Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Cédric Vanhoeck.

In 2020 stopte onverwacht de hele modemachine. Winkels gingen dicht, en producties en leveringen liepen vertragingen op of werden zelfs geannuleerd. En de stukken die al klaar waren, bleven letterlijk en figuurlijk hangen. De pandemie legde de struikelblokken in het gefragmenteerde modelandschap bloot. De sector staat al jarenlang onder druk. En producties in het buitenland leidden al die tijd tot inefficiënties.

Cédric Vanhoeck

Cédric Vanhoeck

In het Verenigd Koninkrijk berichtte Reuters dat de kledingverkoop in april 2020 89% lager lag dan het jaar ervoor. Bij de inkopers en sorteercentra stapelden de kleren zich op. De lockdown deed daar nog een schepje bovenop. De vraag viel stil, het aanbod was enorm en de economische gezondheid van de bedrijven stond op losse schroeven. En dat niet alleen. Door de overschotten dreigt er een ecologische ramp. Want kledingstukken zijn moeilijk om te recycleren. Sowieso komt een derde van alle afgedankte en gedoneerde kleding in ontwikkelingslanden terecht op stortplaatsen. En dat zal nu niet anders zijn. 

2020 bracht niet alleen crisis mee. Het was tegelijk een zegen voor de sector. Merken en bedrijven pasten hun economische doelen aan voor de komende jaren. Plots veranderden de prioriteiten. Timberland legde zich doelen op rond recycleerbaarheid. Van H&M tot Gucci, van fast fashion tot luxemerken: iedereen begint zich toe te leggen op de tweedehandsmarkt. Merken snakten naar meer controle over hun toeleveringsketen door de groeiende onzekerheid die door de crisis werd veroorzaakt. En alle processen en trends die al voor de coronaperiode het licht zagen, werden in stroomversnelling uitgevoerd. Zoals de digitalisering. Wie de trein van de digitalisering miste, ligt er al uit. En wie nog aan boord is, moet erover waken dat hij ook mee is met de razendsnelle duurzaamheidstrein.

Die duurzaamheid is al lang geen trend meer. Als je de reële kosten van de productieketen in kaart brengt – met alle inefficiënties en verspilling – dan wordt het glashelder waarom de circulaire economie zo nodig is. Traceerbaarheid en recycleerbaarheid van materialen worden plots een bron van inkomsten in plaats van lastige kostenposten. Nieuwe wetgeving, zoals de Extended Producer Responsibility (EPR) die deel uitmaken van de Europese Green Deal, bevestigt hoe belangrijk duurzaamheid is en wordt in alle sectoren van de samenleving.

“Alle processen en trends die al voor de coronaperiode het licht zagen, werden in stroomversnelling uitgevoerd.”

Cédric Vanhoeck,

Executive Lead bij Resortecs®

De koolstofprijs van kleding is groot: ongeveer 10% van de productiekosten. Verwacht wordt dat die kosten de komende vijf jaar zullen verdrievoudigen. De verantwoordelijk ligt niet alleen in de handen van de modemerken zelf. Een recent rapport van het World Economic Forum benadrukt dat de hele keten moet worden aangepakt, met innovaties in zowel de productie als in het transport en verwerking van kledingafval. De mode-industrie is op dit moment verantwoordelijk voor 5% van de CO2-emissies. Zullen we erin slagen om CO2-neutraal te worden?

Hoe glamoureus de modesector ook kan zijn, het is en blijft een harde bedrijfswereld. Om CO2-neutraal te produceren en circulair te werken, is er geld nodig. En die middelen zijn er op dit moment niet. Enerzijds omdat veel investeerders weinig ervaring hebben in mode-innovatie. Anderzijds omdat de industrie bang is om financiële risico’s te nemen en zich te binden aan harde duurzaamheidsdoelen. Daarom moet er meer ondersteuning komen van de overheid en investeringen vanuit de bedrijfswereld, vooral bij die processen waar de risico’s het grootst zijn. We kunnen circulariteit ook alleen realiseren met vernieuwingen op wereldschaal.

Het is de verantwoordelijkheid van ons allemaal – van lokaal tot internationaal – om die innovaties mogelijk te maken, om de industrie te helpen om voor verandering te gaan. Dat heeft niet alleen economische en ecologische voordelen. Circulariteit is ook een geopolitieke strategie. De Europese mode-industrie importeert op dit moment 80% van haar grondstoffen. We moeten meer gebruikmaken van de materialen die we zelf hebben. Tegelijk moeten we werken aan een mode-industrie 4.0, met meer automatisering en digitalisering. Alleen op die manier zullen we onze welvaart – waar we zo veel belang aan hechten – kunnen behouden.


Wie is Cédric Vanhoeck?
Cédric is opgeleid als ingenieur industrieel ontwerp aan de TU Delft en was brandmanager bij Domus Academy Milaan. Toen hij later verder studeerde aan de Antwerpse modeacademie, realiseerde hij zich dat de droom van mode niet verder gaat dan de catwalk. Hij besloot zijn tijd en ontwerptechnische expertise in te zetten om de milieu-uitdagingen van de mode- en textielindustrie aan te pakken en ontwikkelde oplossingen zoals de stikdraad van Resortecs®.