Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Kate Stockman.

Dat wij, toekomstonderzoekers en innovatiespecialisten, een bijzonder interessante periode beleven, is een feit. Het afgelopen decennium was turbulent, chaotisch en vol vreemde, onverwachte wendingen met de wereldwijde coronacrisis als voorlopig hoogtepunt. Vele belangrijke bewegingen die zich de afgelopen jaren voorzichtig aftekenden, werden tijdens dit pandemiejaar steeds duidelijker en namen een serieuze versnelling: de digitalisering van bijna alles, het klimaatbewustzijn, het populisme, fake news en deepfakes, de opkomst van wereldmacht China en uiteraard de ‘fygitale’ wereld. 

Kate Stockman

Kate Stockman

Onze maatschappij polariseert en tegenstellingen worden complexer en hardnekkiger met de zogenaamde socialmediakanalen als digitale megafoon. We staan als mens steeds meer tegenover elkaar, gewapend met scherpe meningen, onverdraagzaamheid en onze eigen (enige) waarheid. Het is niet verwonderlijk dat, als tegenwicht, fantasie en magische verbeeldingskracht terrein winnen en er mentale en spirituele betekenis wordt gezocht in tarotkaarten, het zeemeerminnendom, gepersonaliseerde nieuwe religievormen en witchcraft, om er een paar te noemen.

We lopen tegen onze grenzen aan en dromen van een blanco blad om een aantal zaken compleet te herdenken. ‘RE’ wordt een ‘doewoord’ zoals het magazine Wallpaper* al wist in augustus 2020. REthink, REimagine, REpurpose, REmodel, REmake en REset. Er wordt gemixt en geëxperimenteerd, deels fictief, deels fysiek en er ontstaan al doende compleet andere werelden waar buitenstaanders nauwelijks het bestaan van afweten. Ook de denkbeeldige lijn tussen wat we in de fysieke wereld beleven en wat in een digitaal gecreëerde wereld wordt steeds onscherper.

Ik ben het afgelopen jaar nog gefascineerder geraakt door deze mixed realities die intussen ongekende dimensies aannemen, gedreven vanuit het exponentieel groeiende game-universum. Livestreamconcerten in Fortnite, een memorial in World of Warcraft van Twitch-streamer Byron Bernstein, Louis Vuitton die digitale couture maakt in League Of Legends, celebs die hun driedimensionale Geenie-avatars laten opdraven op fan gigs, Chinese talentenshows die digitale versies van fysiek zangtalent op het podium brengen en de digitale realityshow The Circle op Netflix waar je online persona het overneemt van je werkelijke ik.

“Het is niet verwonderlijk dat fantasie en magische verbeeldingskracht terrein winnen en er mentale en spirituele betekenis wordt gezocht.”

Kate Stockman,

strateeg en innovatiecoach

Dat we stilaan ondergedompeld zullen worden in deze deels fysieke, deels virtuele werelden is een feit. Maar de meest schokkende shift is die van mixed realities naar nieuwe parallelle werelden die totaal losstaan van de realiteit we vandaag kennen. Welkom in the other world. Hier gelden andere regels. Hier wordt 500.000 dollar betaald voor een tweet en 9.500 dollar voor een 100% digitale jurk van The Fabrikant. In deze ‘other world’ ontstaat bijvoorbeeld een onbestaand, fascinerend ecosysteem met compleet nieuwe fauna, flora en onbestemde wezens (Alien Worlds op Netflix). In deze ‘other worlds’ figureren hybride aliens-slash-mensen zoals @matieresfecales bij Rick Owens of worden agentschappen voor virtuele topmodellen gecontacteerd voor boekingen voor Ikea, Ellesse en Kanye Wests Yeezy-lijn. Virtuele percelen land worden verhandeld in Decentraland en in Earth2 kun je op unieke representaties van echte locaties bieden zoals je eigen lap grond in Manhattan. 

In onze eeuwige zoektocht als mens naar plezier, genot en vrijheid (postcovid meer dan ooit aan de orde blijkbaar), zullen we in de toekomst steeds meer ontsnappen in die andere parallelle virtuele werelden. De technologie is in elk geval beschikbaar. De toekomst zal uitwijzen in welke mate we onszelf hier helemaal in zullen verliezen. Of zullen we toch een evenwicht zoeken door te herconnecteren met onze mooie, levende planeet waar we met zijn allen op wonen, voor het te laat is?


Wie is Kate Stockman?
Kate Stockman is strateeg en toekomstanalist, innovatiecoach en sinds 2014 gastdocent Trend Implementation Idea & Innovation Management aan de Erasmushogeschool in Brussel. Ze helpt bedrijven uit diverse sectoren (finance, design en mode, musea, entertainment,...) om zich voor te bereiden op de snelle en disruptief veranderende wereld.