het duurt alleen even eer je je weg gevonden hebt. Daar schuilt volgens mij wel de kracht van de openbare omroep: slimme samenwerkingen tussen de verschillende merken en afdelingen. Samen kunnen we echt iedereen bereiken. Daarnaast is er zoiets als cultuur. Een afdeling vol journalistieke experts kan een intimiderende omgeving zijn voor een creative. En zaken zoals vormgeving, branding en marketing staan niet per se hoog op de agenda. Dan kan het best vermoeiend zijn om een nieuwe vormgeving van de ontwerptafel naar de vloer te krijgen, zeker als je weet dat nagenoeg iedereen ermee aan de slag moet. Mensen hebben het vaak moeilijk met vernieuwing, net omdat het nieuw is en niet vertrouwd aanvoelt. In zo’n omgeving een klimaat creëren waarin iedereen wilde of dwaze ideeën durft voorstellen, dat is niet evident. Dan helpt het besef dat ik niet betaald wordt om het met iedereen eens te zijn.

Het Weer, Today VRT NWS

Het Weer, Today voor VRT NWS

Hoe werken jullie samen met de andere afdelingen?

Als een programma vernieuwd wordt, praat ik meestal eerst met de hoofd- of eindredacteur van het programma en een verantwoordelijke van het betrokken net. Dan stel ik een briefing op voor ontwerp en wordt het verloop meestal opgevolgd in een stuurgroep. Wie betrokken is, kan variëren afhankelijk van de omvang en de aard van het project. In die context overleg ik vaak met Bob Madou, de marketing manager van VRT, de verschillende brand managers van de netten, ons intern ontwerpbureau en de mensen van ons digitaal productiecentrum. En ik praat regelmatig met Yves Podevyn en Ludovic Beun, twee art directors bij Media & Productie met bakken ervaring. Soms werken we samen aan een project maar ik ga daar af en toe ook gewoon langs voor advies. Als ik zelf twijfel kan zo’n second opinion echt doorslaggevend zijn.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de toekomst?

We willen met VRT NWS meer jongeren en nieuwe Vlamingen bereiken dus doen we momenteel heel wat inspanningen om dat publiek en de kanalen die ze gebruiken, beter te leren kennen. Ik bedenk samen met een creatief team digitale formats en innovatieve projecten, bekijk hoe we beter kunnen samenwerken met andere merken van VRT en onderzoek wat dat betekent voor onze branding en vormgeving.

We willen met VRT NWS meer jongeren en nieuwe Vlamingen bereiken dus doen we momenteel heel wat inspanningen om dat publiek en de kanalen die ze gebruiken, beter te leren kennen.

Ik werk nu ook volop aan de vernieuwing van enkele programma’s voor het najaar en in oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Ik kan me nog even bezig houden.