Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Hind Eljadid.

Waar was jij toen de overheid de lockdown aankondigde? Ik zat zelf nietsvermoedend te schrijven in een huisje in Duitsland, als voorbereiding op een geweldig druk seizoen. Plots regende het annuleringen. De agenda raakte leeg en de cultuursector viel beetje bij beetje stil. Als jonge kunstenaar en mama van drie kinderen borrelde er onzekerheid. Toch kwam er tegelijk rust, en ruimte om te ademen. Onze straat applaudisseerde elke avond voor de zorgsector, ik leerde mijn buren kennen en op sociale media overheersten solidariteit en hoop. Ik vond dat heel mooi om te zien.

Hind Eljadid

Hind Eljadid

Maar hoe langer de crisis duurde, hoe kleiner de hoop werd. Nadat shows en performances drie, vier of vijf keer werden uitgesteld, gaven veel organisatoren het op. Weinigen durfden nog grootse plannen te maken. Toch ontstond er ook een creatieve tegenbeweging: organisaties die in sneltreinvaart digitaliseerden. Maar die digitale tools kunnen nooit de liveperformances vervangen: de zenuwen als het publiek plaatsneemt, het geroezemoes, de stress achter de coulissen, de energie tijdens de performance en het ontladende applaus. De tools zorgen er wél voor dat we een ander en breder publiek bereiken.

De coronacrisis heeft op heel uiteenlopende manieren een zware impact op onze samenleving. Meer mensen lijden onder eenzaamheid. De hulplijnen kregen veel meer oproepen rond huiselijk geweld. Thuisonderwijs bracht gezinnen in de problemen die geen geld hadden voor meerdere laptops en geen plaats om rustig te werken. Daarbij kwam de moord op George Floyd in de Verenigde Staten en dat beroerde zovelen bij ons. Als kunstenaars is het onze verantwoordelijkheid om die verhalen te vertellen en de samenleving een spiegel voor te houden. Kunst laat zien wat ons bindt en onderscheidt. Het roept emoties op – zowel goede als slechte. Kunst documenteert de samenleving ook voor later. Een cultuurhuis brengt mensen samen, is kritisch voor de samenleving, vertelt verhalen, brengt liefde en geeft een podium aan mensen die onzichtbaar blijven voor de maatschappij. Precies daarom is het belangrijk dat de overheid in kunst en cultuur investeert.

“Ik hoop dat links weer een gemeenschappelijke kracht vindt.”

Hind Eljadid,

woordkunstenaar

Het voorbije jaar waren er voor mij weinig kansen om op een podium te staan. Ik stapte wel met heel weinig toeters en bellen in het huwelijksbootje, en op 29 januari 2021 verscheen Kruimeldief, het boek dat ik samen met mijn zus schreef. Het is een heel persoonlijk verhaal over onze jeugd en de ziekte van onze mama. Omdat er geen liveboekvoorstellingen konden doorgaan, brachten mijn zus en ik alle vierhonderd exemplaren die via ons waren gekocht persoonlijk bij de mensen thuis in Vlaanderen en Nederland. De coronacrisis heeft mij dus sowieso dichter bij mijn lezers gebracht. Er is nog één boek over, een bestelling van een Vlaming in Hongarije. En ook hij zal zijn boek binnenkort persoonlijk ontvangen.

Wat wens ik ons voor de toekomst? Dat links in deze samenleving – organisaties, mensen en partijen – weer een gemeenschappelijke kracht vindt. Zo vormen we een sterker tegenwicht voor rechts en krijgen mensen die het moeilijker hebben in deze maatschappij weer meer kansen.


Wie is Hind Eljadid?
De Antwerpse Hind Eljadid is dagelijks bezig met spoken word, schreef het boek Kruimeldief en is initiatiefnemer van ZonderWolk dat open podia organiseert voor muziek, woord en dans. Haar inspiratie haalt ze uit de omgeving. Met slampoëzie maakt Hind maatschappelijke problemen bespreekbaar en zet ze de schijnwerpers op het onrecht in de samenleving. Ze kreeg in 2018 de BILL Award voor jong talent, in 2019 de Emancipatieprijs voor cultuur en in 2020 de Nederlandse El Hizjra Literatuurprijs.