Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Nick Ervinck.

De coronacrisis heeft ons gepusht om nieuwe kansen te grijpen en nog creatiever te zijn in het ondernemen. Want als beeldend kunstenaar had je in de coronacrisis weinig mogelijkheden om je werk te laten zien en te verkopen. Veel opdrachtgevers stelden hun exposities uit en de wereld rondreizen om nieuwe contacten te leggen blijft moeilijk. Tegelijk legde de crisis de pijnpunten van het kunstenaarsstatuut bloot: het gebrek aan erkenning en het gebrek aan een sterk wetgevend kader. Dit is hét momentum om nieuwe keuzes te maken, in én voor de cultuursector.

Nick Ervinck

Nick Ervinck © Bob Van Mol

België is gezegend met fantastische kunstenaars. Ze gooien hoge ogen bij buitenlandse kunstliefhebbers en hun werken gaan de wereld rond. Landen zoals Duitsland zien kunstenaars als een belangrijke schakel in de samenleving. Maar de erkenning die ze in het buitenland krijgen, is er in België vaak niet. Tijd voor verandering. We mogen gerust trotser zijn op wat ons land aan uiteenlopende kunsten te bieden heeft. Laat de Belgische kunsten weer de wereld rondreizen. Ik lanceerde meermaals het idee bij de Vlaamse overheid om die buitenlandse culturele netwerkevenementen weer nieuw leven in te blazen, een internationale handelsmissie voor Vlaamse kunstenaars zeg maar. Maar er is altijd de discussie over welke overheid of dienst de bevoegdheid, mensen en middelen heeft om zoiets te organiseren. Ik zeg: laat ons samenwerken.

Uit die erkenning mag voor mij een degelijk wetgevend kader en meer administratieve ondersteuning vloeien. Vóór de coronacrisis hadden al veel kunstenaars moeite om rond te komen. De helft van de zelfstandig beeldend kunstenaars verdiende minder dan 1.000 euro netto per maand. Opdrachtgevers verwachten vaak van ons dat we gratis diensten leveren of betalen een veel te lage vergoeding bij exposities. Unesco heeft het in haar adviesplannen over het belang van een gewaarborgd loon voor kunstenaars, correcte pensioenen, en een correcte vergoeding voor kunstenaars bij deelname aan exposities. In Nederland bestaat de website kunstenaarshonorarium.nl om ervoor te zorgen dat kunstenaars een fatsoenlijke vergoeding krijgen voor hun artistieke arbeid. De calculator berekent het minimale honorarium per kunstenaar per tentoonstelling, afhankelijk van de duur van de expositie, het aantal deelnemende kunstenaars en of het om bestaand of nieuw werk gaat. Ook in België denken heel wat organisaties na over degelijke vergoedingen en pensioenen voor kunstenaars. Laat de Belgische complexiteit een oplossing niet in de weg staan, zeker niet na dit moeilijke jaar.

“Laat de Belgische kunsten weer de wereld rondreizen.”

Nick Ervinck,

beeldend kunstenaar

Er valt ook heel wat positiefs te vertellen. Zo konden kunstenaars lang geen beroep doen op economische premies zoals de kmo-groeisubsidie voor internationalisering of de premie voor digitale transformatie van VLAIO. Het kabinet van minister Hilde Crevits heeft na mijn melding intussen laten weten dat die premies ook opengesteld worden voor kunstenaars. Het geeft ons extra zuurstof om te ondernemen.

En stilaan komen de cultuur en het toerisme weer tot leven. We kunnen voorzichtig reizen en plannen maken voor exposities. De gemeente Middelkerke stelt de leegstaande Sint-Pieterskerk ter beschikking. Daar organiseer ik ‘K.E.R.K. – Kunsthalle ERvincK’, met expo’s en lezingen. En ik werk aan een virtueel museum. Recent ontdekte ik de Kunstambassade in Rotterdam, een netwerk van kunstenaars. Bezoekers kunnen op hun website virtueel ateliers bezoeken en een afspraak maken. En een stukje van elke verkoop gaat naar een solidariteitsfonds dat elk kwartaal onder de kunstenaars wordt verdeeld. Een mooi initiatief dat toont hoe kunstenaars zich een weg uit de crisis banen.

COVID-19 heeft veel onheil gebracht, toch zorgt het virus ook voor nieuwe kansen: om samen te werken, om een andere weg in te slaan, om met z’n allen trotser te zijn op Belgisch talent.


Wie is Nick Ervinck?
Nick Ervinck is beeldend kunstenaar. Zijn werk bestaat uit grote installaties, handgemaakte en drie­di­men­si­o­naal geprinte sculpturen, keramiek, prints, tekeningen, light boxes en animatiefilms. Hij studeerde in 2003 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent als master in Mixed Media en schoolde zich daarna bij in computermodellen, beeldhouwkunst en materialen als polyester, gips en hout. Hij gaf les aan kunstacademies in Tielt, Menen en Kortrijk (2004-2012) en was drie jaar gastprofessor aan de KASK.