Echo Shawna is het passieproject van Deborah Bloemen. Met haar juwelen van objets trouvés tilt ze upcycling naar een hoger niveau en bewandelt ze de slappe koord tussen high end en kitsch. Artiesten Rosalia, Rita Ora en Dojacat smaken het alvast.

Met 20 to watch presenteert Flanders DC twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Deborah Bloemen

Deborah Bloemen

Wat maakt jou anders dan andere ontwerpers?

Ik denk dat het uniek is in zijn uniek zijn. Letterlijk, want van elk stuk is er maar één. In deze tijd van massaproductie en veel uniformiteit is het net leuk dat iets handgemaakt is en je absoluut niemand kan tegenkomen met hetzelfde. Er staat ook totaal geen gender of leeftijd op mijn creaties. Ze balanceren op de grens tussen mooi en fout. Ze zijn niet voor iedereen en dat vind ik juist een kracht.

Hoe ga je om met duurzaamheid?

Behalve de schakeltjes van de juwelen en de kristallen en stenen die ik gebruik voor extra waarde, is alles preloved en objet trouvé. Daar kruipt veel tijd in, want het is gemakkelijker en sneller om een groot lot te bestellen van nieuwe dingen en door stagiaires hetzelfde product te laten maken. Maar ik vind het leuker zo. Het is ook mooi om te zien hoe mensen enthousiast reageren op stuks die ik bij wijze van spreken gisteren nog ergens gevonden heb in een nasty bak tussen de spinnenwebben. Louter door ze grondig te reinigen en op een bepaalde manier te selecteren en presenteren kan ik hun perceptie over afgedankte spullen veranderen. Daar heb ik stiekem veel plezier in.

Hoe hou je de balans tussen het artistieke en het zakelijke?

Daar ben ik bewust niet té hard mee bezig, aangezien ik altijd afga op mijn gevoel. Misschien omdat het mijn hoofdberoep niet is en mijn inkomen er niet van afhangt. Ik heb met mijn partner Martijn Vogelaers nog een creative studio (Uber and Kosher dat al opdrachten deed voor Travis Scott, Helmut Lang, Calvin Harris en Moncler, red.). Door zolang zelfstandig te zijn heb ik een zesde zintuig voor wat ik kan doen en wat niet. Ik kan uren bezig zijn aan een stuk of een halfuur. Ik neem en bewerk zelf mijn foto’s, onderhoud de website, verstuur de bestellingen en volg alle artiestenaanvragen zelf op. Dan zou de prijs van één stuk eigenlijk maal drie moeten zijn, maar ik kreeg al enkele grote bestellingen die die kosten weer terugbetalen. Misschien dat ik me anders ga organiseren als het nog groter wordt, maar nu loopt het prima zo. Ik steek voorlopig liever mijn tijd in het maken van juwelen dan kosten tot in detail af te wegen.

© Oriane Verstraeten

© Oriane Verstraeten

© Oriane Verstraeten

© Oriane Verstraeten