Wij vroegen aan een aantal belangrijke figuren uit de modewereld hoe zij 2024 hebben beleefd en waar ze naar uitkijken in dit nieuwe jaar. Aan het woord: oprichters Helga Meersmans en Ine Verhaert van handtassenmerk KAAI, Wouter Noterman van kledingmerk Atelier Noterman, Christina Hadinoto van softwareplatform Contour Lab en Fashion Director Elodie Ouédraogo van modemagazine ELLE België


Helga Meersmans en Ine Verhaert: “We zien de trend van everyday luxury handbags doorzetten in 2025”

Helga Meersmans en Ine Verhaert waren wanhopig op zoek naar een stijlvolle tas die aansloot bij hun actieve levensstijl, zonder succes. Als oplossing richtten ze in 2017 KAAI op, een handtassenmerk speciaal ontworpen voor vrouwen ‘on the go’.

Ine Verhaert en Helga Meersmans

Ine Verhaert en Helga Meersmans

KAAI

KAAI

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Het was moeilijk om de juiste profielen te vinden voor onze openstaande vacatures. We zochten een International Sales Manager voor wholesale, een Performance Digital Marketeer en een drietalige verkoopster voor onze winkel in Brussel. Voor twee van deze functies hebben we een aantal maanden tot zelfs een jaar moeten zoeken, en de functie van Performance Digital Marketeer is zelfs nog steeds niet ingevuld. Dat betekende niet enkel een rem op onze groeimogelijkheden, maar ook een extra belasting voor het huidige team.

2. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

We vinden dat Meryll Rogge extreem goed presteert, zowel op creatief als commercieel gebied. Haar creaties zijn zeer avant-garde, ze is internationaal opgenomen in de meest vooruitstrevende winkels en heeft mooie collabs met andere merken opgezet. Echt een krachtige referentie voor hedendaagse Belgische mode en een sterke opvolger van de Antwerpse Zes. Om fier op te zijn!

3. Wat wordt volgens jullie de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

We zien de trend van everyday luxury handbags doorzetten in 2025. Al vindt er wel een kleine verschuiving plaats van de bekendere luxemerken met grote logo's naar de kleinere premium brands, die net zo goed kwaliteit kunnen leveren.


Wouter Noterman: “Duurzaam ondernemen vergt enorm veel inspanning, zowel in tijd als op emotioneel en financieel vlak”

Wouter Noterman is Managing Director bij Atelier Noterman, een kledingmerk dat inzet op duurzaam denim. Hun bekendste prestatie tot nu toe: Detox Denim, een jeans die 80% minder water, elektriciteit en toxische stoffen verbruikt in vergelijking met een standaard paar. 

Wouter Noterman

Wouter Noterman

kledingberg in Accra, Ghana © Flanders DC

kledingberg in Accra, Ghana © Flanders DC

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

In oktober ben ik samen met Flanders DC en een groep CEO's van andere Belgische modebedrijven afgereisd naar Ghana om de gevolgen van de textielafvalproblematiek te ervaren (lees het verslag daarvan in ons magazine, red.). Het bezoek aan de Kantamanto-kledingmarkt in de hoofdstad Accra heeft echt een grote impact op mij gehad. Ik heb er met mijn eigen ogen kunnen zien wat onze kledingindustrie teweegbrengt qua menselijk leed, in combinatie met de erbarmelijke gevolgen voor de natuur.

2. Wat heb je het afgelopen jaar geleerd op professioneel vlak?

Duurzaam ondernemen kan mentaal soms erg belastend zijn. Het vergt zoveel inspanning, zowel in tijd als op emotioneel en financieel vlak. En dat terwijl het overgrote deel van de consumenten een duurzaam verhaal slechts een leuke bijkomstigheid vindt. We zetten kleine stapjes in de enorme uitdaging waar we voor staan, maar toch weet ik dat die kleine stapjes er absoluut toe doen om binnen enkele jaren heel grote stappen te kunnen zetten.

3. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

Om onze Vlaamse bescheidenheid een hak te zetten: de collectie en het verhaal van Atelier Noterman! (lacht)

4. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

Een positieve benadering van duurzaam ondernemen: niet opgeven en erop blijven inzetten, zelfs als het niet zichtbaar is. En zonder anderen met de vinger te wijzen. Niet moraliseren, maar mensen in beweging zetten. Elke stap telt!


Christina Hadinoto: “Innovatie zou nog meer op elk niveau van de waardeketen moeten plaatsvinden"

Naar aanleiding van haar eigen onzekerheden tijdens het shoppen, startte Christina Hadinoto een persoonlijke winkeladviseur op. Contour Lab helpt gebruikers om kledingkeuzes te maken die beter aansluiten bij hun persoonlijke lichaamsvormen. De software draagt bij aan een positievere body image en verkleint de textieloverschot veroorzaakt door miskopen.

Christina Hadinoto

Christina Hadinoto

Contour Lab

Contour Lab

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

Wat een grote invloed heeft gehad op zowel onze business als onze mindset is het akkoord rond onze financiële kapitaalronde. De mode-industrie heeft het niet gemakkelijk, maar deze kapitaalronde toont dat verschillende spelers blijven geloven in ons team en onze service. Hoewel we al veel steun kregen via subsidies van VLAIO, Stad Antwerpen en imec.istart, kunnen we dankzij deze grotere kapitaalronde voor het eerst gespecialiseerd talent aannemen om ons bedrijf echt te doen groeien. Dat geeft ons nóg meer motivatie en goesting!

