Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Hanne Valckenaers.

Musickness is een van de belangrijkste Belgische managementkantoren en ondersteunt al meer dan 25 jaar artiesten als dEUS, Eefje de Visser, Balthazar en vele anderen. Onze job is de afgelopen jaren grondig veranderd door de evoluties in de muziekindustrie, toch was het afgelopen jaar een van de uitdagendste en moeilijkste uit onze geschiedenis.

Hanne Valckenaers

Hanne Valckenaers © Koen Bauters

We wisten al langer dat inzet en workload niet altijd in verhouding staan tot de inkomsten. Maar de grootste eyeopener van de coronacrisis is de confrontatie met de afhankelijkheid van de inkomsten uit liveoptredens. Terwijl een manager daar maar 30% van zijn tijd aan besteedt. Wij, en dus ook de artiest, zijn voor 80% financieel afhankelijk van die concerten. Dat heeft als gevolg dat we even hard gewerkt hebben tijdens als voor de coronacrisis, hoewel een groot stuk van onze inkomsten verdween. Wij moeten een lange periode gratis werken om onze toekomst te garanderen. Als wij nu ons werk niet doen en niet mee zouden investeren in de begeleiding van opnames, releases en het verplaatsen van shows, kunnen wij in 2022 ook niet aan de slag.

Muziekmanagers en artiesten moeten in de toekomst meer op zoek gaan naar ‘loon naar werk’, maar ook tijdens de coronacrisis hebben we het antwoord daarop nog niet gevonden. Sowieso verdient een artiest te weinig aan opnames en auteursrechten. Het is niet toevallig dat platenfirma’s, die weliswaar al eens een crisis hebben doorgemaakt, amper hebben afgezien van de coronacrisis. Terwijl de artiesten zelf in de kou bleven staan.  

Zonder de huidige overheidssteun zoals het overbruggingsrecht, het Vlaamse beschermingsmechanisme en de tijdelijke werkloosheid zou Musickness in een heel andere situatie zitten. Zelf hadden we nooit gedacht dat we van een uitkering zouden moeten gaan leven, al gaf dat wel een grote psychologische rust, zeker omdat onze job onbetaald verder liep. Op dat vlak heeft onze overheid goede dingen gedaan. We beseffen maar al te goed dat het niet van de ene op de andere dag weer 100% zal zijn zoals voorheen. Het is niet omdat corona er niet meer is, dat we plots weer staan waar we stonden. We houden ons hart vast voor de ‘bottleneck’ die zal komen. Al onze artiesten hebben al twee jaar niet mogen spelen, natuurlijk willen zij allemaal in 2022 de baan op, terwijl wellicht het aantal festivals en clubs door de coronacrisis zal dalen. Dat mag er niet voor zorgen dat de uitkoopsommen voor artiesten dalen, want dat geld hebben we juist allemaal nodig om de komende jaren uit deze put te raken.

De niet-gesubsidieerde organisaties hebben het veel moeilijker in coronatijden dan de gesubsidieerde. In deze crisis zie je dat er bij organisaties met subsidies soms zelfs overschot is, omdat de steun verder loopt, terwijl ze geen of minder kosten hebben. De overheid moet daarom volgens ons de komende jaren extra investeren en inzetten op de niet-gesubsidieerde organisaties. Zij zijn economisch heel belangrijk zowel wat betreft jobs als het bbp, maar ook voor het evenwicht in onze sector.

“Met innovatiesubsidies voor festivals en concertzalen kunnen we blijven meespelen met de wereldtop van onze sector.”

Hanne Valckenaers,

Musickness-manager

We hebben het hier voor alle duidelijkheid niet over structurele steun, maar over tijdelijke financiële injecties die zuurstof kunnen geven. Dat zorgt er niet alleen voor dat organisaties op lange termijn overleven, maar vooral ook dat het personeel doorgroeit in onze sector: technische werkloosheid is niet alleen een financiële aderlating, maar ook mentaal een zware klap. Daarnaast krijgt jong talent nu minder kansen om aan de bak te komen, en zou ook voor hen extra ondersteuning kunnen helpen. Om nog maar te zwijgen van de grote braindrain in onze sector die je door dit soort maatregelen kunt tegenhouden. Los van de loontrekkers, mogen ook de zelfstandigen in onze sector de komende jaren niet vergeten worden.

We geven toe dat de muziekindustrie tot voor de crisis te weinig georganiseerd was: er was geen spreekbuis of centraal aanspreekpunt. Tijdens de crisis hebben we ook intern gedaan waar we extern goed in zijn: ons leren organiseren met overlegstructuren: het initiatief LIVE2020 is daar een prachtig voorbeeld van. We hebben in onze eigen organisatie nog meer de waarde van samenwerken ontdekt. Zo hebben we tijdens de crisis de handen ineengeslagen met een Nederlands managementbureau en zijn we plots een bedrijf dat actief over de grenzen heen werkt. In de toekomst willen we zeker nog meer out of the box denken en samenwerkingen opzetten. 

Creatief zijn loont. Niet in inkomsten, wel in aandacht. De artiesten die tijdens de coronacrisis alternatieven bedachten, zijn erin geslaagd de aandacht bij hun fans te verstevigen. Maar een liveconcert vervangen in gevoel en beleving lukt gewoonweg niet. Een livestream is iets wat ernaast kan bestaan, maar het zal nooit ‘het echte’ vervangen. We zijn dan ook absoluut niet bang dat mensen geen concerten of festivals meer willen bezoeken, integendeel: het publiek zal juichen en genieten als nooit tevoren. Laat ons daarop inspelen met innovatiesubsidies voor festivals en concertzalen zodat we kunnen blijven meespelen met de wereldtop van onze sector. Wie nu nog in de muzieksector werkt en diegenen die nu komen aankloppen, zijn die mensen die er volledig met hun hart, huid en haar in zitten en dat is een heel mooie gedachte. De komende jaren zal de ‘passie bloeien’, daar zijn we rotsvast van overtuigd.


Wie is Hanne Valckenaers?
Hanne Valckenaers begon haar carrière als assistent bij Milow die zijn eigen management doet. Na een tussenstop bij Gentlemanagement werkt ze nu zes jaar als zelfstandig muziekmanager bij het managementbureau Musickness en werkt ze onder meer met Eefje de Visser en Tamino.