Dave Van Verdegem is co-founder van de Gentse gamestudio Pajama Llama. Flotsam, het spel waaraan ze meer dan vijf jaar werkten, is zopas gereleased. Hoe kwamen ze in de aanloop naar de release naar buiten met hun game? In deze video vertelt Dave over de kracht van community building en de communicatie-aanpak van Pajama Llama.

Bekijk de video hier: 

Dave Van Verdegem

Beluister de audioversie hier:



Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

“We zijn met Flotsam begonnen in onze vrije tijd, als een stel vrienden. Maar we hadden geld nodig om een kantoor te huren en onszelf een inkomen te geven. Daarvoor konden we steun aanvragen bij het VAF, als onderneming, wat leidde tot de oprichting van Pajama Llama. Ondertussen zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met vijf vaste mensen.”

“Voor ons is community building letterlijk onze community die groeit. Die start bij familie en vrienden en eindigt bij fans en ambassadeurs voor je game. Je community betrekken is altijd interessant. In het begin bestond onze community uit drie mensen, maar met een community van een paar honderden mensen kan je al meer denkwerk verrichten dan met z’n drieën.” 

“Wij communiceerden van bij de start van de ontwikkeling van Flotsam regelmatig met onze community. Zo deelden we op Twitter en Facebook elke week een post over waar we mee bezig waren, over welke nieuwe elementen we hadden toegevoegd aan de game. Dat bouwde een soort suspense op. We merkten daarbij op dat fans met ideeën kwamen die we zelf ook al bedacht of ingepland hadden om te realiseren, maar nog niet hadden bekendgemaakt. Zo wisten we dat we op de goede weg zaten.” 

“We letten er ook op dat er een lijn in onze communicatiestijl zit. Een van de kenmerken in onze posts is het gebruik van puns, woordgrapjes. Dat helpt ook, bij de opbouw van je community of met betrekking tot de pers: zij proberen ook die woordgrapjes te maken, omdat ze merken dat het iets van ons is. Het maakt het wat ludieker en het zet ook de toon voor ons product.”

“Je community is ook belangrijk voor investeerders. Het is een goede hefboom wanneer je gesprekken of onderhandelingen wil aangaan met investeerders. Wij hadden voornamelijk al veel visuele dingen getoond, maar nog weinig inhoudelijk elementen. Toch hadden we al een substantiële community, wat uiteindelijk heeft geholpen om investeerders te overtuigen.”

“Een van de beurzen waar je in contact kan komen met je community is Gamescom. De hele industrie komt er samen, maar ook consumenten. Het kan prijzig zijn om eraan deel te nemen, maar gelukkig zijn er organisaties zoals Flanders DC die helpen met een Belgian Game Booth, waardoor je er als ontwikkelaar voor een schappelijke prijs wel aanwezig kan zijn en contacten kan leggen met uitgevers en pers zonder bankroet te moeten gaan.”



Deze video werd geproduceerd door De Machine.