Wij vroegen aan een aantal belangrijke figuren uit de designwereld hoe zij 2024 hebben beleefd en waar ze naar uitkijken in dit nieuwe jaar. Aan het woord: Frederik Poisquet en Ana Naskidashvili van textielstudio Morevi, Lieselot Coenen van grafisch en digitaal ontwerpbureau studio de Ronners, Jorn Craeghs van het toekomstgericht agency Elders en Dimitri De Martelaere van ontwerpbureau Pars Pro Toto.


Frederik Poisquet en Ana Naskidashvili: “We broeden nu op ideeën die verder reiken dan textiel”

Het Georgisch-Belgische kunstenaarsduo Ana Naskidashvili en Frederik Poisquet richtten studio Morevi op vanuit het verlangen om opnieuw contact te maken met weloverwogen handwerk en natuurlijke materialen. Het resultaat? Unieke, minimalistische textielwerken.

Frederik Poisquet en Ana Naskidashvili © Morevi

Frederik Poisquet en Ana Naskidashvili © Morevi

Georgië © Morevi

Georgië © Morevi

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Onze reis naar Georgië in september was een verrijkend moment. Georgië, Ana’s geboorteland, is sowieso een belangrijke inspiratiebron voor ons. Onze wandtapijten zijn bijvoorbeeld een eigentijdse interpretatie van de traditionele vilten wandtapijten uit de Kaukasus. Tijdens deze reis ontdekten we echter ook andere traditionele Georgische ambachten, die onze verbeelding prikkelden. We broeden nu op ideeën die verder reiken dan textiel. Hoewel we momenteel vooral als textielstudio worden gezien, was het altijd onze ambitie om andere ambachten en materialen te verkennen. Deze reis heeft ons aangespoord om die stap te zetten. We denken nu aan hout, metaal en klei: niche-ambachten met een rijke traditie die we willen voortzetten en heruitvinden in een hedendaagse context. In 2025 willen we deze ideeën dan ook concreet maken en ons werk uitbreiden naar nieuwe disciplines.

2. Wat heb je het afgelopen jaar geleerd op professioneel vlak?

Het afgelopen jaar hebben we voor het eerst samengewerkt met iemand buiten onze studio. Normaal gezien werken we uitsluitend met z'n tweeën, omdat we qua creativiteit, concept, smaak en werkproces erg goed op elkaar afgestemd zijn. In het kader van het binômes-project van FOR THE NOW (lees er hier meer over, red.) gingen we echter een nieuwe uitdaging aan: een samenwerking met Octave Vandeweghe om samen een nieuw stuk te maken. In het begin verliep dat proces behoorlijk stroef. Zowel Octave als wijzelf zijn standvastig en eigenzinnig, waardoor we moesten leren omgaan met een andere manier van werken en denken. We moesten ons beiden aanpassen en vooral een deel van de controle leren loslaten. Gaandeweg leerden we toegevingen te doen en vertrouwen te hebben in het proces, zelfs als niet alles volledig in lijn lag met onze visie. Tot onze verrassing leverden de keuzes waar we aanvankelijk sceptisch over waren uiteindelijk een onverwacht en intrigerend resultaat op. Dit project heeft ons geleerd hoe waardevol samenwerken kan zijn en hoe het kan leiden tot iets wat we alleen nooit zouden hebben gemaakt.

3. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

Tijdens onze reis in Marokko verbleven we in tenten midden in de Agafay-woestijn, een steenwoestijn ten zuiden van Marrakech. Tijdens een ochtendwandeling ontmoetten we een Bedoeïenman die ons opmerkte terwijl we gefascineerd stenen verzamelden uit de woestijn. Hoewel we elkaar niet konden verstaan, overtuigde hij ons om hem te volgen naar een afgelegen grot. We troffen een grot aan met wanden vol prachtige, eeuwenoude tekeningen, zorgvuldig gekerfd in de stenen. Later probeerden we meer informatie over de grot te vinden, maar er bleek online niets over te bestaan. Dat deze plek volledig ongedocumenteerd was, maakte de ervaring nog unieker en mysterieuzer.


