Ik heb weer veel te snel ja gezegd toen een collega me vroeg of ik een verslagje wilde schrijven over het Creativity World Forum (CWF) in Aarhus, Denemarken. 'Expect the unexpected', dat is zowat de officieuze baseline van deze conferentie rond creativiteit en net daarom laat ze zich moeilijk in woorden vatten.

Het CWF is het vlaggeschip van het Districts of Creativity Netwerk, een internationaal netwerk van regio’s, geïnitieerd en gecoördineerd door Flanders DC, dat inzet op creativiteit voor een betere samenleving. 'Yeah, right' is dan zowat de blik die ik bij veel mensen zie als ik erover vertel.

CWF 2017

CWF 2017

Toch slaagt elk CWF dat ik intussen al mocht bijwonen erin om dat innerlijke waakvlammetje voor verandering aan te wakkeren tot een vuur. Deze keer met ontwerper Stefan Sagmeisters passioneel pleidooi voor het belang van schoonheid, Google creative director Steve Vranakis’ queeste om als zoon van Griekse immigranten iets terug te doen voor de immigranten die aanspoelen in Griekenland, Vivienne Mings fascinerende wereld van machine learning for the better of architect Indy Johars manifest voor een inclusieve gemeenschap waarin iedereen kan meewerken aan democratie.

Steve Vranakis

Vivienne Ming

Vivienne Ming

Maar even goed met de knettergekke wereld van Snask, een Zweedse band en branding agency met een grote mond van hier tot in China, maar met zo’n wondere wereld aan creativiteit dat je er bijna niet voor kan vallen. Of met de legendarische 81-jarige stadsplanner Jan Gehl, die met een heerlijke dosis droge humor en beelden die voor zich spreken brandhout maakt van hoe stadsplanning de laatste vijftig jaar is gebeurd.

“20 years from now, all we need are creatives and explorers” stelt onderzoekster Vivienne Ming. Niemand heeft nog alle kennis in huis, maar de gave om lateraal te kunnen denken, de juiste vragen te stellen en verbinding te zoeken met je medemens worden steeds belangrijker.

“Creativity starts with being the best human observer possible.”

Tom Kelley,

CEO Ideo

Tom Kelley, CEO van ’s werelds bekendste designinnovatiebureau Ideo, noemt in zijn talk empathie één van de belangrijkste design thinking tools. Tegelijkertijd waarschuwt ontwerper Stefan Sagmeister voor teveel aandacht voor het functionele en voegt er de kracht en het belang van schoonheid in alles wat we creëren aan toe: “Form doesn’t follow function, beauty needs to be part of your quest as a designer”.

In de zijlijn van de conferentie vertalen meer dan 60 studenten van over de hele wereld in het DCLivingLab de woorden van deze sprekers naar concrete oplossingen voor een wijk in Aarhus. Met het Districts of Creativity Netwerk bespreken we in een gelijktijdige meeting het vallen en opstaan in een regio om iets fluffy als 'creativiteit' te vertalen naar iets concreets. Strategieën, projecten, fouten en twijfels passeren de revue. Van Rio de Janeiro tot Tampere, van Oklahoma tot Schotland: we staan allemaal voor veranderingen en we proberen.

De twee dagen zijn veel te snel voorbij, maar achter de schermen werken we aan een volgende editie. In 2018 landt het Creativity World Forum opnieuw in Vlaanderen. Wil je als eerste meer weten? Check www.creativityworldforum.be!