Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Bianca Quets-Luzi.

De modesector werkt al meer dan tachtig jaar op dezelfde manier, van modeshow naar modeshow. Parijs, Milaan, Londen, New York,… Zo vernieuwend de ontwerpers zijn in hun collecties, zo oubollig is het systeem. De coronacrisis heeft die razendsnelle trein even doen stoppen. En dat deed deugd. Het heeft ons de ruimte gegeven om alles op een rij te zetten, om terug te keren naar onze essentie en van daaruit nieuwe dingen te proberen. We willen mensen weer doen dromen.

Bianca Quets-Luzi

Bianca Quets-Luzi © Willy Vanderperre

Februari is voor ons een belangrijke maand om stoffen te kiezen voor de zomercollectie. Eind februari 2020 zaten Raf en ik ook in Milaan waar Raf werd geïntroduceerd als co-creative director van Prada, en we voelden dat er iets in de lucht hing. Een voor een lieten onze Italiaanse fabrikanten weten dat ze moesten sluiten. We zijn toen vervroegd teruggekeerd naar België en hebben ook onze collectie meteen stopgezet, nog voor de Belgische regering de lockdown aankondigde. Na al die jaren van presteren tegen de modeklok durfden we eindelijk uit die ratrace te springen. We stelden de allereerste damescollectie van Raf voor onbepaalde tijd uit.

Het voorbije jaar hebben we unieke stukken uit vorige collecties, een 45-tal dekentjes en archiefboeken online verkocht onder de naam History Of My World. Allemaal typische dingen uit het Raf Simons-huis. Dat was een overweldigend succes. We zien dat meer mensen op zoek zijn naar exclusiviteit en investeren in schoonheid. Met die webshop zijn we geen totaal andere dingen gaan doen. We zijn teruggekeerd naar onze roots, onze core business, daar waar het voor Raf ooit begon.

Een vijftal jaar geleden zijn we gestart met een digitale showroom. Sindsdien registreren we het kleinste detail van elke stof zodat klanten de kwaliteit kennen zonder de stof te voelen. Daar plukken we nu wel de vruchten van. Die digitale showroom werkt. De grootste uitdaging zit nu in de communicatie met buitenlandse klanten. In een ontwerp zitten heel wat emoties. We moeten leren om dat verhaal duidelijk te maken aan onze klanten, ondanks de taalbarrières.

“De coronacrisis heeft mij doen inzien dat we niet mee hoeven te doen met de prijzenslag in de mode.”

Bianca Quets-Luzi,

CEO van Raf Simons

De coronacrisis heeft mij doen inzien dat we niet mee hoeven te doen met de prijzenslag in de mode. Al onze stoffen zijn met de grootste precisie geselecteerd, natuurlijk en van de beste kwaliteit. Voor de productie werken we alleen samen met gespecialiseerde topfabrikanten. De prijs die we voor een stuk vragen, is het waard. Mode mag geen wegwerpproduct zijn. Ik wil de mensen oproepen om minder, maar beter te kopen. Dát is duurzaamheid.

Mijn hoop voor de modesector? Ten eerste hoop ik op meer eensgezindheid en samenwerking. Je hebt de modefederaties, zoals de Camera Nazionale della Moda in Italië en de Fédération de la Haute Couture et de la Mode in Parijs, en je hebt de modehuizen. Maar er bestaat geen sterke intercontinentale organisatie – een soort vakbond zeg maar – die het woord neemt voor de modesector. Ik heb die stem gemist in de crisis. Ten tweede hoop ik dat we mensen weer kunnen laten wegdromen, van dat ene unieke stuk waar ze zo lang voor hebben gespaard. Of dat we ze opnieuw kippenvel kunnen geven als ze een winkel binnenstappen. Niet op het onmogelijke ritme van de klassieke modedefilés, maar op het ritme van de creativiteit.


Wie is Bianca Quets-Luzi?
Bianca Quetz-Luzi is CEO van het modehuis Raf Simons waar ze in 2009 begon. Maison Margiela, Dirk Bikkembergs, A.F. VANDEVORST en Calvin Klein zijn andere modehuizen waarvoor ze heeft gewerkt. In het begin van haar carrière was ze ook actief in de politiek als voorzitter van Jong VLD Genk, en als gemeenteraadslid en kabinetsmedewerker van gewezen vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael.