Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Bart De Waele.

Het is hoog tijd om e-commerce anders aan te pakken. Anderhalf jaar geleden was het vrij eenvoudig. Als je exact wist wat je wilde, dan ging je via Google naar een webshop die je naar de juiste productpagina op een website leidde. Wist je daarentegen nog niet exact wat je wilde kopen, of had je gewoon zin om eens lekker te shoppen, dan ging je naar de fysieke winkelstraat. 

Bart De Waele

Bart De Waele

Dat zie je ook aan onze webshops. Die zijn volledig ingericht op die functionele shopper, tot de nok geoptimaliseerd voor Google, ontworpen voor de perfecte conversie van de snel-in-snel-uitkoper die de exacte productspecificaties kent.

Maar het voorbije jaar zijn we allemaal gedwongen om ál onze aankopen online te doen. Zowel de functionele koper, als de advieszoeker, als de funshopper – bien étonnés de se trouver ensemble – zat online te klikken en te swipen. En dat gedrag zal voor een groot deel blijven bestaan na de pandemie.

Dus moeten we onze e-commerce aanpassen. Niet meer alleen geoptimaliseerd voor de functionele shopper, maar gevuld met advies en fun voor de andere categorieën. Schakel over van puur ‘intent driven’ e-commerce naar ‘curiosity driven’:

  • ‘search’ als ingang > ‘entertainment’ als ingang
  • voornamelijk op desktop > voornamelijk op smartphone
  • goed onderzocht en vergeleken > impulsaankopen
  • occasioneel > dagelijks
  • standaard, herkenbare gebruikersinterface > dynamische, verrassende omgeving
  •  wat je alleen doet > wat je met je vrienden doet

We moeten af van het clichébeeld dat internet asociaal, koud en klinisch is, en alleen draait om efficiëntie en kostenbesparing. Ook via digitale interfaces kun je menselijke warmte en connectie overbrengen. 

“We moeten af van het clichébeeld dat internet asociaal, koud en klinisch is. Ook via digitale interfaces kun je menselijke warmte en connectie overbrengen.”

Bart De Waele,

ceo van Duke & Grace

Dat vraagt een andere aanpak. Niet een webshop als afzonderlijk eindpunt, maar e-commerce die zich bevindt waar je doelgroep rondhangt, op de TikTok- en insta-platformen van deze wereld. Ingebed ín de levendige community’s van het internet, niet een omleiding en afleiding ervan. Gevuld met livestreamende menselijke adviseurs, in plaats van met levenloze rijen aan productoverzichten. Vol verrassingen en nieuwigheden die tot bij de klant gebracht worden, geen pure catalogus die wacht tot iemand het SKU-nummer intikt. 

En uiteraard past de rest van de winkelervaring zich daaraan dan aan. De productverpakking is nu gemaakt om op te vallen in een fysiek winkelrek, met de mooiste designs aan de voorkant. Dat verandert als je de doos van de koerier opent en het eerste wat je ziet de bovenkant is. Het winkelpand dat nu een achterdeurtje heeft om onlinebestellingen af te halen, krijgt een ruimte waar die afhaling de primaire ervaring is. 

Maar vooral: de online winkelervaring evolueert van puur functioneel naar een verrassende ervaring. Een webshop die er niet uitziet als winkelrekken vol ingrediënten, wel als de transportband in een sushirestaurant. Een webshop die kleurrijke, speciaal verpakte verrassinkjes tot bij de klant brengt, zodat die niet hoeft te zoeken, maar alleen hoeft te kiezen.

Time to flip your e-commerce.


Wie is Bart De Waele?
Bart De Waele is CEO van Duke & Grace en intendant van N-cube. Hij is gepassioneerd door internet, nieuwe technologie, communicatie, transhumanisme en ondernemen. Hij wil impactvolle bedrijven uitbouwen en helpen uitbouwen. Tegelijkertijd probeert hij een generatie jonge ondernemers te ondersteunen en te inspireren, is het niet als goede voorbeeld dan wel als afschrikwekkende waarschuwing.