De holding boven de kledingwinkels JBC en Mayerline wordt geleid door Ann en Bart Claes. “Wij hebben nu 134 JBC-winkels in België en Luxemburg, en zeven in Duitsland. Daarnaast hebben we nog 59 Mayerline-winkels die onder ons beheer vallen.” De ambitie van JBC om te blijven evolueren is er nog steeds.

Uit de collectie van JBC

“Dat is heel wat, maar ‘veel winkels hebben’ is nooit een doel geweest op zich. Alles wat wij doen vertrekt vanuit de klant. Wij willen onze klanten zo goed mogelijk bereiken op een manier die aangenaam is voor hen. Hoeveel winkels we daarvoor moeten hebben en waar ze liggen, wijst de praktijk uit. Wij weten waar onze klanten wonen en in welke van onze winkels ze komen. Zo kunnen we zien waar de gaten zitten en waar we onze doelgroep nog beter kunnen bereiken.”

“Ondernemen zit in onze genen.”

“Als je wil groeien of uitbreiden moet je zorgen dat je eerste winkel winstgevend is. Een tweede zaak openen om de eerste te redden, is geen goede strategie. Zodra je eerste winkel goed draait, kan je op zoek gaan naar een nieuwe locatie die binnen je concept past, maar die ook niet te ver ligt van je huidige locatie. Je hebt synergie nodig tussen de twee. Je wil je omzet verdubbelen, maar niet je kosten. Anders verbeter je je rendement niet.”

“Maar gebruik ook je gezond verstand en controleer of je klant er wel degelijk zit. Bereken je potentiële omzet, maak prognoses en voorspellingen. In het begin is dat misschien wat moeilijk - bij onze eerste winkels wisten we dat ook niet altijd exact - maar hoe meer informatie je hebt, hoe accurater je kan voorspellen wat het resultaat gaat zijn.”

“Wij zijn te ambitieus en te hongerig naar uitdagingen om op eenzelfde punt te blijven.”

“Als je naar het buitenland trekt, kan je ook niet zomaar alles kopiëren. In België hebben we onze volledige collectie in grote familiewinkels van 1.000 m2 in de periferie. In Duitsland zijn we enkel aanwezig in shoppingcenters met onze kindercollectie. We hebben bewust gekozen om te starten met het sterkste stuk van ons merk, op basis van marktinformatie en consumentenonderzoek. Maar dat maakt dat JBC Duitsland helemaal anders is dan JBC België.”

“Als je alleen maar doet waar je zeker van bent, dan doe je niet veel.”

“In ondernemen zit er altijd wat risico. Als je je bedrijf leidt als een goede huisvader, dan neem je de nodige stappen maar zorg je ook dat, moest het mislukken, niet het hele bedrijf onderuit gaat. In het verleden hebben we geprobeerd om het Belgische JBC te kopiëren naar Nederland en Tsjechië, maar dat is niet gelukt. We hebben daar zes jaar met hart en ziel aan gewerkt, en hebben er dan met pijn in het hart de stekker uitgetrokken. Er stond op voorhand vast tot waar we konden gaan, en niet verder. Dat is niet leuk, niemand mislukt graag, maar als ondernemer moet je al eens risico’s nemen. Je valt, staat weer op en komt er sterker uit. Sinds 2003 hebben we onze omzet verdrievoudigd, dat komt omdat we geleerd hebben uit onze fouten.”