Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Dirk Wynants.

Wat is er nu eigenlijk echt veranderd? Zelf ben ik verantwoordelijk voor een opleiding industriële vormgeving in Shanghai, al doe ik dat nu al even op afstand. Na een bijzonder harde lockdown kwam het normale leven al terug in april 2020, toen men er in België nog niet uit was of we wel mondmaskers zouden moeten dragen. Is het leven in Shanghai nog hetzelfde als voorheen? Neen, maar dat is het nooit na verloop van enige tijd, of er nu covid is of niet. The speed of change is changing: altijd sneller, en in deze periode wel met een extra boost. Maar verder gaat het leven er weer gewoon zijn gang.

Dirk Wynants

Dirk Wynants

Uiteraard zijn er bepaalde evoluties die zullen blijven hangen: ik geef nu les op afstand, ik heb meer videoconferenties dan ooit tevoren, en dat lukt allemaal vrij goed. Maar die veranderingen waren al sterk in opmars vóór de coronacrisis. Gelukkig zijn we wat meer aandacht beginnen te geven aan een betere camera, beter geluid enzovoort. Al dat prutsen van voorheen behoorde plots tot het verleden, maar nieuw was dat voor mij toch echt niet. 

Ik heb werkelijk talloze digitale rondleidingen gedaan voor onze klanten, voorschrijvers en architecten. Ik sliep het afgelopen jaar zo’n 120 nachten meer in eigen bed en we zijn intussen bezig met onze eerste volledig digitale productlancering. Maar volgend jaar ga ik toch opnieuw reizen, en gaan we net zo vrolijk weer deelnemen aan de beurs van Milaan. Want de bestaande contacten onderhouden lukt wel, maar nieuwe contacten komen er nu nauwelijks bij. En neen, we gaan niet meer naar de beurs van Keulen, maar die beslissing hadden we al voor de pandemie genomen. Naar minder beurzen gaan, was toen ook al aan de orde.

Ons nieuwe ontwerp dat we nu lanceren, AMAi, is een precovid-idee. Uiteraard hebben we ons afgevraagd of het dat is wat we nodig hebben in de postcovidwereld, en toeval of niet, het antwoord is volmondig ja!

In het begin hoorde ik stemmen opgaan dat we misschien gewend zouden raken om geen mensen meer te zien, om altijd thuis te werken, dat we voor de rest van het menselijke bestaan ons gewoon zouden blijven isoleren en ons daar goed bij voelen. Als dat al ooit een echte voorspelling was, dan heeft deze crisis het tegendeel bewezen. 

Toen ik nog studeerde, of dat toch probeerde, zat ik op mijn kot. Nu zie ik elke ruimte die ervoor in aanmerking kan komen – van bibliotheek en stadszaal tot kerk – omgevormd worden tot gemeenschappelijke studiezalen. Is dit dan de generatie die de rest van haar professionele carrière thuis zal werken? Ik denk het niet, hoor. 

Wat deze crisis ons vooral geleerd heeft, is dat wij niet zonder andere mensen kunnen. Al wie droomde van thuiswerken, heeft intussen ondervonden dat er ook nadelen aan verbonden zijn. Zullen we meer thuiswerken na deze crisis? Natuurlijk, maar dat is geen trend die covid in gang heeft gezet. De crisis heeft het een beetje versneld, dat wel.

“Volgend jaar ga ik opnieuw reizen, en gaan we net zo vrolijk weer deelnemen aan de beurs van Milaan. Want de bestaande contacten onderhouden lukt wel, maar nieuwe contacten komen er nu nauwelijks bij.”

Drik Wynants,

ontwerper en big boss van Extremis

Never waste a good crisis, en dat moeten we ook deze keer niet doen. Maar laten we ook even naar de geschiedenis kijken. Hongersnood, ziekte en oorlog waren altijd al een constante in een mensenleven, er was altijd wel wat, en dikwijls zelfs een combinatie van dat alles. 

In deze formidabele tijden waren we even vergeten dat dit deel uitmaakt van het verleden, maar dat is dus niets nieuws. Trouwens, we brengen vandaag tien jaar oorlog in Syrië in de herinnering, ook dat maakt nog altijd deel uit van ons bestaan, helaas. Kijk ook even naar de Spaanse griep die net na de Eerste Wereldoorlog in België meer slachtoffers eiste dan de oorlog zelf. Toen waren er ook mondmaskers, lockdowns en was er protest. Niets hebben we daarvan onthouden, nadien was het niet meer dan een kwade herinnering. In de Westhoek hebben we nog niet zo lang een vier jaar durende herdenking van de Eerste Wereldoorlog achter de rug. Aan de herdenking van de Spaanse griep werd niet één dag besteed. Dat zal nu echt niet anders zijn.

De grote veranderingen waar ik op hoopte in deze crisis hebben iets meer nodig dan een virusje, vrees ik...


Wie is Dirk Wynants?
Dirk Wynants is oprichter, eigenaar, creatief directeur en big boss van Extremis, een bedrijf dat innovatieve en tijdloze meubels voor binnen en buiten ontwerpt en fabriceert. Daarnaast is hij hoofdontwerper bij Dirk Wynants Design Works en professor aan de DeTao Masters Academy van het Shanghai Institute of Visual Arts.