Anne Chapelle heeft als CEO van het Antwerpse modehuis BVBA 32 een bloeiende onderneming met een honderdtal medewerkers en drie labels. We spraken met haar over de groei van haar bedrijf die ze stap voor stap en heel beheerst heeft aangepakt.

Anne Chapelle

© Ans Brys

In 1994 zou Anne Chapelle ‘een paar weken’ haar vriendin Ann Demeulemeester orde op zaken helpen te stellen in haar bedrijf. In 2004 kocht ze het van haar over en nu is BVBA 32 een bloeiende onderneming. Die groei heeft ze stap voor stap en heel beheerst aangepakt. “Ann concentreerde zich op het creatieve aspect, ik op de uitbouw van het bedrijf. Op zijn ‘Belgisch’: rationeel en emotioneel, maar alles in een goede balans. Als bedrijf moet je groeien, maar de kunst is om dat beheerst te doen, zodat personeel, financiën, productie,… kunnen volgen. Je moet een plan hebben en jezelf in vraag durven te stellen. Ik teken alles uit: wie, wat, waar, hoe,… Je hoeft heus geen complexe spinnenwebben te creëren, want daar blijf je alleen maar in plakken. Hou het simpel. Hoe duidelijker je groeistrategie, hoe beter iedereen zich erin kan vinden en zichzelf kan waarmaken."

SS17, Haider Ackermann

SS17, Haider Ackermann. All Rights Reserved © BVBA 32 — Atelier Haider Ackermann

SS17, Ann Demeulemeester

SS17, Ann Demeulemeester. All Rights Reserved © BVBA 32 — Ann Demeulemeester

“Begin met een klein, eigen atelier. Kan je daar van leven? Super. Evolueer stap voor stap, anders verbrand je je snel.”

Al is er volgens Anne Chapelle helemaal niks mis met klein te (willen) blijven. “Groeien is soms gevaarlijk. Dat weten we als Belgen al vele generaties. Alle kleintjes maken samen een sterk geheel. Zolang je ervan kan leven, plezier maakt en aan iets werkt waarin je gelooft, kan je langzaamaan groter worden. Dat hoeft niet, maar het kan wel. Je bedrijf moet gezond blijven. De druk om groter te worden, mag het niet ongezond maken. Dat is een echte kunst, want die druk is heel groot. Ik had ooit een fantastische baas die me zei: “Jij moet leren in je stoel te blijven zitten.” Dat begreep ik eerst niet. Pas veel later snapte ik dat ik in de diepte moest gaan. Niks komt vanzelf, de tijd brengt altijd raad.”

“De beste ondernemers zijn degenen die al eens tegen de muur gevlogen zijn. Je mag er alleen niet twee of drie keer tegen vliegen.”

Het advies van Anne Chapelle voor ondernemers die de volgende stap willen zetten: je goed laten omringen. “Zorg ervoor dat je drie, vier mensen bij je hebt die je eerlijk advies geven. Mensen die het goed met je voor hebben, die je vooruit stuwen en begrijpen wie je bent, wat je wilt en waar je naartoe gaat. Geen vrienden of familie, maar mensen uit de industrie met kennis van zaken. En daar hoef je niet voor te betalen. Iemand moet voldoende geboeid in jou zijn om dat advies vrijwillig te willen delen. Advies dat je in het begin wel eens in de wind zult slaan, want ondernemers zijn eigenwijs. Maar da’s niet erg. Je kan altijd terugkijken op je fouten en zeggen: had ik maar geluisterd. Zo leer je.”