Gelieve een meer recente versie van uw browser te installeren.
22 oktober 2020
4 minuten leestijd
Om je bedrijf succesvol te runnen, volstaat het niet om een sterk product- of meubelontwerp te hebben. Je moet je werk ook aan de man of vrouw kunnen brengen. Maar of je nu werkt via directe verkoop aan eindgebruikers of via retail, met een agent of in licentie met royalties: elk systeem heeft zijn kostprijs. In dit webinar overloopt Maarten Statius Muller enkele veel gebruikte verkoopkanalen voor designproducten en -meubelen en gaat hij in op de financiële afspraken die per kanaal gangbaar zijn.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Maarten Statius Muller van Statius PR zorgt ervoor dat ontwerpers bekendheid verwerven, een reputatie opbouwen en inkomsten genereren, maar ook hun artistieke vrijheid behouden. Flanders DC-adviseur Simon Gryspeert ziet er als expert in prijszetting op toe dat creatieve ondernemers de juiste prijs plakken op hun producten of diensten.
In dit webinar overlopen we een aantal verkoopkanalen voor designproducten. We lichten de voor- en nadelen van elk verkoopkanaal toe en staan stil bij de financiële werkwijze van elk kanaal zodat je een duidelijk zicht krijgt op wat de kost precies inhoudt.
Er zijn veel manieren om de prijs van jouw product te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld uitgaan van een vaste factor waarmee je je kostprijs vermenigvuldigt. Veel hangt echter ook af van de schaal waarop je produceert en verkoopt. In dit deel stelt Simon drie verschillende methodes voor om de prijszetting van een product te bepalen: kostengebaseerd, marktgebaseerd en waardengebaseerd. Indien je kiest voor de kostengebaseerde methode kan je gebruik maken van de tool Prijs In-Zicht van Flanders DC.
Er zijn heel wat manieren om je product aan de man te brengen: rechtstreekse verkoop aan de eindklant (B2C), verkoop via retailpunten (via winkels of beurzen), verkoop via een agent, verkoop via een galerie en verkoop via een label of bedrijf. In dit deel overlopen we de belangrijkste mogelijkheden.
Het is belangrijk om stil te staan bij wie je bent, waar je voor staat en wat je wil doen. Dat bepaalt jouw identiteit als merk en bijgevolg welke partijen je kunt inschakelen voor de verkoop van jouw werk. Er zijn twee trajecten: je profileert jezelf als designer of als design artist (objecten). Elk traject brengt je in contact met andere tussenpartijen.
Het is belangrijk om alles in de waarde van jouw product mee te nemen: niet enkel ontwerptijd of productiekosten, maar ook zaken zoals marktonderzoek, styling en intellectuele eigendom. Dat alles bepaalt de waarde van je product, je merk, en — niet onbelangrijk — jouw reputatie.
Ook producenten nemen heel wat op zich en betekenen daarom een meerwaarde voor jouw product. Het is belangrijk om alle aspecten in acht te nemen en niet louter te focussen op de kostprijs. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om voor een duurdere tussenpartij te kiezen wanneer deze bijdraagt aan jouw merkreputatie. In dit deel bekijken we een aantal elementen die belangrijk zijn om te evalueren welke tussenpartij voor jou het best werkt.
Agenten zijn best duur, maar leveren dan ook heel wat werk in jouw plaats. In dit deel bekijken we de ins en outs van werken met een agent. We staan ook stil bij andere tussenpersonen die van betekenis kunnen zijn: stylisten, architecten of influencers.
Wat mag je verwachten van een winkel of galerie? Welke taken nemen zij op zich en waarover kan je onderhandelen bij het uitwerken van een overeenkomst?
Dit deel focust op de verschillende manieren om rechtstreeks te verkopen. De voordelen hiervan zijn een hoge marge en veel controle. Maar het houdt heel veel werk in, zowel in tijd als onkosten. Plaats jezelf niet in concurrentie met andere winkels of verkooppunten. Denk misschien na over exclusiviteit. En wat met dropshipping?
In dit deel overloopt Maarten een heel aantal platformen die interessant zijn om je product digitaal te verkopen aan eindklanten.
In dit deel bekijkt Maarten de verschillende soorten partnerships die je kunt opstellen met een derde partij: van verkoop uit stock over coproductie tot consignatie. Elk vorm heeft zijn eigen voorwaarden, voor- en nadelen.
Hoe je je kunt laten vergoeden bij het samenwerken met een producent? In dit deel bekijken we de gangbare percentages en marges.
Design artists werken vaak minder met een winkel en zetten hun werk eerder in de markt via architecten of galerieën. Maarten geeft enkele tips en marges mee voor deze verkoopkanalen.
Maarten geeft nog een aantal algemene tips om in acht te nemen wanneer je een overeenkomst opzet met een derde partij.
Tot slot gaan Maarten en Simon in op een aantal concrete vragen. Heeft het zin om van bij de start al in zee te gaan met een agent of wacht je hier beter mee tot je enige naamsbekendheid hebt? Hoe vind je een agent die goed bij je werk past? Bestaan er tips of modelovereenkomsten voor een samenwerking met een agent of andere derde partij? Geef je een agent exclusiviteit?
Cookies opgeslagen