Vijftig visies — De creatieve sector kijkt vooruit: wat na corona?

Is de coronacrisis een gamechanger voor de creatieve sector? Flanders DC geeft het woord aan vijftig experts actief in verschillende sectoren, zoals design, mode, games, muziek, audiovisuele industrie en gedrukte media. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen mogen of zullen volgens hen het daglicht zien?

Op deze pagina lees je de visie van Thomas Smolders.

… en toen gingen we dus tweewekelijks op de fiets naar de andere kant van de stad. Koffietje drinken, beetje bijpraten en een stand van zaken geven aan de klant. Daarna reden we terug naar het kantoor. Ik denk dat we in totaal telkens twee uur kwijt waren.

Thomas Smolders

Thomas Smolders

De mond van Luna, onze eerste werknemer, valt open. In haar ogen is het absurd dat je je fysiek naar een andere plek zou verplaatsen om iets te doen waar je nu twee muisklikken voor nodig hebt: met een ander praten. Voor haar is dat nieuw, zij heeft als jobstarter ‘het oude normaal’ niet eens meegemaakt.

Luna heeft dus nooit ervaren hoe bedrijven hun werknemers in de watten legden met pingpongtafels, yoga op kantoor of mandjes vol blauwe M&M’s. Geen Taco Tuesdays of een glijbaan in de gang. Zaken die van de Googles en Facebooks van deze wereld voor veel hr-managers het Grote Voorbeeld maakten. Na de coronacrisis weten we beter: employer branding blijkt in veel gevallen maar een dun laagje vernis te zijn.

Nu mensen thuiswerken wordt hun werkgever soms een abstracte entiteit. In één muisklik zijn ze aan de slag voor een ander bedrijf. Vrijwel het enige wat verandert, zijn de mensen met wie ze in een Zoom- of Teams-call zitten. Het is wat kort door de bocht, maar in een wereld waarin we meer thuiswerken zullen we wel anders moeten kijken naar de rol van werkgevers. Daarbij komen twee belangrijke zaken op het voorplan: vertrouwen en een doel.

“Wanneer de interactie met collega’s wegvalt, valt pas op hoeveel bedrijven vooral focussen op groei en hoe weinig diepgaande doelen ze hebben.”

Thomas Smolders,

digitaal strateeg en blogger

Dat eerste is vanzelfsprekend: werknemers moeten het vertrouwen krijgen om grotendeels zelf hun agenda in te plannen. Dat voelt nu nog wat wrang: sommige bedrijfsleiders kijken naar de resultaten van de voorbije maanden en besluiten dat thuiswerken niet efficiënt is. Gemakshalve negeren ze dat er een pandemie aan de gang is die heel wat stress veroorzaakt – wat uiteraard een impact heeft op de werkprestaties.

Rest dan nog het tweede aspect: het doel van je bedrijf. Waarom staan jij en je collega’s iedere dag op om te doen wat jullie doen? Zeker voor agentschappen wordt dat een cruciale vraag. Wanneer de interactie met collega’s wegvalt, valt pas op hoeveel bedrijven vooral focussen op groei en hoe weinig diepgaande doelen ze hebben. Wanneer je vraagt tegen welke klanten ze ja of nee zeggen, komen ze hoogstens af met een verhaal over budgetten en timings. De missie en visie blijken niet meer dan mooie woorden.

Terwijl die selectie van klanten net crucialer dan ooit zal worden. Als creatievelingen helpen we podia bouwen waarop anderen kunnen spelen. Dit gaat niet om jou, maar om je klanten. Je kunt ervoor kiezen om iedereen toe te laten die betaalt. Of je kunt net strikter gaan selecteren. De allerbeste bedrijven laten schitteren met jouw werk. Jouw werknemers deel laten zijn van een bureau dat een hoger doel heeft, door in zee te gaan met klanten die ergens voor staan en gaan. Wie komt er bij jou spelen?


Wie is Thomas Smolders?
Thomas Smolders is de oprichter van Hartstikke, een creatief bureau voor het digitale tijdperk. Hij schrijft al zijn hele leven over technologie. Zijn werk verscheen onder andere in De Tijd, Knack en De Standaard.