Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Sofie Van de Velde.

Never waste a good crisis. Dat is hoe wij deze crisis hebben benaderd. Door COVID-19 merkten we dat kunst een andere functie kon innemen voor veel mensen. Ze zagen hun huis als een plek waar ze veel tijd doorbrengen. Kunst kon meer dan ooit tevoren een venster op de wereld zijn. Een vernieuwde kijk om de wereld te benaderen, een wereld vol verlangens waar alles mogelijk is, een wereld die vragen oproept. Kunst kan daar een antwoord op geven, een aanvulling zijn op die werkelijkheid.

Sofie Van de Velde

Sofie Van de Velde © Charlie Dekeersmaecker

Daarom zijn we tijdens het afgelopen jaar terug naar de essentie gegaan en heel laagdrempelig gaan werken. We geloven dat kunst in de eerste plaats een maatschappelijke functie heeft, naast het feit dat kunst confronteert, hoop geeft en meer. We zagen de onzekerheid bij veel kunstenaars omdat er geen toonmomenten meer zouden zijn. Daarnaast hoorden we maatschappelijk de onrustwekkende berichten over mensen die de eindjes niet meer aan elkaar konden knopen. 

We verkochten in het eerste deel van de lockdown heel veel kleinere kunstwerken die onmiddellijk een plek kregen in een woning, we gingen die leveren en schonken ook 20% aan de voedselbanken. In een crisis willen we een win-winsituatie voor iedereen realiseren, ook voor hen die door de crisis uit de boot vallen. 

Mensen zaten plots thuis, waardoor ze zich meer dan ooit tevoren wilden omringen met schoonheid. Kunst kreeg een nieuwe functie in veel huishoudens. Veel geluk in één geheel.

Wij hebben deze crisis aangevat om kunst opnieuw op de kaart te zetten. Door nog meer visibiliteit te creëren online. Maar vooral om de dialoog met onze kunstenaars en verzamelaars te verhogen. Online werken wordt vaak als een ‘containerbegrip’ gebruikt. Ik zet iets online, en het gaat vanzelf leven. Zo is het natuurlijk niet. De beelden online zijn een middel om een dialoog aan te gaan. Een dialoog over kunst, schoonheid en meer.

De tijd dat we in lockdown zaten, hebben we actief aangewend om die dialoog open te trekken.

“Mensen zaten plots thuis, waardoor ze zich meer dan ooit tevoren wilden omringen met schoonheid.” 

Sofie Van de Velde,

galeriste

We reageerden heel kort op verschillende vragen, gingen actief werken voorstellen, reden zelf rond met diverse kunstwerken. Ondertussen waren we ook actief bezig met het opzetten van nieuwe samenwerkingsverbanden met diverse galerieën over heel de wereld.

Onze galerie wil de drempel verlagen naar verschillende actoren in het veld. Door de huidige crisis wordt het lokale belangrijker. De nabijheid wordt weer bijzonder. De wereld nabij verbinden kan ook door online activiteiten in ieders huiskamer te brengen. En door wie in onze galerie langskomt persoonlijk te benaderen. We zijn blij met eenieder die de galerie bezoekt. We verwelkomen eenieder door informatie te geven over de tentoonstellingen. Strikte basisinformatie over de tentoonstelling, de prijzen van de werken, maar ook meer gespecialiseerde informatie en boeken zijn beschikbaar in onze galerie. Elke bezoeker kan met andere woorden zelf kiezen welke ervaring hij of zij verkiest.

Kunst is investeren in geluk. In welke mate je dat geluk wenst te ervaren laten we over aan de bezoeker, maar alle tools zijn aanwezig. Kortom wij hebben deze crisis aangegrepen om onze relatie met verzamelaars, met mensen die goesting hebben om kunst dichtbij zich te verzamelen, te versterken. Als team hebben we onze kunstenaars ondersteund door hen in diverse collecties te brengen. Passie, nabijheid, openheid, transparantie en hard werken zijn de sleutelwoorden in deze crisis.


Wie is Sofie Van de Velde?
Sofie Van de Velde is een Belgische galeriste met twee vestigingen in Antwerpen. Gallery Sofie Van de Velde neemt afstand van een conventioneel concurrentiegericht galeriemodel, focust zich op samenwerking en gedeelde kansen en netwerken en vertegenwoordigt kunstenaars in een sterk internationaal netwerk. In 2018 ontving Gallery Sofie Van de Velde op Art Basel de prestigieuze Creativity and Innovation Award. Sofie is vicevoorzitter van de BUP, de vzw voor Belgische moderne en hedendaagse kunstgaleries en van FEAGA, de Federation of European Art Galleries Association.