Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Maxime Szyf.

Ik wilde dokter worden. Mensen helpen en bijstaan. Heel uiteenlopende ziektebeelden van lichaam en geest door wetenschap en inzicht oplossen. Zoals ze in Engeland zeggen: een ‘general practitioner’, algemene geneeskunde, een generalist.

Maxime Szyf

Maxime Szyf © Marco Mertens

En toen gebeurde het. Ik vond aansluiting bij mijn DNA, van kinds af aan: tekenen, maken, bedenken, oplossen. En de toevallige ontmoeting via via met een ontwerper. Een opendeurdag later was mijn lot bezegeld: productontwikkeling. Niet gespecialiseerd in één tak, maar constante diversiteit: product, interieur, grafiek, service design... Ontwerper, katalysator, fire starter. Opnieuw een generalist. Net zoals kinderen die alles met verbeelding kunnen oplossen. Ze bedenken verhalen en kunnen de wereld veranderen met een tekening, geplakte rollen van wc-papier, kaartjes tussen je spaken en legoblokken. Geen begrenzing aan het creatieve denken. Met mijn studie kon ik ook mensen helpen – het beste van twee werelden. 

2020 werd een multidimensionaal ontwerpprobleem. Maar nu met steeds veranderende briefings en specificaties. Onverwachte wendingen. Menselijke drama’s en anarchie. En nergens een spoor van leiderschap noch van creativiteit. Geen heldere infographics, geen zuiver gestroomlijnde communicatie, een ratjetoe van maatregelen en richtlijnen, weinig empathie met alle groepen, geraakt door de onzichtbare vijand. De aanpak stelde me soms diep teleur, van lokale onbeholpenheid naar Europees surrealisme. En ja de situatie was dramatisch, maar nooit hopeloos, wel meestal wat amateuristisch.

Dit soort ontwerpproblemen (het totaal is een systeem dat is opgebroken in delen van gezondheid, economie, transport, ontwikkeling van vaccins, tests, maskers, vaccinatiecentra etc.) heeft een professionele generalistische visie nodig. En creativiteit... leiderschap door empathie, wendbaarheid en daadkracht.

Toch een paar lichtpuntjes: 

  • De cijfers zijn helderder geworden en beter geduid. Mooiere infographics geven in één oogopslag zowel het risico als de hoop weer.
  • Design maakt van uitdagingen opportuniteiten. Denk maar aan de slimme gebreide mondmaskers van RedStars die de technieken van de Nike Flyknit gebruiken om betere pasvorm en comfort te bieden. 
  • Het bezoek aan het vaccinatiecentrum met mijn mama van negentig was een goede ervaring: vlot, helder, vriendelijk en de bevestiging dat een beetje nadenken werkt om vele mensen een helpende hand te reiken, met dank aan servicedesigners en de werkloze eventsector.
  • Thuiswerken is voor sommigen een verademing. Het vertrouwen in medewerkers – waar ze ook werken – staat niet ter discussie en dat is toch een interessant nieuw inzicht.

Het zijn maar enkele voorbeelden van het nieuwe normaal, het jaar nul na corona. Allemaal resultaten van grote en kleine innovatieprocessen. Soms gestuurd en begeleid, maar ook vaak het gevolg van voortschrijdende inzichten in de veranderende wensen en noden, de do’s-and-don’ts van een voorlopig ongrijpbaar virus. We zagen in dat we het eigenlijk niet zo slecht hadden als we elkaar eens konden vastpakken en samen het leven vieren zonder gevolgen (behalve hier en daar een beetje hoofdpijn de volgende ochtend...).

“We hebben een generalist nodig om de stressmomenten aan te pakken, een CEO die luistert naar iedereen en verantwoordelijkheid neemt om te handelen, in het belang van de samenleving."

Maxime Szyf,

ontwerper

Natuurlijk heeft iedereen in se het beste voor, maar los van herverkiesbaarheid, dreigende faillisementen, lobbygroepen, inzichten in de wetenschappelijke risico’s, specialisaties... heeft de aanpak van deze stressmomenten een generalist nodig, een CEO die luistert naar iedereen en verantwoordelijkheid neemt om te handelen, in het belang van de samenleving. Die CEO is een service/systemic designer, een creative executive officer, een nationale ontwerpmeester (zij aan zij met de bouwmeester, die in zijn recente visiedocument dezelfde waarden en normen hanteert voor de vormgeving van gebouwen, steden en samenlevingen met warmte en groen), een generalist die het maximale uit de mensen kan halen om het maximale voor de samenleving te kunnen betekenen. Een samenleving waar generalisten – dus ook die huisdokter – meer worden gewaardeerd om hun overzicht en op hetzelfde niveau als de specialisten staan, of dat nu economen, juristen of wetenschappers zijn, en hen met andere expertises als creativiteit, empathie en ‘menskunde’ kunnen bijstaan. Ontwerpers die ondernemers (die zelf generalisten zijn) en overheden kunnen begeleiden in schoonheid en eenvoud waardoor inclusiviteit en acceptatie een vanzelfsprekendheid worden. Generalisten die de katalysator voor consensus kunnen zijn: luisteren, overzicht bewaren, aanbevelingen doen, impact inschatten... 

Die generalisten zijn de maximalisten die ons gidsen naar het pad van de vrijheid in een gezonde en warme samenleving. Creatieven aller expertises, verenigt u!


Wie is Maxime Szyf?
Maxime Szyf is van jongs af aan ontwerper. Met meer dan dertig jaar ervaring als ontwerper in zeer uiteenlopende vakgebieden combineert hij inzicht met innovatie, om tot mooie oplossingen te komen met een succesvolle ROI (return on ‘innovatie’). Hij werkte als inhousedesigner voor Samsonite Europe en Verhaert Design & Development, richtte MAXIMALdesign op en was een creatieve partner bij Yellow Window. Als design guide bij MAXIMAL vertaalt hij voor ondernemers en organisaties strategie naar vorm, en beauty naar business.