In de reeks ‘De job van…’ laten we boeiende profielen uit de design- en modesector aan het woord over wat hun job bijzonder maakt. Vandaag praat Lie Antonissen over haar functie als Sales en Visual Merchandising Manager bij Nathalie Vleeschouwer.

Lie Antonissen: “De groei van een bedrijf brengt een constante stroom van verandering, vooruitgang en ontwikkeling met zich mee”

Lie Antonissen © Lynn Laureys

Lie Antonissen © Lynn Laureys

Nathalie Vleeschouwer is een Belgisch modemerk dat sinds 2011 bestaat, al gaan de wortels van het merk terug tot 1990. De focus lag in eerste instantie op dameskleding, maar in de afgelopen jaren is er een mannenlijn aan toegevoegd, een huisparfum, een zonnebrillenlijn, zwemkleding én schoenen.

Hoe verliep je parcours voor deze job?

Na een succesvolle studie en carrière als hedendaagse danser maakte ik de switch naar de modesector, op het moment dat mijn biologische klok me begon te vertellen dat een kindje maken toch ook wel een heel diep verlangen in me was. Mijn passie voor dans en de bühne maakte plaats voor een andere passie in wording: mode. Tijdens een grote internationale dansproductie kwam ik in contact met de kostuumontwerpers van die productie, die tegelijkertijd zelf ook twee Belgische kledingcollecties ontwierpen. Van het één kwam het ander en zo belandde ik in de modewereld, die, net als de danswereld, toch ook vervlochten is met a sense of aesthetics and passion, iets waar ik mijn hele leven altijd al naar op zoek ben geweest, in welke vorm dan ook.

Ik deed eerste werkervaring op als collectie- en productieassistent van de ontwerpster van de kinderkledingcollectie Maan. Daarna ontplooide ik ook mijn commerciële talenten door de wholesaleverkoop van het Belgische merk Just In Case op mij te nemen. Management skills mocht ik verder ontwikkelen als productiemanager voor het internationaal gerenommeerde dansgezelschap WArd/waRD. Mijn carrière vervolgde zich bij Ann Demeulemeester, waar ik in het productiemanagementteam terecht kwam. Ik miste in deze functie voornamelijk de dynamiek van de wholesale, het zakelijke aspect, het contact met klanten en andere zakenrelaties, en ook wel het internationale karakter. Sinds 2020 werk ik bij Nathalie Vleeschouwer als Sales en Visual Merchandising Manager.

Kantoor Nathalie Vleeschouwer

Kantoor Nathalie Vleeschouwer

Wat houdt jouw job in?

Nathalie Vleeschouwer is een bedrijf in volle expansie, en zoals in alle middelgrote bedrijven in een groeifase, heb ik verschillende petjes op binnen het bedrijf. Dit zorgt voor een uitdagende, maar ook heel dynamische job, iets waar ik dol op ben.

Samen met het salesteam ben ik verantwoordelijk voor de wholesale-accounts, nationaal en internationaal. Naast klantenrelaties opbouwen en onderhouden, showroomafspraken opvolgen, internationale modebeurzen bijwonen, orders schrijven en de doorverkoopcijfers analyseren, denk ik mee na over groeistrategieën en de marktpositionering en over de branding van het merk. Ik volg ook het gros van de algemene vergaderingen mee op.

Daarnaast zet ik de lijnen uit voor het visual merchandisingbeleid van de zes brandstores, werk ik nauw samen met de ontwerpster, Nathalie Vleeschouwer zelf, en haar dochter Felix Bevernage, Head of Visuals, voor de styling van de e-commerce-beelden en de looks voor de campagneshoots. Verder volg ik als buyer alles van a tot z op wat betreft de curated brands die we aankopen voor onze brand stores.

SS25 Nathalie Vleeschouwer

SS25 Nathalie Vleeschouwer

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Door de veelzijdigheid van mijn job, de verschillende functies die ik behels binnen het bedrijf en het seizoensgebonden karakter van de sector, is dat nu net wat ik eigenlijk zelden heb, ‘een typische werkdag’. Tijdens de showroomperiode verkoop ik de collectie aan onze retailpartners. Die dagen zijn gevuld met showroomafspraken, orders invoeren, doorverkoopcijfers analyseren en internationale beurzen en showrooms bijwonen. Simultaan plaats ik de aankooporders bij de merken met wie we samenwerken voor onze brandstores. Voorafgaand aan de showroomperiode ben ik van ’s morgens tot ’s avonds bezig met het doornemen van de collectie, het voorbereiden van de looks en de styling voor de lookbook en e-com shoots. Na de showroomperiode bezoek ik de brand stores om de visual merchandising verder mee uit te rollen en op te volgen, en daar waar nodig bij te sturen. Afwisselend zal ik bepaalde retailpartners opzoeken of prospecten benaderen. Daartussen zijn er nog de ‘gewonere’ kantoordagen op het hoofdkantoor, die gevuld zijn met e-mailverkeer opvolgen en vergaderingen bijwonen, en niet te vergeten, de week waarin we met een volledig team op verplaatsing gaan om de campagneshoot te realiseren. Dit kan je dan maal twee vermenigvuldigen op jaarbasis en dan heb je grofweg een idee van mijn ‘atypische’ werkdagen.

Pop-upshop Nathalie Vleeschouwer, La Bottega, Hasselt

Pop-upshop Nathalie Vleeschouwer, La Bottega, Hasselt

Wat zijn de uitdagingen in jouw job?

De modesector is zeer deadlinegevoelig. Het is de kunst om alle deadlines te halen en ervoor te zorgen dat ze niet te veel met elkaar gaan interfereren of elkaar gaan vertragen. De juiste balans vinden tussen al deze deadlines is de echte uitdaging van mijn job. Daarnaast betekent een bedrijf in groei ook flexibel kunnen handelen en denken, aangezien groei eigenlijk een constante stroom van verandering, vooruitgang en ontwikkeling met zich meebrengt. Met een open vizier en een heldere blik alle mogelijke veranderingen benaderen, vereist een open mindset en een zekere stressbestendigheid. Op commercieel vlak binnen mijn job ligt de grootste uitdaging in het opnieuw uitvinden van de vorm van het contact met de internationale klanten en markten. Via welke kanalen, welke touchpoints kan je deze markten nog het best bereiken?