In onze reeks ‘De job van…’ laten we boeiende profielen uit de design- en modesector aan het woord over wat hun job bijzonder maakt. Vandaag praat Juliette Enthoven, die als Product Developer bij designbedrijf BuzziSpace werkt, over haar job.​

Juliette Enthoven: “Wat ik in mijn job doe, is een product maakbaar maken”

BuzziSpace maakt sinds 2007 akoestische oplossingen voor de werkomgeving en telt een 150-tal werknemers, waarvan een deel in het kantoor in Antwerpen, op de productiesite in Bladel en in het warehouse in Turnhout. 

Juliette Enthoven

Juliette Enthoven

Hoe verliep je parcours voor deze job?

Ik studeerde productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen. Na mijn studies in 2022 ben ik een aantal maanden gaan reizen. Toen ik terugkeerde, kon ik aan de slag bij BuzziSpace als Product Developer.

Hoewel mijn grootvader (Axel Enthoven, red.) designer is, wist ik in eerste instantie niet echt af van het bestaan van een opleiding productontwikkeling. Ik dacht ook dat mijn grootvader enkel bussen en trams ontwierp, en daar lag mijn grootste interesse niet. Toen ik de bigger picture van productontwikkeling leerde kennen, begon het me te dagen. 

De studie productontwikkeling is een heel hands-on opleiding met veel technische aspecten. Wat ik nu doe in mijn job bij BuzziSpace is eigenlijk maar een stukje van wat de opleiding mij heeft gegeven. Zo kan je bijvoorbeeld interfaces gaan ontwerpen, maar ook een meer strategische richting uitgaan. Je leert als student analyseren, en die vaardigheid kan je toepassen in diverse domeinen. Wat ik soms jammer vind, is dat bedrijven daar niet altijd van op de hoogte zijn: productontwikkelaars hebben een divers en breed scala aan skills.

BuzziPebl, BuzziSpace

BuzziPebl, BuzziSpace

Wat houdt jouw job in?

De taak van een Product Developer is om een product maakbaar te maken. Alles start bij de designer, die een idee aanlevert voor een ontwerp, met afmetingen en proporties. Ik zorg ervoor dat alles gefinetuned en uitgewerkt wordt om het product op de markt te kunnen brengen. We bekijken daarbij samen hoe we dit structureel kunnen aanpakken. In welke onderdelen kan het product opgedeeld worden? Welke materialen gaan we gebruiken? Al deze zaken moeten in kaart gebracht worden. Duurzaamheid speelt uiteraard mee en natuurlijk is het kostenplaatje ook erg belangrijk bij bepaalde keuzes die we maken. Ik werk veel in Solidworks, een softwareprogramma voor 3D-ontwerpen en de daarbijhorende technische tekeningen, die we onder meer aan leveranciers overhandigen.

De doorlooptijd voor het maken van producten is heel uiteenlopend. Soms stelt een externe designer een ontwerp voor aan BuzziSpace en dan gebeurt het dat we dat product willen voorstellen op een beurs die pakweg vier maanden later plaatsvindt. Dan moeten we hard doorwerken. Er moet iets getoond kunnen worden. Dat is dan vaak een eerste prototype, dus nog geen marktklaar product. Daarna passen we vaak nog dingen aan en werken we het finaal af. Een gemiddelde werktijd voor de ontwikkeling van een product, van eerste schets tot product op de markt, is één jaar. 

