Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
12 maart 2018
4 minuten leestijd
Niels De Keukelaere is de man achter Creative Minds Podcast, een audiopodcast over, door en met gepassioneerde creatives. Sinds de start in 2016 heeft hij al 40 afleveringen op de teller staan. Zowel bekende gezichten als nobele onbekenden zijn al de revue gepasseerd. We hadden met hem een gesprek over zijn passie voor audio en creativiteit.
Niels De Keukelaere
Ik heb journalistiek gestudeerd en toen ik nog student was, maakte ik radio bij Urgent.fm, het medialab van de universiteit van Gent. Ik heb ook meegewerkt aan programma’s als Studio Dada en Wild Bunch van Studio Brussel. Daar is voor een stuk mijn passie voor audio en podcast ontstaan. Maar eigenlijk heb ik echt de smaak te pakken gekregen bij het REC Radiocentrum. Daar volgde ik ooit een kennismakingsworkshop die geleid werd door Tomas De Soete van Studio Brussel. Tijdens die namiddag leerde ik echt heel basic dingen: wat is radio, hoe ziet een studio eruit, hoe praat je in een microfoon,... Ik heb toen een soort van vibe voor het radiogebeuren opgepikt, denk ik.
Radio en podcast liggen als medium opvallend dicht bij elkaar, al zijn ze ook echt wel verschillend. Omwille van het technische aspect leunen ze sterk bij elkaar aan, maar inhoudelijk is er echt wel een verschil. De meeste radio draait in een commercieel circuit, waarbij hits primeren op wat ertussen wordt verteld en is daardoor meestal wel oppervlakkiger. Bij podcast kan je veel meer diepgang brengen.
Het klopt inderdaad dat er meer en meer podcasts opduiken. Voor mij is de traagheid van een podcast net de sterkte van het medium. Ik kan heel rustig worden van het luisteren naar een podcast en ik denk dat veel mensen datzelfde gevoel hebben. Als je op de trein naar huis zit of je staat in de file met de wagen, dan is het fijn om naar een gesprek te kunnen luisteren dat gaat over een onderwerp dat je interesseert.
"Je luistert er bewust naar, het is niet iets dat op de achtergrond aanwezig is, zoals bij radio vaak wel het geval is."
De kunst zit er natuurlijk in om een boeiende podcast te maken, die een meerwaarde biedt en inhoudelijk echt het verschil maakt. Podcast staat vaak echt haaks op de wegwerpcontent- en clickbait-cultuur.
Eigenlijk is die ontstaan vanuit een frustratie (lacht). Hoewel ik mijn vorige job in de verkoop wel graag deed, kon ik er absoluut mijn creatief ei niet in kwijt. Ik heb dan redelijk lang gezocht naar een idee. Mijn radio-ervaring maakte dat de drempel niet zo groot was om met podcast te starten, ook al omdat ik de technische knowhow had en interviewtechnieken beheerste. Ik heb me niet beperkt tot een niche of specifiek onderwerp met Creative Minds. Alles wat een creatieve insteek heeft, kan in principe een plek krijgen in de podcast.
Eigenlijk doe ik dat echt puur op buikgevoel. Ik stel me daarbij vragen als: ‘Boeit hetgeen die persoon doet mij?’ en ‘Heb ik zin om met die persoon een gesprek te voeren dat uiteraard ook interessant kan zijn voor de luisteraar?’. Ik probeer voor voldoende variatie te zorgen en krijg ook regelmatig interessante suggesties van anderen. Ik nodig niet alleen bekenden, maar ook onbekende gasten uit en vind het echt fijn om jonge talenten een forum te kunnen geven via mijn podcast.
Goh, er zijn er zoveel (lacht). Er zijn er alleszins een aantal die me echt wel hebben verrast. Dan denk ik zeker aan de podcast met de Gentse streetartkunstenaar Pol Cosmo. Ik vond dat een heel warm, oprecht, gepassioneerd en lief gesprek.
Tijdens de aflevering met illustrator Musketon had ik ook echt het gevoel ‘Hier gebeurt iets!’. Het gesprek ging echt verder dan het puur artistieke — hij vertelde onder andere over zijn moeilijke jeugd — en dat gaf me echt kippenvel. Tijdens de opname met Mira Bryssinck, de actrice die meespeelde in de TV-reeks Tytgat Chocolat, raakte me vooral het sociaal-artistiek karakter. En dan is er zeker ook nog de aflevering met Stefanie Veraghtert die in dit rijtje thuishoort. Zij heeft kanker overwonnen en een koffiemerk opgericht waarbij de winst gaat naar het ondersteunen en verbinden van mensen die geraakt zijn door kanker. Ik merk dat artistieke projecten die een sociaal draagvlak hebben me telkens toch weer boeien.
Rik de Bruycker gaat voor zijn podcast Kratkruipers langs bij Belgische DJ’s — onder andere Mauro Pawlowski, Lefto en Diggin’ Dave zijn al aan bod zijn gekomen — en praat met hen over hun platenkast. Wat me daar vooral aan boeit, is dat zij ook, net zoals de gasten bij Creative Minds, echt vanuit een passie praten.
Engelstalig is Heavyweight van Gimlet media een echte aanrader. Elke aflevering vertelt een aangrijpend verhaal over een onbekend persoon. De presentator pikt de bal op waar het verhaal zoveel jaren geleden stilviel en je beleeft vaak een emotionele ontknoping mee. Heerlijk.
"To live a creative life, we must lose the fear of being wrong.” Ik zie vaak mensen rondom mij die een supergoed idee hebben maar de stap niet durven zetten. Omwille van het financiële risico, door faalangst of schrik om af te gaan. Het belangrijkste is dan om het toch te proberen, stap voor stap, en om alle hulpbronnen aan te spreken. Voor mij is er niet zoiets als falen. Er is alleen achteraf bekijken hoe het niet werkte. En dan kan je met die kennis opnieuw aan de slag. En zo blijven we bezig als creatieve makers!
Cookies opgeslagen