Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Hanan Challouki.

Terwijl we allemaal uitkijken naar een postcovidwereld, hoop ik dat we lessen trekken uit een periode die ons leven op zijn kop heeft gezet – zowel professioneel als persoonlijk. We zullen ongetwijfeld genieten van de kleine dingen in het leven en iemand een knuffel geven zal hopelijk snel weer als vanouds aanvoelen. Voor de creatieve sector hoop ik dat we niet alleen bij de kleine dingen zullen stilstaan, want het is tijd voor een grote verandering.

Hanan Challouki

Hanan Challouki © Nadia El Makhfi

Al sinds ik actief ben in de communicatiesector hoor ik regelmatig de verzuchtingen van conculega’s in het veld. “We vinden ze niet”, “ze zijn er niet” en “we weten niet waar te beginnen” zijn jaarlijks mijn drie meestgehoorde uitspraken. Divers creatief talent aantrekken en inclusieve campagnes, beelden en producten creëren, beschouwden ze als een berg die ze maar niet wisten te beklimmen. De gevolgen daarvan werden in coronatijden pijnlijk duidelijk. We hadden het over ‘moeilijk bereikbare doelgroepen’ alsof het ging over aliens van wie we de taal niet spraken en van wie we geen idee hadden waar ze vandaan kwamen. 

De Black Lives Matter-protesten in de zomer en de massale roep van minderheden om erkend te worden, gingen ook niet voorbij aan merken die het verschil wilden maken. En ook op dat vlak wisten we niet goed hoe we moesten reageren. “Is een zwart vierkantje delen genoeg of moeten we toch iets meer doen?” De noodzaak was duidelijk, de vragen talloos. Ik hoop dat het voor velen onder ons het laatste duwtje in de rug was dat we nodig hadden om stappen richting een inclusieve sector te zetten. En ik geloof dat dat ook werkelijk het geval is.

“Werken aan inclusie creëert een waaier aan kansen voor je eigen bureau, voor je medewerkers en voor je klanten. Na een periode waarin afstand nemen centraal stond, kunnen we op die manier ook weer wat dichter bij elkaar komen.”  

Hanan Challouki,

onderneemster en communicatiespecialist

Ik ben nog nooit zo vaak aangesproken door andere creatieve bureaus als in het afgelopen jaar en heb zelden zo veel berichtjes gekregen van creative directors en strategen met de vraag om samen rond de tafel te gaan zitten en na te denken over concrete oplossingen. Een vraag die ik met plezier positief beantwoord. Want alleen zo zullen we er komen. Door de koppen bij elkaar te steken, door het probleem niet langer te negeren en te hopen dat het zichzelf wel zal oplossen, maar door stappen te zetten die een verschil kunnen maken. Met deze uitdaging komen ook heel wat opportuniteiten. Werken aan inclusie creëert een waaier aan kansen voor je eigen bureau, voor je medewerkers en voor je klanten. Na een periode waarin afstand nemen centraal stond, kunnen we op die manier ook weer wat dichter bij elkaar komen. Bij mensen en doelgroepen die we al kennen en bereiken, en bij al wie we misschien voor het eerst ontmoeten.

Mijn toekomstbeeld voor de creatieve sector is er eentje waarin onze eigen ondernemingen diverser worden en waarbij inclusie een vast gegeven is binnen alle creatie en strategie. Tijd dus om uit ons kot te komen en een inclusieve weg in te slaan. 


Wie is Hanan Challouki?
Hanan Challouki is een onderneemster en oprichtster van Inclusified, een strategisch bureau met een focus op inclusieve communicatie en marketing. Ze is daarnaast gastprofessor aan de hogeschool Odisee en vicevoorzitter van de Belgian Association of Marketing. Gedreven door haar missie om een inclusievere wereld te creëren, bundelde ze al haar kennis en ervaringen in haar eerste boek Inclusieve Communicatie.