BuzziBrella, BuzziSpace

BuzziBrella, BuzziSpace

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Een typische werkdag heb ik niet echt, maar wel een typische werkweek. We starten op maandag met twee belangrijke meetings. Tijdens de eerste vergadering komen alle Product Developers samen om de planning van de komende week te overlopen, om te bekijken welke uitdagingen er zijn, en wie waar kan bijspringen. Vervolgens is er een meeting met het team van Product Managers en het team ‘Purchase’, om de lopende projecten te bekijken, waarbij een stand van zaken van de ontwikkeling van nieuwe producten wordt gegeven en van de opvolging van bestellingen en certificeringen. Na deze meetings kunnen we aan het werk van de week beginnen. Op maandagnamiddag en dinsdag doe ik computerwerk, en ben ik voornamelijk bezig in Solidworks, dan brainstormen we rond nieuwe ideeën en doen we opzoekingswerk van nieuwe componenten. Op woensdag ga ik naar onze productieafdeling in Bladel in Nederland, dan komen we samen om te kijken naar de prototypes en gaan we met de bestelde materialen aan de slag. Is het zoals we vooropgesteld hadden? Waar moeten we bijsturen? In het echt zie je pas echt waar het niet goed zit. We beslissen dan wat we moeten aanpakken tegen komende woensdag. Op donderdag werk ik verder in ons kantoor in Antwerpen. Op vrijdag ben ik back-up van ‘custom en com’: dat houdt in dat ik me bezig houd met het opvolgen van aanvragen van klanten die producten willen die buiten de standaardproductie vallen, bijvoorbeeld speciale vormen, kleuren of materialen van bestaande producten. Dan onderzoek ik of het mogelijk is om dat te realiseren en zo ja, tegen welke prijs. Op die manier leer ik alle bestaande producten van BuzziSpace goed kennen. 

BuzziCee en BuzziPlanter, BuzziSpace

BuzziCee en BuzziPlanter, BuzziSpace

Wat zijn de uitdagingen in jouw job?

Voor mij persoonlijk is de grootste uitdaging heel veel kennis opdoen rond materialen en technieken. Op school krijg je heel wat mee, maar in de praktijk, en in een specifieke context, is dat toch nog anders. Zo moet ik ook rekening houden met de prijs, iets dat minder speelt op school. Er zijn ook zoveel materialen, componenten, technieken en mogelijkheden. Bovendien evolueert alles steeds, het staat nooit stil. Ik leer elke dag bij en da’s superfijn.

Wat betreft het bedrijf zelf proberen wij heel hard richting duurzaamheid te werken. BuzziSpace is een maakbedrijf, en schuim is niet het beste materiaal voor onze planeet. Hoewel onze producten zeer kwalitatief zijn en lang mee gaan, doen we onderzoek naar circulaire oplossingen, naar hoe we meer gebruik kunnen maken van gerecycleerde componenten. ‘Design to disassembly’ is een ook principe dat we meer en meer proberen toe te passen, zoals bijvoorbeeld in de BuzziReDesk. Concreet houdt dit in dat we verbindingen, zoals lijmen, proberen te vermijden, en proberen te werken met zo weinig mogelijk verschillende materialen. Zo zal in een van onze volgende producten een alternatief voor schuim worden gebruikt, namelijk eentje dat uit 80% gerecycleerde jeans bestaat en waarbij we ook de stof van het product kunnen halen. Dat zijn grote stappen die we zetten. We zijn daar best wel trots op, want dat is in onze industrie niet vanzelfsprekend. We staan binnenkort met zo’n product op de beurs NeoCon. We zetten ook eerste stappen in het gebruik van mycelium. Dat is onze ‘BuzziChallenge’ waar ik heel graag aan meewerk.

BuzziHug, BuzziPebl en BuzziKnit, BuzziSpace

BuzziHug, BuzziPebl en BuzziKnit, BuzziSpace

BuzziReForm, BuzziSpace

BuzziReForm, BuzziSpace

Met welke functies werk jij vooral samen?

Als productontwikkelaar werk je met heel veel mensen samen. Samen met drie andere profielen vorm ik een team. Er is de Product Manager die alles in goede banen leidt en het project beheert, die zorgt dat de vooropgestelde kostprijs dezelfde blijft en de certificeringen opvolgt. Daarnaast is er de engineer die vooral bij de productie in Bladel is betrokken. En als laatste is er ook onze expert stoffering, ook een onmisbare schakel.