Overweeg je om een eerste werknemer aan te nemen? Hoe pak je dat aan? Wanneer neem je zo'n beslissing best? Welk profiel sluit het best bij jou en je studio aan? Hoe ga je om met je nieuwe rol als leidinggevende? We laten twee ondernemers hierover aan het woord: Elisabeth Mestdagh van branding agency Studio M en Griet Depoorter van breigoedlabel Wolvis.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Elisabeth Mestdagh, Studio M: “Ik werk heel graag in team, ik zou niet meer alleen willen werken”

Elisabeth Mestdagh richtte vier jaar geleden Studio M op. Onder haar eigen naam wilde ze liever niet werken, want een onemanshow zou het niet worden. Studio M specialiseert zich in art direction, grafisch ontwerp en branding en werkt voor klanten als Dries Van Noten, Chanel, Sergio Herman Group en Mugler.

Elisabeth Mestdagh Studio M

Elisabeth Mestdagh © Eva Donckers

Wat is jouw achtergrond?

Na een master grafisch ontwerp aan LUCA School of Arts in Gent kon ik in New York na een stage een jaar werken bij creative agency Baron & Baron, bekend van campagnes voor Calvin Klein, Dior en Giorgio Armani. Nadien heb ik in België ook stage gelopen bij Base Design. Verschillende van mijn vrienden studeerden toen af aan de Modeacademie in Antwerpen, zoals Bernadette en Eduard Both (CAP). Ze vroegen mij om hun branding en art direction te verzorgen. Dat soort opdrachten groeide en zo heb ik Studio M opgericht.

Wanneer besloot je de stap te zetten om iemand aan te nemen?

Na twee jaar alleen gewerkt te hebben, heb ik de stap gezet en een stagiaire aangenomen, omdat ik enorm veel werk had. Ik heb haar een IBO-contract aangeboden, waarna ik haar in loondienst heb genomen. Een jaar geleden heb ik haar dan een contract van onbepaalde duur gegeven. Maar ik vond het niet evident om de stap te zetten om iemand voltijds in dienst te nemen. Ik zat er toch wel wat mee, of dat zou lukken, ook op financieel vlak. Momenteel werken we ook met enkele stagiaires en freelancers samen.

Studio M Michaël Smits

Sources, Studio M voor Michaël Smits

Hoe ervaar je de rol van het managen?

Ik werk heel graag in team, ik zou niet meer alleen willen werken. Ik werk nu ook liever aan the bigger picture dan mij te verliezen in details. Studio M kan nu veel verschillende projecten aan en als team spelen we goed op elkaar in. Ik zie mezelf nu eerder als creative director, waarbij ik het eerste contact met de klant verzorg en de briefing opmaak voor mijn personeel. Zij gaan dan aan de slag en koppelen nadien terug. Daarnaast moet ik de boel managen, en dat is een skill die ik heb moeten leren: ik moet goed kunnen briefen, tijd maken om mijn personeel begeleiden, meetings organiseren, timings opstellen, prioriteiten bepalen,... In het begin was dat wel heavy. Je moet veel praten en overleggen, maar je groeit daar ook wel in. Nu loopt alles op wieltjes.

Hoe zie je de toekomst?

Zelf werk ik vanuit Parijs, omdat hier een grote mix van opstartende en gevestigde brands aanwezig is. Ik heb hier een fysiek kantoor, maar ik reis veel over en weer naar Antwerpen. De studio voelt als een goed geoliede machine, we hebben een sterke teamspirit met gemotiveerde medewerkers. Ik hoop dat ik Studio M verder kan uitbouwen tot een internationale studio met uitdagende, creatieve projecten. Ik overweeg om nieuwe medewerkers aan te nemen, maar ik doe het stap voor stap. Als je respect hebt voor je medewerkers, dan krijg je dat van hen ook terug. Ik denk dat dat de manier is om samen te werken op lange termijn.

De tip van Elisabeth

Laat je omgeven door medewerkers met sterke skills, die een toegevoegde waarde aan je team geven. Ga respectvol om met je personeel en heb vertrouwen in jezelf. Ik raad aan om met stagiaires te starten, zodat je kan voelen of je wil en kan managen. VDAB biedt BIS en IBO-contracten aan, waardoor je minder risico dient te nemen. Voor de werkgever betekent dat veel vrijheid, zonder teveel grenzen; voor de werknemer biedt het werkzekerheid zonder teveel verplichtingen.


