Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Steven Van Belleghem.

De voorbije vijftien maanden hebben we de grote digitale sprong voorwaarts gemaakt. Volgens de analisten van McKinsey is de digitale vooruitgang te vergelijken met een evolutie waar we in normale omstandigheden zeven jaar over zouden doen. We zijn met andere woorden in maart 2020 in een tijdmachine gestapt en op het vlak van digitaal gedrag zijn we er weer uitgestapt in maart 2027. E-commerce, online entertainment, cloudtoepassingen, digitale events en virtueel vergaderen zijn vandaag veel meer onderdeel van ons dagelijkse leven dan we ons ooit hadden kunnen inbeelden.

Steven Van Belleghem

Steven Van Belleghem

Dus: de toekomst van marketing en communicatie is digitaal. Toch? Laat het ons eens bekijken vanuit het perspectief van de klant. De klant heeft zich razendsnel aangepast aan de nieuwe realiteit. Als gevolg beseft de klant beter dan ooit wat goed functioneert en wat beter kan. Vandaag is er een soort van zero tolerance voor ongebruiksvriendelijke digitale tools. Klanten laten die onverbiddelijk links liggen, vaak al na enkele minuten. Een klant verwonderen met een goed werkende digitale tool dat kon nog in 2010, vandaag is het een minimum. Digitaal is je ticket to ride, maar niet je ticket to win.

Waar vind je dan het ticket to win? Er is de oude economische wet van de schaarste: als iets schaars wordt, dan stijgt het in waarde. Het menselijke aspect in zakendoen is nooit zo laag geweest als tijdens de pandemie. Net daardoor beseffen we de waarde van menselijke interactie meer dan ooit. Menselijkheid vertaalt zich in klanten persoonlijk (dat is iets anders dan gepersonaliseerd) aanspreken. Het vertaalt zich in het vastgelegde proces verlaten ten voordele van de klant. Niets kan tippen aan menselijk enthousiasme, het doorgeven van positieve energie en begripvol zijn voor de ander. Bedrijven die erin slagen hun menselijke en empathische vermogen op te krikken, zullen de winnaars zijn van morgen. Want vergis je niet: het is niet omdat je toevallig een mens bent, dat je ook goed bent in menselijk zijn. Het is één dimensie waarmee je vandaag het verschil kunt maken. 

“Bedrijven moeten niet dé wereld proberen te veranderen, de uitdaging is om hun eigen wereld te veranderen.”

Steven Van Belleghem,

auteur en keynotespreker

De tweede dimensie is het maatschappelijke. Er liggen veel uitdagingen op ons bord: een strijd tegen racisme en discriminatie, een steeds urgenter klimaatprobleem, de grootste gezondheidscrisis van onze generatie en nog veel meer. Meer en meer klanten verwachten dat bedrijven een deel van de oplossing worden. Bedrijven moeten niet dé wereld proberen te veranderen, de uitdaging is om hun eigen wereld te veranderen. De sterktes vinden ze binnen hun bedrijf en kunnen ze gebruiken om de maatschappij een beetje mooier te maken. Dat gaat bovendien verder dan nadenken over duurzaamheid, want dat wordt allicht ook heel snel een minimumvoorwaarde. Kijk hoe je je sterktes kunt gebruiken om sociale en ethische meerwaarde te bieden. 

Marketing in de roaring twenties? Digitaal is het minimum van de verwachtingen, het verschil wordt gemaakt op menselijk en maatschappelijk vlak!


Wie is Steven Van Belleghem?
Steven Van Belleghem gelooft in bedrijven die een langetermijnsamenwerking aangaan met hun klanten. Zijn passie is om inzicht te geven in de toekomst van customer experience. Hij gelooft in de combinatie van gezond verstand, nieuwe technologieën, en een empathische menselijke aanpak om het hart van klanten keer op keer te winnen. Steven schreef verschillende internationale bestsellers zoals The Conversation Manager, When Digital Becomes Human, Customers the Day after Tomorrow en The Offer You Can’t Refuse.