Je wil je creatieve ei graag kwijt in magazines, in kranten en op blogs? Dan is het maar de truc om journalisten ervan te overtuigen dat er in jou een goed verhaal schuilt. Maar hoe doe je dat, journalisten overtuigen? Geen sinecure. Want als journalist mag ik dat zeggen: wij zijn niet altijd de gemakkelijkste mensen. Tien tips rechtstreeks van de bron.

An Bogaerts, lifestylejournaliste bij verschillende media © Juan Wyns

An Bogaerts, lifestylejournaliste bij verschillende media © Juan Wyns

1. Ken je media

Voor je iemand van de pers contacteert: zoek eerst zelf even uit welke media voor jouw specifieke product of dienst het interessantst zijn. Kortom: zoek media uit waarvan het doelpubliek het best aansluit bij het doelpubliek dat jij wil bereiken. Informatie over lezersbereik en publiek van de verschillende traditionele media vind je makkelijk op de website van het Centrum voor Informatie over de Media (kortweg CIM), onder de noemer ‘resultaten bereikstudie’. Eens je hebt beslist welke media je wil bereiken, léés dat blad eens, en leer zo welke journalisten voor welk medium schrijven. Bij een blog is dat vaak makkelijk te achterhalen, bij magazines overlappen de freelance medewerkers al eens. Check zeker de colofon van kranten en magazines.

2. Kies voor een persoonlijke aanpak

Eens je de juiste persoon bij het juiste medium kent, contacteer hem/haar dan even persoonlijk. Dat wil zeggen: geen algemene persmail die begint met ‘beste journalist’ en die je identiek naar een volledig persbestand verstuurt. Hoe bekom je de gegevens van een journalist? Vaak staan in magazines mailadressen of telefoonnummers van de redactie vermeld. De eindredactie of coördinator zal je met plezier de gegevens van de juiste journalist doorspelen. Een journalist via Facebook, Instagram of Whatsapp lastigvallen, wordt niet altijd geapprecieerd. Gebruik sociale media desnoods heel even om een mailadres of telefoonnummer te vragen, maar niet om jezelf of je product voor te stellen. Een journalist stalken werkt averechts. Mij mag je met lifestylenieuws altijd mailen op an@anbogaerts.be. Voilà, die heb je al.

3. Denk aan de nieuwswaarde

Wat voor jou een fantastische, revolutionaire verwezenlijking is, kan voor een journalist triviaal lijken. Hou er dan ook rekening mee dat een journalist ten allen tijde op zoek is naar nieuws: een nieuw merk, een eerste design voor een internationaal label, interessante samenwerkingen, een opmerkelijke trend. Eerste bekommernis van de pers: wat heeft de lezer hier aan? De lezer van nationale kranten en bladen is niet op zoek naar vakspecifieke informatie. Heb je een nieuwe techniek om mallen te maken? Geen nieuws. Heb je een concept bedacht dat nooit of nooit te koop zal zijn? Geen nieuws. Kom je met een nieuwtje af dat al in alle andere media is verschenen (zie punt 7)? Ook geen nieuws.

4. Maak zelf nieuwswaarde

Heb je met jouw product of dienst niet meteen een actuele nieuwswaarde? Probeer er dan een te creëren. Maak een verhaal met maatschappelijke relevantie. Bijvoorbeeld: Alessi kondigt het einde van de klok aan. Alessi maakt al jaren klokken, maar met de smartphone is dat object zijn functie verloren en kan er dus creatiever mee worden omgesprongen. Dat is een leuk nieuwtje. De nieuwe klokkencollectie an sich is dat niet. Voor bloggers: stel je product/dienst voor met een mooi evenement op een tot de verbeelding sprekende locatie. Veel Instagramfoto’s kunnen ook een mooie portie publiciteit opleveren. Voor de traditionele media ligt dat moeilijker, want de lezer heeft er op zich geen boodschap aan dat jij je nieuwe tafel hebt gepresenteerd met een geweldig lekkere lunch.

