Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Jan Hautekiet.

Gamechanger! Transitie! Disruptie! Vanaf dag één van de pandemie werd ons ingeprent dat we onszelf moesten heruitvinden. Nu heb ik als muzikant altijd een meer dan gemiddelde honger gehad naar nieuwe prikkels. Maar: on my own terms, niet omdat iemand, laat staan íéts er mij toe dwong. Hebben we in het afgelopen anderhalf jaar veel bijgeleerd? Het zal wel. Veel zaken die we onmogelijk achtten, bleken door de omstandigheden toch wel haalbaar. Livestreams, muziek componeren en opnemen zonder één nanoseconde fysiek contact, organisaties runnen: het kon digitaal, met behoud van kwaliteit en nieuwe inzichten in nieuwe manieren van werken. Maar gaandeweg ook met het besef dat we the old ways niet zomaar bij het grofvuil mochten zetten.

Jan Hautekiet

Jan Hautekiet © Quentin Dekeukelaere

Het was voor velen in het muziekvak struikelen, vallen, opkrabbelen, alles opnieuw uitzoeken en ja, ook nieuwe dingen uitvinden. De kadans van ons leven, de setting, de horizon, de mentale en economische weerbaarheid: het werd allemaal op de stresstestbank gelegd. Als we onszelf al niet moesten heruitvinden, dan moesten we een paar dingen toch in twijfel durven te trekken. Tegelijk bleef een deel van de machine wél draaien, ondanks het feit dat er wat zand tussen de tandwielen zat.

Eén ding is zeker: de technologie heeft haar plek in ons leven helemaal veroverd. Al hadden en hebben we er veel vragen bij: technologie heeft ons geholpen dit jaar door te komen, en kan ons ongetwijfeld helpen om op lange termijn oplossingen te vinden voor grote maatschappelijke vraagstukken. Hélpen, zeg ik duidelijk. De pandemie heeft ons zeker ook een zetje gegeven om buiten onze comfortzone te gaan kijken hoe we anders en beter kunnen samenwerken met bestaande of nieuwe lotgenoten. Solidariteit is en blijft een delicaat concept, dat uitgedaagd wordt door de omstandigheden. Muzikanten en de horecasector, in normale tijden bondgenoten voor het leven om meer dan één reden, kwamen door gedwongen sluiting en de licenties voor muziekgebruik tegenover elkaar te staan.

“De kadans van ons leven, de setting, de horizon, de mentale en economische weerbaarheid: het werd allemaal op de stresstestbank gelegd.”

Jan Hautekiet

De boog was niet voor iedereen even strak gespannen. Vooral de creërende muzikant kon met meer focus bezig zijn met zijn ambacht, maar zonder enig uitzicht op hoe het product van die creatieve arbeid dan wel zijn weg zou vinden naar het publiek. We snakken naar de graduele relance van dat muziekcircuit van podia en studio’s waar we de afgelopen decennia zo verhangen aan zijn geraakt. Een wereld waarin élke dag anders was, vele ontmoetingen bijzonder, vele prikkels onvergetelijk. En dus vragen we ons elke dag weer af: hoe gaan we dat dan doen na de pandemie?

De praktijk van de afgelopen periode duwt ons richting een hybride toekomst. Een Griekse term uit de biologie die ook toepassing gevonden heeft in informatica, scheikunde, taal, mobiliteit en kunst. Hybride als een tegenpool voor de hybris van de postmoderne mens. De hoogmoed die door goddelijke tussenkomst wordt afgestraft met een diepe val. Of is dat een moreel oordeel dat nu niet aan de orde is?


Wie is Jan Hautekiet?
Jan Hautekiet is producer, radiomaker, muzikant en schrijver. Hij studeerde taal- en letterkunde, filosofie en audiovisuele communicatie aan de Katholieke Universiteit Leuven en deed muziekstudies. Hij werkte veertig jaar voor de openbare omroep VRT. Als muzikant deed hij de afgelopen veertig jaar sessiewerk voor talloze binnen- en buitenlandse artiesten en projecten. Jan Hautekiet is voorzitter van Cultuurloket, Rosas en Sabam. Hij schrijft ook over communicatie, zoals in 2015 het boek Heerlijk Helder, met Ann De Craemer.