Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Soe Nsuki.

De coronacrisis laat ons weer genieten van de kleine dingen, en maakt duidelijk dat we contact hard nodig hebben. Contact met onze vrienden en familie, met een livepubliek, met collega’s,… We willen lachen, samen dingen beleven en genieten van het leven. Dat gemis aan contact deed veel mensen nadenken, keuzes maken en nieuwe dingen ontdekken.

Soe Nsuki

Soe Nsuki

Had iemand gedacht dat een drankje op een terras na zes maanden zo goed zou smaken? De crisis doet mij de kleine eenvoudige dingen weer meer appreciëren en maakt mij bewuster van hoe alles draait in de samenleving: de hardwerkende ondernemers en hun personeel in de winkels en horeca. Het doet mij ook inzien hoe rijk ons Belgische cultuuraanbod wel is, of was. Voor de crisis kon je elke avond kiezen uit een gigantisch aanbod aan muziek, theater en comedy. En programmatoren gaven ook jonge mensen en nicheartiesten alle kansen.

Crisis of niet, mensen willen lachen, leven, zich amuseren. Dus lag de focus het voorbije jaar op creatie en nieuwe initiatieven. De Antwerpse Arenberg lanceerde het onlinepodium Spotlight. Ook CC Berchem ging online. Er kwamen livestreams en podcasts, en op de VRT kon je 12 lockdown-kortverhalen zien. Iedereen probeert zijn plan te trekken, de dingen gaande te houden. Ik kreeg zelf de kans om met Nuff Said de onlineshow De Wereld Staat Stil te maken, ik heb geacteerd, video’s gemaakt en scenario’s geschreven. Tegelijk vallen er in deze crisis veel artiesten uit de boot: de liveartiesten, starters die hun weg nog zoeken en artiesten die in een kleine niche zitten. Ook: alle kunsten die niet op een scherm passen. Cultuurhuizen hebben geen budget om hen te boeken en vanuit de overheid is er geen structurele ondersteuning. Ik hoop dat, als het weer kan, mensen nog bewuster zullen kiezen voor die groep artiesten.

“Crisis of niet, mensen willen lachen, leven, zich amuseren.”

Soe Nsuki,

comedian en scenarioschrijver

De crisis heeft mij de ruimte gegeven om te ontdekken wat ik het liefste doe. Want als zelfstandige artiest ga je vaak met de stroom mee en neem je alles aan wat op je pad komt – dat zullen andere zelfstandigen zeker herkennen. Ik doe van alles graag, maar heb nu toch gemerkt dat ik het meeste energie krijg van scenario’s schrijven, en comedy schrijven en spelen. Ik wil meer en meer die richting uit gaan.

En mijn wens voor de toekomst? Dat we elkaar als mensen graag blijven zien en elkaar niet (meer) uit het oog verliezen.


Wie is Soe Nsuki?
Soe Nsuki is enthousiast over veel dingen! Ze maakt graag grapjes op een podium, en meestal vindt het publiek het ook leuk. Met haar eigen comedyshow Soetopia toerde ze voor decoronacrisis door het Vlaamse land. Ze is een b-girl, dat is jargon voor een vrouwelijke breakdancer. Daarnaast is Soe Nsuki dj. De laatste jaren verdiepte ze zich in acteren en scenarioschrijven voor De Shaq, een miniserie op Eén. Oh en ook nog dit: ze slaapt nooit!