Benieuwd naar het verhaal van Hadewych Becuwe van grafische studio Zwerm en Pierre De Valck van het gelijknamige designlabel?


Griet Depoorter, Wolvis: “Dankzij de extra werkkracht kon ik plots over andere dingen gaan nadenken”

Na enige tijd als architect gewerkt te hebben, besloot Griet Depoorter een zestal jaren geleden een breigoedlabel uit de grond te stampen. Onder de naam Wolvis ontwerpt en verkoopt ze sjaals en kimono’s. Vorig jaar nam ze haar eerste werknemer aan, na een succesvolle stage.

Isabeau Goddé en Griet Depoorter Wolvis

Isabeau Goddé en Griet Depoorter

Wat is jouw achtergrond?

Ik ben ingenieur-architect van opleiding en heb een aantal jaren als zelfstandige voor het architectenbureau van mijn vriend gewerkt. Na mijn uren kroop ik achter mijn breimachine om sjaals te maken. Langzaamaan nam het breien de overhand, waarna ik mijn breigoedlabel Wolvis heb opgericht. Ik had nooit gedacht dat ik zou staan waar ik nu sta. Ik kan mijn dromen regelmatig bijstellen. Wat vijf jaar geleden heel onrealistisch leek, is nu een feit.

Wanneer besloot je de stap te zetten om iemand aan te nemen?

Net zoals ik Wolvis geleidelijk aan heb uitgebouwd om er voor mezelf een voltijdse job van te maken, is dat ook zo gebeurd bij het aannemen van een eerste werknemer. In 2020 kreeg ik een stageaanvraag van Isabeau, een masterstudent textiel aan KASK School of Arts in Gent. Die vraag overviel me toen, ik was bang dat er niet voldoende werk voor haar zou zijn. Ik nodigde haar toch uit voor een gesprek en het klikte onmiddellijk. Isabeau heeft toen gedurende enkele maanden twee dagen per week voor Wolvis gewerkt. Uiteindelijk was dat de beste beslissing ooit. Die twee dagen volstonden al snel niet meer. Nadat haar stage was afgelopen, heeft ze een tijdje als werkstudent voor Wolvis gewerkt. Sinds oktober maakt ze officieel deel uit van Wolvis met een voltijds werknemersstatuut. We doen samen effectief meer, één plus één is meer dan twee. Dankzij de extra werkkracht kon ik plots over andere dingen gaan nadenken. Het gevolg is ook dat ik meer zaken ben gaan uitbesteden. Net omdat ik meer tijd heb om te ontwerpen, verkoop ik meer, waardoor die kost zichzelf terugbetaalt.

Wolvis

Wolvis

Hoe ervaar je de rol van het managen?

Vertrouwen is de basis van alles. Ik vertrouw op haar als persoon, maar ook op haar kennis en haar mening. Al van bij de start was het duidelijk dat Isabeau goed is in dingen waar ik niet zo in uitblink. Zo heeft ze een overzicht gecreëerd, die de volledige stock, de omzet per collectie en de B2B- en B2C-inkomsten bijhoudt. Ik heb daardoor een veel beter financieel overzicht, waardoor ik nu weloverwogen beslissingen kan nemen in functie van onze toekomstplannen. Dat financieel management is echt haar ding, het ontwerpen blijft meer mijn verantwoordelijkheid. Een perfecte combinatie, zo blijkt. Al betrek ik haar in alles. Want ik wil dat we samen verder kunnen gaan.

Hoe zie je de toekomst?

Ik denk momenteel na over een constructie rond winstdeling of aandeelpercentage. Als het goed gaat met Wolvis, wil ik dat graag delen met mijn personeel, zodat ook zij daar kunnen van profiteren. Een tweede werknemer aanwerven is iets dat ik op termijn ook wil bekijken. Iemand die de rechtstreekse online en offline verkoop voor zijn of haar rekening neemt, zou ideaal zijn.

De tip van Griet

Wacht vooral niet te lang met een eerste werknemer aan te nemen! Het is zinvol om dat via een stage op te starten. Dat is nuttig om vertrouwen op te bouwen en iemand te leren kennen. Je eerste werknemer moet een aanvulling voor jezelf zijn. Werk met freelancers voor bepaalde expertises, zo heb je geen verantwoordelijkheid te dragen in een periode met minder inkomsten.