Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Heleen Sintobin.

Vijf jaar geleden vertrok ik als hongerige student naar Londen om de wereld van design te ontdekken. Drie jaar later en twee instituten verder studeerde ik af. De intensiteit van de grootstad, samen met een groei in denken en kunnen is moeilijk te omschrijven. Ik vertrok om niet terug te keren, maar besefte na drie jaar dat Londen (politiek en economisch) en zijn extreem competitieve designomgeving niet compatibel waren met de manier waarop ik in het leven wilde staan. In mijn afstudeerjaar kreeg ik te horen dat ik een kleine betrekking kreeg aan het KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Het was altijd al mijn droom om les te geven, dus toen ik het nieuws kreeg, voelde het alsof er een dekentje op mijn schouders viel. Het telefoontje kwam binnen tijdens de work-in-progress-show, mijn kaken deden pijn op het einde van de avond van het glimlachen. Tegelijkertijd besefte ik dat ik tijdens de negen jaar die ik had gestudeerd een enorme angst en druk bij mezelf had opgebouwd omdat ik dacht dat het bijna onmogelijk zou zijn om binnen de designwereld een nichejob te vinden die ik graag zou doen.

Heleen Sintobin

Heleen Sintobin

Nu ik een kleine twee jaar ben afgestudeerd, blik ik terug. Ik kwam naar België om te landen na het drukke Londen en had geen idee dat ik opnieuw een vrije parachuteval zou ondernemen om te aarden waar ik sta vandaag.

Aan het KASK & Conservatorium probeer ik horizontaal les te geven, te luisteren naar mijn studenten en vanuit hun persoonlijkheid te kijken hoe ik hen kan ondersteunen om hun eigen artistieke stem te vinden. Ik hoop dat ik hen evenveel kan bijbrengen als zij mij. Ik geniet ervan als ik hen nadat ik hun praktijk heb versterkt, ook zachtjes uit hun comfortzone kan pushen, waardoor hun blik verruimt en ze verder kunnen groeien. Ik geloof dat een ‘attitude’ meegeven, en flexibele kaders, denk- en maakmethodes aanleren, een manier van lesgeven is waardoor studenten zichzelf versterken en veerkracht aanleren. De huidige pandemie vraagt dat. De crisis treft ons allemaal, daardoor voel ik mij als jonge ontwerper ook met hen verbonden. Ik geloof sterk dat de pandemie onze generatie klaarmaakt voor een adaptieve manier van denken en zijn. Creativiteit, gegenereerd door restricties, speelt daarbij een belangrijke rol. Samenwerkingen zullen cruciaal zijn en naar mijn aanvoelen zal de eilandmentaliteit verdrinken; ik hoop dat generaties boven mij nog meer handen zullen reiken. Ik had nooit gedacht dat ik mijn petje als ‘educator’ ook zou zien als een onderdeel van mijn designpraktijk. Maar door met één been binnen het onderwijs te staan leer ik bij van de jongere generaties en word ik door hen mee te vormen, ook door hen gevormd.

“De crisis treft ons allemaal, daardoor voel ik mij als jonge ontwerper ook verbonden met mijn studenten.”

Heleen Sintobin,

designer

Tijdens mijn vrije parachuteval heb ik ook veel geleerd door open te staan voor intergenerationele dialoog. Ik betrap er me in mijn denken vaak op dat ik de term volwassenen gebruik zonder mezelf als een van hen te beschouwen. Gelukkig heb ik de grens van verlegenheid overgestoken en leer ik enorm veel bij door leergierig aan de lippen te hangen van ‘volwassenen’ wanneer ze me over hun levenswijsheden en hun persoonlijke parachuteval vertellen. Mijn postcovidvisie? We zijn allemaal mens en ik hoop dat we elkaar daarin kunnen erkennen.


Wie is Heleen Sintobin?
Heleen Sintobin is ontwerper, onderzoeker, educator, organisator, curator en sociaal ondernemer. In 2019 behaalde ze een master in Design Products aan de Royal College of Art in Londen. In haar artistieke designpraktijk experimenteert ze met materialiteit binnen de context van digitale ambachten. Sinds 2020 is Heleen artistiek onderzoeker en docent aan KASK & Conservatorium​.