Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Shayli Harrison.

De mode-industrie rouwt om het theater, het drama en de fantasie van vroegere creatieve visionairs. Want wat we vandaag creatief noemen, is niet meer dan het behagen van de consument, die altijd op zoek is naar entertainment en plezier. Het commerciële zette een rem op onze verbeelding en creatieve geest. Het is zover gekomen dat de modesector rondjes draait en als een hond zijn eigen staart najaagt.

Shayli Harrison

Shayli Harrison

Apathisch mijmeren over het verleden is het nieuwe normaal. Daardoor blinken de huidige creatieve visionairs uit in herhaling. Wie binnen wil raken in de mode-industrie, mag geen te groot commercieel ‘risico’ zijn voor de gevestigde orde en moet een hele reeks onbetaalde stages overwinnen. Luxemerken verleiden nieuwkomers met zogezegde status, maar profiteren vooral van hun goedkope arbeid. Die manier van werken blust echt creatief talent uit en verkleint de kans op vernieuwende ideeën. Hoe kan een creatieve haven als Antwerpen dan vasthouden aan haar potentieel?

Om dit systeem uit te dagen, plegen wij bij Mutani een creatieve coup. Net zoals de Antwerpse Zes indertijd London Fashion Week veroverde van op de bruidsafdeling, zo zullen wij tentoonstellen op de gamesafdeling …

Want digitale mode is een snel groeiende niche met een enorm potentieel voor designers. Omdat de digital natives steeds vaker hun identiteit ontplooien en cureren in de gamewereld, is er een grotere vraag naar unieke avatar skins. Het is niet toevallig dat digitale modemarktplaatsen zoals Digital Village in zee gaan met gameontwikkelaars om opensourceplatformen op blockchain te ontwikkelen.

Het gedecentraliseerde karakter van blockchain maakt het mogelijk om de authenticiteit en eigendom van een stuk te bewijzen alsook het volledige verkoopproces transparant te maken. Als designer kun je ontwerpen verkopen aan gameontwikkelaars én -spelers als een non-fungible token (NFT). Die NFT-code bevestigt het unieke karakter, wat kan leiden tot een hogere initiële verkoopwaarde, naast royalty’s bij doorverkoop.

“Omdat de digital natives steeds vaker hun identiteit ontplooien en cureren in de gamewereld, is er een grotere vraag naar unieke avatar skins.”

Shayli Harrison,

oprichter van Mutani

Er is vast en zeker een veelbelovende toekomst voor digitale mode. Maar de platformen zijn gebouwd door techpioniers die weinig voeling hebben met avant-garde-esthetiek. Anderzijds (be)grijpen veel modeontwerpers de mogelijkheden van dit digitale medium nog niet en missen ze de technische kennis om erin te duiken.

Mutani, als digital fashion unitive, wil die twee werelden dichter bij elkaar brengen. Ons doel is om een netwerk uit te bouwen binnen het digitale ecosysteem dat irl-designers (in real life) begeleidt om een nieuw url-publiek (un-real life) te bereiken. Mutani zal een gecureerde selectie next level designers in contact brengen met technische teams om digital assets te ontwikkelen en te verkopen.

Zo zullen we de digitale wereld openen voor avant-gardeontwerpers én ruimte voor radicale hedendaagse mode in het online universum creëren. Door die twee werelden te verweven, geven we in deze tijden weer artistieke én financiële ruimte aan ontwerpers. En met die ervaringen voeden ze ook opnieuw de creativiteit in de real-world modesector. We bouwen aan en hopen op een toekomst waar er weer ruimte is voor echte creativiteit.


Wie is Shayli Harrison?
Shayli Harrison studeerde af aan de Antwerpse Modeacademie. Ze was de eerste die er met 3D-scans en VR werkte. Haar ontwerpen werden gedragen door Björk en gepubliceerd in o.a. Vogue Italia, Elle en iD. In opdracht van kunstencentrum Z33 ontwikkelde ze haar eerste VR-kunstwerk Vision 12. Met haar levendige signatuur van kleur en textuur verbindt Shayli Harrison haute couture met de gamingwereld. Recent richtte ze een bedrijf in digitale mode op, Mutani.​