Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Aminata Sambe.

Mode zal altijd belangrijk blijven in de samenleving. Het maakt de mensen tot wie ze zijn. Het heeft een impact op hoe we ons voelen. De geschiedenis van de mode volgen is de geschiedenis van de maatschappij volgen. Aan de mode herken je de periodes van welvaart en crisis, van vrijheid en beperkingen. Daarom is het boeiend om te volgen wat er nu in de sector gebeurt.

Aminata Sambe

Aminata Sambe © Kevin Faingnaert

Veel ontwerpers, merken en retailers gaan door een aartsmoeilijke periode. Want mensen kopen hun kleren nog altijd het liefst in de winkel waar ze de stukken kunnen voelen, zien en passen. Het toerisme en de passage in winkelstraten vielen helemaal weg. Bij het begin van de crisis staken veel mensen hun kop in het zand, in de hoop dat de ellende zou overwaaien. Er zullen dan ook zeker merken verdwijnen, omdat ze niet veerkrachtig genoeg zijn. Maar gegarandeerd zijn er ontwerpers die juist sterker uit de crisis komen. Ze zoeken nieuwe manieren om te produceren en hun producten bij de consument te brengen.

Doordat het leven heeft stilgestaan het voorbije jaar, zijn mensen gaan nadenken. Wat is nu het belangrijkste in het leven, en vooral: wie is het belangrijkste? Keren we na de crisis weer naar business as usual of is dit hét moment om dingen te veranderen? De crisis is een katalysator voor een aantal van die keuzes. Zo zie ik een grotere bewustwording rond duurzaamheid. En weer meer aandacht voor elkaar. Het sociale aspect wordt belangrijker. En daar ben ik heel blij om.

“De mens is flexibel genoeg om zich aan te passen, om nieuwe kansen te grijpen.” 

Aminata Sambe,

project manager

Ik heb het voorbije jaar veel tijd in Zweden doorgebracht om bouwprojecten te coördineren. Het verschil met Brussel is enorm. In België zijn mensen bang van elkaar. Iedereen draagt overal mondmaskers en loopt in een grote boog rond de anderen. In Zweden zie je geen maskers en bleef de horeca al die tijd open. Mensen doen er praatjes op straat. Ze zijn voorzichtig, maar ze zijn altijd blijven leven. Als ik dan weer in Brussel kom, overvalt mij elke keer een beklemmend gevoel. Volgens mij voeden we zo depressies en eenzaamheid. Laat ons leven!

Volgens mij doen overheden er goed aan om regelmatig ondernemers in te schakelen. Politici hebben over het algemeen een heel theoretische kijk op de dingen. Zet daar een pragmatische, praktische manier van werken naast en je kunt grote stappen zetten. Weet je dat wij soms in één nacht tijd een modedefilé volledig aanpasten? Die spirit heb je nodig in crisistijd. Zo had de evenementensector tijdelijke hospitalen kunnen organiseren. Er waren artsen genoeg, want velen mochten een tijdje niet werken. Die knowhow hadden we nuttiger kunnen inzetten om zo de culturele sector en de horeca te sparen. Want cultuur is van essentieel belang.

Ondanks de moeilijke periode is het heel belangrijk om optimistisch te blijven. De mens is flexibel genoeg om zich aan te passen, om nieuwe kansen te grijpen. En hopelijk doen we dat op de juiste manier.


Wie is Aminata Sambe?
Aminata Sambe werkt als freelance project manager, producer en solution seeker. Zo werkt ze al 22 jaar mee aan de defilés van Dries Van Noten en Hermès in opdracht van villa eugénie. Daarnaast stond ze in voor de coproductie van de film Dries en Martin Margiela’s In his own words. Als derde pijler doet ze ook de opvolging van bouwwerven voor designermerken en particulieren, in samenwerking met Gert Voorjans, Glenn Sestig Architects, Bornstein Lyckefors Arkitekter,…