Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Dirk Van Welden.

Van alle creatieve sectoren is de gamesector misschien wel het meest positief door corona geraakt. Het aantal gamers steeg vorig jaar spectaculair. De bekende entertainmentgames telden zelfs tot gemiddeld 20% meer omzet. Het is een trend die zich al jaren voortzet, maar zich nog nooit zo explosief liet zien als in 2020. Mensen vinden games tof. En het succes gaat verder dan dat. De coronacrisis heeft ook andere sectoren laten zien dat ze iets met een gamestudio kunnen doen. En dat werd hoog tijd.

Dirk Van Welden

Dirk Van Welden

Corona heeft kinderen naar het scherm gezogen. Fortnite en Minecraft boomden. Maar games zijn er niet alleen voor de jongsten, ook ouders waagden zich eraan. We zagen dat duidelijk in de reviews van Space Pirate Trainer: de spelers waren ouder en waren zot van de stijl omdat die hen deed denken aan de Arcade-games die ze als kind hebben gespeeld. Wie vroeger graag gamede, zag in de pandemie een goed excuus om de controller weer vast te pakken. Is dat uit nostalgie? Verveling? Het is in elk geval goed nieuws voor de game-industrie. Meer mensen gamen, andere mensen gamen, zelfs ouders gamen samen met hun kinderen. Je hebt het zelf misschien al gemerkt wanneer je met je zoon of dochter Fortnite speelt: gamen is wél sociaal en het leert je om oplossingsgericht te denken. Je kunt staan zwaaien met studies en cijfers die dat al jaren bewijzen, maar het werkt beter als je het zelf ondervindt. 

Er hangt een techsfeertje rond games. Tech is cool. En mensen willen er deel van uitmaken. Toen ik met Space Pirate Trainer begon, was virtual reality (VR) nieuw en onontgonnen terrein. De technologie was bekend, maar er bestonden nog maar weinig écht goede VR-games. Wij zijn daar op het juiste moment mee gestart. Nu zijn er minstens zoveel interessante technologieën binnen games. En de mensen zijn op zoek naar supercoole toepassingen van die technologieën. Het is dus belangrijk dat gamestudio’s de kans krijgen om te experimenteren. Wat daarvoor nodig is? Tijd, tools en steunmaatregelen die wat risico toestaan. Maar risico’s appreciëren, daar zijn we in Vlaanderen misschien niet altijd zo goed in?

“De coronacrisis heeft andere sectoren laten zien dat ze iets met een gamestudio kunnen doen. En dat werd hoog tijd.”

Dirk Van Welden,

game-expert

De instantcoronacrush op de gamesector gaat verder dan entertainmentgames. Eindelijk worden gamestudio’s gezien voor wat ze zijn: slimme, gekwalificeerde techbedrijven die in staat zijn om andere sectoren nieuw leven in te blazen. Artificial intelligence (AI), 3D-rendering, e-learning: je kon er als bedrijf het voorbije jaar niet omheen. Winkels hadden ineens virtuele showrooms nodig, opleidingen moesten online gebeuren, evenementen moesten digitaal. Het moest allemaal snel en gemakkelijk. En dat is een unieke skill van gamestudio’s: digitale ervaringen op zo’n manier brengen dat de grens tussen mens en interface vervaagt. Hoewel I-Illusions zich duidelijk als entertainmentstudio positioneert, kregen we het voorbije jaar heel wat aanvragen binnen van bedrijven die hun aanbod wilden digitaliseren. Ik hoor hetzelfde bij andere studio’s. En dan spelen we elkaar opdrachten door. De Belgische gamesector is een (h)echte sector. We zien elkaar niet als concurrenten maar als de katalysator voor de hele industrie. Want dat is nodig om boven te drijven in een internationale industrie zoals de onze.

Entertainmentgames zijn per definitie een exportproduct. 99% van onze markt bevindt zich buiten de landsgrenzen. Tijdens deze coronacrisis hebben de verkoopcijfers dat des te meer bewezen. Ik vind het jammer dat de Vlaamse overheid games momenteel nog niet als volwaardig exportproduct ziet. Er bestaan steunmaatregelen die ervoor zorgen dat de gamesector in Vlaanderen een stuk sneller groeit dan vroeger. Spijtig genoeg zijn er nog té weinig maatregelen om ervaren ontwikkelaars te laten concurreren op een internationale markt en hen perspectief te geven voor de toekomst. Corona kan misschien voor een keerpunt zorgen, zodat er middelen vrijkomen die in verhouding staan tot de meerwaarde van deze sector. Want zeg nu zelf: een game die honderdduizenden mensen meeneemt in een verhaal of een saaie dienstverlening omtovert tot een kick-ass experience: is dat niet iets waar je als land mee wilt uitpakken?


Wie is Dirk Van Welden?
Dirk Van Welden richtte tien jaar geleden de onafhankelijke gamestudio I-Illusions op. De studio maakt entertainmentgames die telkens opnieuw innovatie, technologie en gameplay vooropstellen. Hun game Space Pirate Trainer staat nog altijd aan de top van de meest succesvolle VR-games in de wereld. Dirk zet zich al jaren in voor de lokale game-industrie.