Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Eddy Duquenne.

Door de lange sluitingen als gevolg van de pandemie zal de bioscoopsector – ondanks subsidies – verzwakt uit de crisis komen. Hollywoodstudio’s namen het afgelopen jaar hun toevlucht tot video on demand en brachten sommige films die bedoeld waren voor de bioscoop rechtstreeks uit op streamingplatformen. Dat zou de aantrekkelijkheid van bioscopen als eerste aanbieder kunnen aantasten. En de gewoontes van mensen zijn na een jaar verplicht ‘home-entertainment’ misschien gewijzigd. Anderzijds zijn wij ervan overtuigd dat mensen door deze pandemie hebben herontdekt hoe waardevol het is om samen met vrienden en familie op restaurant of naar de bioscoop te gaan. En hoewel studio’s fors hebben ingezet op home-entertainment, zien we dat de meeste blockbusters werden uitgesteld en er dus heel wat publiekstrekkers klaarliggen voor bioscopen, wat het herstel van het bioscoopbezoek zeker zal versnellen. 

Eddy Duquenne

Eddy Duquenne

Als ik kijk naar de toekomst van ons metier, denk ik dat we meer zullen inzetten op lokale films. Tijdens de periode van heropening stelden we vast dat we ook zonder Amerikaanse blockbusters een belangrijk publiek konden trekken. Wij zien al langer het potentieel van lokale film, en de ondersteuning van de productie ervan als een opportuniteit. Daarnaast zullen bioscopen nog meer moeten inzetten op beleving om zich te onderscheiden van andere manieren van film kijken. Als bedrijf zijn we volop bezig om nieuwe producten te bedenken, of andere ideeën die ons break-evenpunt kunnen verlagen. Dat is ons antwoord op een potentiële permanente impact op onze bezoekersaantallen in de toekomst.

Wat nodig zal zijn om de sector erbovenop te helpen, is voldoende kapitaal op het niveau van de bioscopen om te kunnen investeren in beleving en eersteklas filmervaringen. Dat kan problematisch worden voor sommige noodlijdende bioscopen. Daarnaast is een herneming en ondersteuning van de lokale filmindustrie nodig in Europa en in elk Europees land afzonderlijk. Als aanvulling en compensatie voor Amerikaanse content en om een vergrijzende bevolking in West-Europa te kunnen blijven aanspreken.

“Bioscopen zullen nog meer moeten inzetten op beleving om zich te onderscheiden van andere manieren van film kijken.”

Eddy Duquenne,

ceo Kinepolis Group

Beleidsmakers vraag ik om na te denken hoe ze bedrijven die het meest getroffen zijn door deze crisis kunnen blijven ondersteunen bij de heropstart, om te vermijden dat levensvatbare – fel verzwakte maar gezonde – bedrijven niet zouden kunnen opstarten. Indien die steun er niet is, zullen veel bedrijven als rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen over de kop gaan of worden overgenomen door buitenlandse ondernemers en investeerders. Veelal Aziatische, want daar heeft de economie zich al hernomen. Aan de andere kant hebben ondernemers en bedrijven de verantwoordelijkheid om creatief en innovatief te blijven en na te denken over het ‘nieuwe normaal’. Afwachten tot de activiteit zich herneemt, ervan uitgaan dat alles weer wordt zoals vroeger, lijkt me niet verstandig. 

Het ideale scenario voor onze sector is dat de klant massaal terugkeert naar onze zalen en dat er weer een sterke instroom is van Hollywoodcontent. Bij Kinepolis stellen we ons voor een stuk defensief op om ons voor te bereiden op een scenario waarbij we structureel bezoekers zouden verliezen (prepare for the worst, and hope for the best), maar anderzijds hebben we veel ingezet op innovatie en nieuwe productontwikkeling om nieuwe gewoontes die zijn ontstaan tijdens de covidperiode te integreren na de pandemie. Ik denk maar aan het versterken van het virtuele luik van events, thuiswerk voor een betere werk-privébalans, drive-incinema, en noem maar op.


Wie is Eddy Duquenne?
Eddy Duquenne is sinds 2008 gedelegeerd bestuurder van Kinepolis Group. Vóór deze periode verwierf hij expertise in de vrijetijdssector, vastgoedbeheer en het financiële circuit via de vakantiegroep Sunparks en de bancaire sector.Sinds zijn aantreden zet hij in op klantgerichtheid en innovatie en transformeerde hij Kinepolis Group in een zelflerende en zelfinnoverende organisatie. Sinds 2014 groeide de Kinepolis Group van 23 tot 114 bioscoopcomplexen, ook in nieuwe markten zoals Nederland, Luxemburg, Canada en de VS.