2. Wat heb je het afgelopen jaar geleerd op professioneel vlak?

Doorzettingsvermogen is cruciaal. In periodes van tegenslag, vermoeidheid of twijfel is geloven in jezelf en in je business hetgeen dat je recht houdt, hetgeen dat je focus geeft en je out of the box naar oplossingen doet zoeken. Ik wil de mode-industrie helpen met een inclusievere en duurzamere online service, om zo ook een positieve, mentale impact teweeg te brengen bij de consument. Die roeping stijgt zo boven mezelf uit dat het me tot nu toe telkens weer lukte om op te staan na meermaals te vallen.

3. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

Ik denk dat innovatie meer dan ooit een rol zal spelen binnen mode, vooral op vlak van materialen en data. Naar mijn mening zou innovatie nog meer op elk niveau van de waardeketen moeten plaatsvinden. Op die manier kunnen we uit de status quo geraken waarin we binnen deze industrie gestrand zijn, met allerlei uitdagingen die moeten worden opgelost. Duurzaamheid en inclusie zijn niet enkel van belang binnen het designproces, maar op elk niveau van de bedrijfsvoering. En dus ook helemaal aan het einde van de waardeketen, bij de interactie met de eindconsument. Dat is waar we met Contour Lab op inzetten.

4. Wat wens je jezelf of de creatieve sector toe in 2025?

Ik wens meer successen en meer optimisme, want het is de laatste jaren niet makkelijk geweest. De creatieve industrie verdient het om opnieuw een positieve vibe te krijgen. Ik geloof dat het dat terug zal ervaren door zichzelf heruit te vinden. En daar kijk ik zeer hoopvol naar!


Elodie Ouedraogo: “Het Belgische talent dat het straatbeeld van nu mee bepaalt, is van ongezien niveau”

Elodie Ouédraogo is al jaren een bekende naam in de Belgische mode-industrie. Deze zomer werd ze aangesteld als Fashion Director bij ELLE België, waar ze meteen de verantwoordelijkheid kreeg over het modenummer dat in september verscheen.

Elodie Ouédraogo

Elodie Ouédraogo

Cover septembernummer 2024 ELLE België

Cover septembernummer 2024 ELLE België

1. Welk moment of welke gebeurtenis van het afgelopen jaar heeft een grote invloed gehad op je werk?

In mijn aanstelling als Fashion Director bij ELLE komen mijn passie voor mode en mijn opleiding journalistiek samen. Tijdens de laatste jaren van mijn sportcarrière had ik al eens een vrijwillige stage gevolgd bij ELLE om een betere balans te vinden tussen topsport en een carrière daarbuiten. Na mijn sportcarrière ben ik freelance redactiewerk blijven doen bij ELLE, in combinatie met een functie bij Woestijnvis. In september werd ik officieel aangesteld als Fashion Director bij ELLE en stond ik meteen aan het roer van het belangrijke September Issue. In tegenstelling tot mijn vorige functie ben ik nu ook verantwoordelijk voor onder meer budgetten, fotografie en moodboards, en zowat alles achter de schermen. Iedereen heeft zijn eigen talenten, en ik voel dat mijn skills in deze functie allemaal samenkomen. Een full circle moment, noem ik het!

2. Welke collectie, product of project van anderen heeft je het afgelopen jaar geïnspireerd of vond je simpelweg fantastisch?

Ik was enorm onder de indruk van verschillende shows die ik dit jaar heb mogen bijwonen: die van Prada en Diesel bijvoorbeeld, maar bovenal het laatste defilé van Dries Van Noten. Mijn interesse in mode is destijds opgewekt door Belgische ontwerpers, inclusief Van Noten en zijn prachtige stoffen. Mijn eerste loon spendeerde ik zelfs voor een derde aan een paar witte botjes uit slangenleer van hem. Daardoor had ik geen geld meer over voor praktische zaken, maar I didn't care! (lacht) Ik kon dan ook niet geloven dat ik dit jaar zijn show in levende lijve mocht meemaken. Ik was omringd door wereldberoemde gezichten en gerenommeerde journalisten, waardoor ik oprecht dacht dat er ergens iets fout was gelopen. Gelukkig was dat niet het geval! Het was een fantastische show die veel emoties opriep: modellen waar Dries zijn hele leven mee had samengewerkt, zijn officiële aftreden… en een discobal.

3. Wat wordt volgens jou de trend in jouw vakgebied of waarop moet nog meer ingezet worden in 2025?

Duurzaamheid en inclusiviteit. De leeftijd op de catwalk lijkt omhoog te gaan, en dat vind ik eigenlijk best normaal. Designers showen dure kleding op twintigers, terwijl de meeste aankopen gebeuren door oudere leeftijdscategorieën. Verschillende figuren, leeftijden, huidskleuren... Er bestaan zoveel vormen van schoonheid! Hopelijk gaan we dat vaker te zien krijgen, ook buiten de printmedia. Daarnaast hoop ik op meer vrouwen met hoge functies binnen de modesector... en nóg meer Belgen! Het Belgische talent dat het straatbeeld van nu mee bepaalt, is van ongezien niveau. We moeten licht blijven schijnen op hen door lokaal te kopen.

4. Wat wens je jezelf of de creatieve sector toe in 2025?

Voor mijzelf zeg ik altijd: hetzelfde, maar beter. (lacht) In de creatieve sector vind ik dan weer dat het soms wel wat minder mag zijn allemaal. Weer dromen tijdens shows en niet overdrijven in merch. En vooral: blijven inzetten op een verhaal!