5. Verwar geen bloggers met journalisten

Waarmee we meteen een heikel punt aanraken: bloggers en journalisten oefenen een totaal verschillend beroep uit. Er zijn er (zoals ikzelf) die de twee combineren, maar ook ik maak steevast een onderscheid tussen blogmateriaal en magazinemateriaal. Scheer beide beroepsvormen dan ook niet over dezelfde kam, dat wordt niet in dank afgenomen. Journalisten werken vooralsnog onafhankelijk van commerciële belangen. Kortom: je kan niet betalen (ook niet in natura) om in een krant of magazine te verschijnen. Tenzij je een advertentie koopt natuurlijk, maar daar heeft de journalist niks mee te maken. Bij blogs is er vaak wel een mogelijkheid tot commerciële samenwerking. Een blogger kan meestal in ruil voor geld of producten een mooi stukje over jou posten. Omdat alle blogs daar verschillende criteria voor hanteren, is het aangewezen voorzichtig te informeren wat de opties van een bepaalde blog zijn.

tijdschrift Kwintessens

6. De kracht van goede beelden

Nieuws is pas nieuws wanneer er mooie beelden van bestaan. Jouw verhaal en product kan fantastisch zijn, maar als er geen goede foto’s van bestaan, zal het moeilijk worden om de pers te halen. Investeren in professionele fotografie is dan ook een zeer goed idee. Voor print media heb je foto’s nodig met een resolutie van minimum 300 dpi, voor online volstaat 72 dpi. Een extra foto op een witte achtergrond is een mooie bonus. Dat noemt men dan een ‘product shot’ en is zeer geliefd voor het gebruik op trendpagina’s. Voorzie ook meteen een goede foto van jezelf, dat is altijd handig om mee te sturen naar de journalist.

7. Wees er vroeg bij

Online kan een publicatie bijzonder snel gaan, maar reken voor gedrukte media een ruime marge in. Een maandblad dat in juni in de winkel ligt, wordt vaak eind april al gedrukt. Ook weekbladen en weekendmagazines van kranten worden een week op voorhand gedrukt. Dat wil zeggen dat jouw informatie nog ruim voor die druk bij de journalist moet geraken. Zorg dus meteen voor goede afspraken over deadlines. Hou ook rekening met de mogelijkheid tot ‘embargo’. Zo kan je nieuws al aan de journalist vrijgeven onder voorwaarde dat hij er tot een bepaalde datum niets over publiceert. Embargo’s worden in ons land doorgaans niet geschonden.

8. Ga voor exclusiviteit

Heb je echt groot nieuws aan te kondigen? Dan kan het misschien een goede strategie zijn om exclusiviteit te verlenen aan één enkel medium. Journalisten worden makkelijker verleid met exclusieve verhalen. Maak goede afspraken met de journalist en wees open over de andere media of journalisten die je hebt gecontacteerd. Stel geen verhaal voor als ‘exclusief’ wanneer je het al aan vijf anderen hebt voorgelegd. 

9. Stel geen onrealistische verwachtingen

Een exclusief verhaal krijgt doorgaans ruime aandacht in kranten en magazines. Media houden er immers van om uit te pakken met iets wat de concurrenten niet hebben. Stel echter geen onrealistische eisen in ruil voor die exclusiviteit. Een magazine of krant is geen reclamefolder en het is nog steeds de journalist die beslist wat er over jou en je product verschijnt. Dat kan frustrerend zijn om die controle los te laten, maar zo werkt het nu eenmaal. Bij grotere verhalen kan je een journalist vriendelijk vragen om de tekst vooraf even na te lezen, dat is doorgaans geen probleem. Voor kleine stukjes wordt dat niet gedaan. 

10. Laat het aan professionelen over

Lijkt het je allemaal wat omslachtig, die persrelaties? Wel, gelukkig zijn er bureau’s die niets anders doen dan omgaan met journalisten en hun gevoeligheden. Voor grote lanceringen en evenementen kan het absoluut een meerwaarde bieden om een pr-bureau in te schakelen. Zij hebben alle contacten en weten wat journalisten nodig hebben. Zij kunnen samen met jou een plan opstellen om zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan je verhaal te geven. Succes!

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?