Lieselot Coenen: “Het is zoveel fijner om met terugkerende opdrachtgevers te werken vanuit een gemeenschappelijke basis”

Het grafisch en digitaal ontwerpbureau studio de Ronners bestaat uit een internationale mix van Belgisch en Nederlands talent. Als designer is Lieselot Coenen betrokken bij de creatieve ontwikkeling van onder andere visuele campagnes, websites en motion, en leverde ze al mooi werk voor verschillende toonaangevende organisaties.

Lieselot Coenen

Lieselot Coenen

Poster TheaterFestival '24 in Antwerpen, studio de Ronners

Poster TheaterFestival '24 in Antwerpen, studio de Ronners

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Spreken op de designconferentie POV in Budapest was enorm inspirerend. Het was fijn om even uit de dagelijkse werkzaamheden te stappen, de andere talks bij te wonen en ervaringen te delen op en naast het podium. We stonden tussen een line-up met gerenommeerde namen zoals Pentagram, Porta Rocha en Snøhetta, wat een enorme eer was. De conferentie gaf me de ruimte om stil te staan bij wat we met de studio de afgelopen jaren hebben verwezenlijkt en daar trots op te zijn. Het was de eerste keer dat ik voor een groot internationaal publiek sprak. Dat was spannend en leerrijk, maar zeker voor herhaling vatbaar!

2. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

De integratie van AI vind ik een fantastische ontwikkeling. Ik zie AI niet als eindresultaat, maar als een waardevolle tool binnen het werkproces. In de Adobe-programma's die we gebruiken, helpt AI bijvoorbeeld om eentonige taken efficiënter te laten verlopen.

3. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

Minder templates, meer vaste samenwerkingen! Het is zoveel fijner om met terugkerende opdrachtgevers te werken vanuit een gemeenschappelijke basis, in plaats van slechts een eenmalige stop te zijn. Je leert elkaar beter kennen waardoor je weet wat je kunt verwachten. Bovendien kan het ontwerp zich ontwikkelen en verder groeien met de organisatie. Op die manier loopt het vaak efficiënter en zo klopt het ontwerp tot in de puntjes.

4. Wat wens je jezelf of de creatieve sector toe in 2025?

Een publicatie ontwerpen zou fijn zijn. En een branding voor een opdrachtgever uit de horecasector staat ook op onze wishlist.


Jorn Craeghs: “Wij, verhalenvertellers, moeten hoopvolle toekomsten én instortingsscenario’s meer tastbaar en voelbaar maken”

Jorn Craeghs is Co-founder van het toekomstgerichte ontwerpbureau Elders en Co-writer van de bijbehorende nieuwsbrief Regenerative Futures. Met dit initiatief wil Craeghs de vele oplossingen die al bestaan voor regeneratie op een aantrekkelijk bordje presenteren aan het volk. 

Jorn Craeghs

Jorn Craeghs

Utopia 2048, Regenerative Futures

Utopia 2048, Regenerative Futures

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

De wereldwijde verkiezingsuitslagen, en dan vooral die van de Verenigde Staten en België. Wij zetten ons in om een duurzame en regeneratieve wereld onweerstaanbaar te maken. Voor iedereen die hiernaartoe werkt, kwamen de resultaten enorm hard binnen: ons werk is meer dan ooit nodig. En we moeten nog veel harder aan de bak!

2. Wat heb je het afgelopen jaar geleerd op professioneel vlak?

De verbeeldingscrisis is groter dan ooit. Ondanks een groeiend aantal hoopgevende initiatieven kunnen mensen zich amper voorstellen hoe een duurzame toekomst eruitziet, waardoor ze niet voelen wat er voor hen te winnen valt. Daardoor komen we te weinig in beweging voor zo’n toekomst. Ondanks een groeiend aantal rampen kunnen mensen zich ook nog te weinig inbeelden waar een afbrokkeling van onze ecosystemen of ons sociaal weefsel toe kan leiden. Wij, verhalenvertellers, moeten hoopvolle toekomsten én instortingsscenario’s meer tastbaar en voelbaar maken.

3. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

The School for Moral Ambition! De talenten in onze creatieve sectoren kunnen een gigantisch verschil maken, maar om dat te bereiken, moeten we ons werk durven laten vertrekken vanuit grote maatschappelijke missies. Bovendien mogen we er niet voor terugdeinzen om moraliteit in onze gesprekken op tafel te leggen.

4. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

De trend voor 2025 wordt volgens mij regeneratief ontwerpen. Het is de overtreffende trap van duurzaam ontwerpen, die veel tractie begint te krijgen. Je switcht van mensgericht naar levensgericht denken. Van negatieve impact verminderen naar positieve impact maximaliseren. Van ontwerpen voor huidige generaties naar ontwerpen voor huidige én toekomstige generaties. 

5. Wat wens je jezelf of de creatieve sector toe in 2025?

Meer toekomstgeletterdheid. Onze blik op de toekomst is te beperkt en bevat te veel blinde vlekken. Om dystopische toekomsten te voorkomen en hoopvolle toekomsten te creëren, moeten we ze ons eerst kunnen voorstellen. Om iedereen daarbij een handje te helpen, schrijven we maandelijks 'Regenerative Futures', onze nieuwsbrief uit de toekomst, boordevol voorstellingen van hoopvolle toekomsten.


Dimitri De Martelaere: “Een team waarin iedereen zijn eigen talenten ten volle kan inzetten en ontwikkelen, is van cruciaal belang voor je klanten”

Dimitri De Martelaere is Managing Partner bij Pars Pro Toto, een full-service ontwerpbureau. Aan de hand van de 30 jaar kennis die het merk intussen heeft opgedaan uit verschillende sectoren, staat Pars Pro Toto organisaties bij in hun groei en innovatie. In hun woorden: ‘It’s not about gaining an advantage. This is how you take the lead.’ 

Dimitri De Martelaere

Dimitri De Martelaere

Bebat, Pars Pro Toto © Debbie De Brauwer

Bebat, Pars Pro Toto © Debbie De Brauwer

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Op een bepaalde leeftijd komen er kantelmomenten waarop je vanzelf een aantal dingen begint af te wegen. 2024 was zo’n kantelmoment voor mij. Meer dan vroeger wil ik me nu vooral engageren voor projecten die er echt toe doen, die het verschil kunnen maken. En als industrieel ontwerper zit je mee aan de bron om die ambities ook echt waar te maken in de fysieke wereld.

2. Wat heb je het afgelopen jaar geleerd op professioneel vlak?

Pars Pro Toto is 30 jaar geleden ontstaan vanuit de passie van de partners om te ontwerpen. Over de jaren heen zijn we als bureau meermaals geëvolueerd. Deels volgens eigen inzichten en keuzes, maar evengoed door kansen, zoals klanten en projecten, die op ons pad kwamen en door de samenstelling van ons ontwikkelteam. Een team waarin iedereen zijn eigen talenten ten volle kan inzetten en ontwikkelen, is van cruciaal belang om onze klanten met dezelfde passie en knowhow te blijven bedienen.

3. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

De laatste jaren hebben we heel nauw samengewerkt met Bebat om de inzameling van gebruikte batterijen veiliger te kunnen organiseren (lees hier meer over dit award-winning project van de Henry van de Velde Awards 22, red.) . De oplossingen die we daarvoor samen hebben uitgewerkt, worden nu wereldwijd overgenomen door andere inzamelaars. Sinds 2024 worden onze ontwerpen ingezet in onder andere Nederland, Canada en Australië. Het is fijn om te zien dat je werk ook echt impact kan hebben!

4. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

Duurzame ontwerpen! Oplossingen die de basisbriefing overstijgen omdat ze ook op een antwoord bieden op de langetermijnproblematiek van herstelling, hergebruik of afdanking. Opdrachtgevers hechten steeds meer belang aan deze langetermijnvisie, waardoor ontwerpbureaus ook meer kansen krijgen om op een strategisch niveau samen te werken met de opdrachtgever.

5. Wat wens je jezelf of de creatieve sector toe in 2025?

De laatste maanden berichten de media veel kommer en kwel over de Europese industrie. Dat leidt tot veel pessimisme en sijpelt ook door in de beslissingskamers van KMO’s en MNE. Ik wens de industriële designsector alvast veel moedige ondernemers toe, die ook ondanks deze onzekere sfeer blijven inzetten op innovatie en zo mee de toekomst van de Europese industrie veilig stellen!