Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?
Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?
Op deze pagina lees je de visie van Fons Van Dyck.
Het wordt stilaan duidelijk dat de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog tendensen die zich al langer aandienden heeft uitvergroot of versneld. Vaak gaat het om niets anders dan nieuwe manieren om fundamentele drijfveren en behoeften van mensen vorm te geven.
Fons Van Dyck
Jeff Bezos, de grote baas van Amazon, zei ooit dat het weinig zin heeft om je af te vragen wat er in de toekomst zal veranderen: “Je kunt je beter de vraag stellen wat er over tien jaar niet veranderd zal zijn, en daar je plannen op bouwen.”
Wie de wereld beter wil begrijpen, en ook greep wil krijgen op de toekomst van marketing, laat ik graag kennismaken met vier basisdrijfveren. Ze zijn van alle tijden, zo oud als de mensheid zelf, en universeel. Ze drijven de wereld waarin we gisteren leefden, en vandaag én morgen zullen leven, wonen en werken. En ze bepalen de actieradius van merken en marketeers.
Wat zijn de vier V’s?
“Merken zijn deel van de oplossing, niet langer het probleem.”
De vier drijfveren geven aanleiding tot vier werelden, en afgeleid vier strategieën voor merken en marketeers. De toekomst van merken zal dus meervoudig zijn. Elke marketeer krijgt twee fundamentele vragen voorgelegd. De wenselijkheidsvraag: in welke wereld wil mijn merk opereren in de jaren 2020? En de waarschijnlijkheidsvraag: welke wereld zal straks de dominante wereld worden voor merken en marketeers?
Aan elk van ons de keuze.
Wie is Fons Van Dyck?
Fons Van Dyck is marketeer en staat al ruim vijftien jaar aan het hoofd van Think BBDO dat merken en organisaties strategisch adviseert over hun identiteit en positionering. Hij doceert over merkstrategie en marketingcommunicatie aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij behaalde een PhD in de media- en communicatiestudies en is master in politieke wetenschappen. Hij publiceerde o.a. De onsterfelijke onderneming (2019), Reclame: dood of levend (2012) en Het merk mens (2007).
Cookies opgeslagen