Grafisch ontwerper Tom Hautekiet sprak op ons laatste Design Lab over hoe je kan achterhalen wat een klant precies wil. Welke informatie is cruciaal in de eerste briefing en hoe kan je een klant sturen en begrijpen? Daarnaast gaf creative director Odin Saillé zijn geheimen prijs voor een goede pitch. Hoe overtuig je een klant van jouw idee? Hun beste tips delen we hier en hun presentaties kan je hier ook helemaal herbekijken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Tom Hautekiet van Kiet ontwerpt onder meer logo’s, huisstijlen, posters, CD- en vinylhoezen voor klanten als Rock Werchter, Kunstenpunt, HETPALEIS, Muntpunt, MAS, VRT, Bart Peeters, De Mensen, Melanie De Biasio en De Roovers.

“Ik spreek nooit over een ‘klant’, maar altijd over een ‘opdrachtgever’. Ik wil weten wie er achter deze persoon schuilgaat. Een goed contact is voor mij cruciaal bij een samenwerking.”

Tom Hautekiet,

grafisch ontwerper

1. Maak tijd voor een eerste gesprek met je opdrachtgever

Zorg dat je altijd een persoonlijk gesprek hebt met je opdrachtgever. Op die manier kom je het beste te weten wat hij wil. Durf dan ook vragen te stellen. Probeer ook altijd te spreken met de maker of bedenker van het project. Werken met tussenpersonen die niet van alles op de hoogte zijn, de gevoeligheden of nuances niet kennen of geen beslissingsrecht hebben, is niet aangeraden.

2. Hou vanaf het begin rekening met de beperkingen

Bij heel wat opdrachten — of het nu gaat om een logo of huisstijl, een ontwerp voor een signalisatie of festival — zijn er beperkingen, zowel op technisch vlak als op vlak van materiaalgebruik. Spreek dit goed door met de opdrachtgever, zodat je er meteen bij de start van de ontwerpfase rekening mee kan houden.

3. Zorg voor een balans tussen wat de opdrachtgever en jij als ontwerper wil

Het ideale ontwerp is een ontwerp dat een evenwicht vormt tussen wat de opdrachtgever vraagt (objectief), wat jouw visie op zijn vraag is (subjectief) en wat ‘grafisch interessant’ is. Afhankelijk van bepaalde factoren kan het meer neigen naar de ene of de andere kant, maar dit uitgangspunt is een goede houvast om op terug te vallen.

4. Maak geen voorontwerp, maar neem tijd voor het ontwerpproces

Ga niet mee in de vraag om een voorontwerp te maken. Niets is zo moeilijk als een ‘half’ ontwerp maken. Het is daarentegen wel belangrijk om de nodige tijd te nemen voor het eigenlijke ontwerpproces, dat altijd een evolutie doormaakt. Overtuig je opdrachtgever van die aanpak en betrek hem daar ook bij.

5. Hou rekening met de verwachtingscurve tijdens een presentatie

Idealiter presenteer je jouw ontwerpvoorstel live voor de opdrachtgever. Op die manier kan je, indien nodig, weerwoord bieden. Een handig middeltje daarbij is deze grafiek, waarbij je kan inschatten hoe het reactiepatroon van de opdrachtgever verloopt, zodat je daarop kan inspelen.

Bekijk hier de volledige presentatie van Tom Hautekiet waarin hij tal van voorbeelden geeft.

Tom Hautekiet


Odin Saillé startte als designer, werkte nadien verschillende jaren als creative director aan grote reclamecampagnes bij bureaus als Base Design, Boondoggle en DDB en concentreert zich nu op zijn eigen bedrijf Mutant dat hij samen met Tom Peeters runt.

“In een pitch moet je de klant overtuigen van jouw idee. Geef hem daarom ook de juiste redenen om jouw verhaal te kopen.”

Odin Saillé,

creative director

1. Achterhaal het waarom van de opdracht

Wat heeft de klant nodig van jou en waarom? Er kunnen uiteenlopende redenen voor zijn en het kan zeker interessant zijn om die te achterhalen. Wil er iemand indruk maken bij zijn baas? Gaat het niet goed met het bedrijf? Verwerk deze zaken in je voorstel.

2. Zorg dat je de context van de klant kent

Je moet je bewust zijn van de context van de klant, zodat je daarop kan inspelen. Om welk type van bedrijf gaat het? Is het een kleine onderneming, een groot bedrijf met een grote bedrijfsstructuur (waar je vele niveaus moet doorzwemmen), een kunstinstelling,...

3. Wees overtuigd van je idee

Zorg dat je helemaal klaar bent voor je presentatie. Wees niet bang van last minute changes. Zorg ook dat je zelfvertrouwen op pijl wordt gebracht door wat voor jou daarvoor nodig is. Vermijd in je presentatie het gebruik van maybe of if. Zorg ook dat je alles wat je voorstelt ook effectief kan realiseren wanneer de opdracht aan jou wordt toegekend.

4. Zorg voor verrassing!

Een element of idee in je presentatie dat zorgt voor opwinding en enthousiasme is zeker aangeraden. Los van het feit of dat idee effectief zal worden uitgevoerd of niet, zorgt het ervoor dat je idee nog meer tot leven wordt gebracht. Het wakkert de klant zijn fantasie aan. Maak het ook persoonlijk, zodat de klant jou echt ziet als een persoon.

5. Verkoop je idee als concept

Presenteer je idee als concept, in zijn geheel. In eerste instantie moet de klant gewonnen zijn voor het globale idee. Focussen op details is iets dat je doet in een latere fase. Denk daarbij aan de theorie The golden circle van Simon Sinek met de why, how en what.

Bekijk hier de volledige presentatie van Odin Saillé waarin hij tal van voorbeelden geeft.

Odin Saillé

Wil je weten hoe je een goede prijs bepaalt en offerte opstelt?

Leer dan bij van grafisch ontwerper Lauren Grusenmeyer.