Duurzaamheid is de toekomst. Daar zijn we bij Flanders DC van overtuigd. Op 8 mei organiseerden we dan ook het Fashion Lab ‘Duurzaamheid in de praktijk’. Tijdens het Lab kwamen Lotte Philipsen van Weekend Knack, Bart Saelen van caroline biss, Bruno Van Gils van Café Costume en Alexander Talpe van e5 mode praten over het belang van en hun ervaring met duurzaam ondernemen. We lanceerden ook de nieuwe Close The Loop Planner, die jou helpt om jouw bedrijf duurzamer te maken.

Duurzaam ondernemen, hoe doe je dat?

Lotte Philipsen van Weekend Knack opende het Fashion Lab met de duidelijke boodschap dat we een gedeelde verantwoordelijkheid hebben voor wat er gebeurt in de mode-industrie en ze benadrukte dan ook het belang van samenwerken. Bedrijven moeten transparant zijn, we moeten openstaan voor innovaties en recycleren is van groot belang. "Duurzaamheid houdt ook in dat de kwaliteit van de kleren bewaakt wordt, zodat je ze koestert en langer gebruikt. Pas als alle opties overlopen zijn, kunnen we gaan recycleren om ze tot iets nieuws te verwerken."

caroline biss, Café Costume en e5 mode legden uit hoe zij het voorbije jaar in samenwerking met Flanders DC het pad naar duurzaamheid aflegden en welke verantwoordelijkheden zij nu nemen. Op basis van de eigenheid van elk bedrijf, de uitdagingen én de kansen die Flanders DC zag, werd er een uniek 'tailor-made' traject uitgewerkt. De lessen uit die drie MVO-trajecten vormden de inspiratie voor de Close The Loop Planner.

Fashion Lab Lotte Philipsen, Weekend Knack

Lotte Philipsen © Juan Wyns

caroline biss

Tijdens het duurzaamheidstraject bracht caroline biss de volledige keten in kaart. Zo gingen ze in het bedrijf stap per stap zoeken naar de significante risico's en opportuniteiten voor duurzaam ketenbeheer. Er ligt ook een voorstel klaar voor een actieplan om de hele keten de komende vijf jaar te verduurzamen zodat ze zich kunnen positioneren als duurzaam merk. 

Wat doen ze nu concreet? Werken met materialen zonder toxische bestanddelen is een van de belangrijkste realisaties van het merk. Bij het ontwerpen van de kleren tracht caroline biss in te zetten op duurzaam ontwerp met het oog op tijdloos design en zo weinig mogelijk afval. Wat betreft de verkochte kleren stimuleert het merk actief het tweede leven en onderhoud van de kledij. 

Klanten stelden vaak de vraag waar en door wie de kleren gemaakt zijn. Het modebedrijf communiceert daarom ook transparant met elke afdeling over de productie en de duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is het winkelpersoneel in staat om vragen van klanten te beantwoorden.

Ook wat de leveranciers betreft wil caroline biss het beter doen. In de toekomst wil het merk een gedragscode ontwikkelen voor de leveranciers en zal ze garanties en verificatie van duurzaamheid opvragen.

caroline biss drukte op het belang van de communicatie met de klant over de duurzaamheid van het merk. Het bedrijf is nu bezig met het bouwen van een informatieluik op de website. Tegen 2019 komen er labels in de kledij die meer informatie zullen verschaffen zoals bijvoorbeeld over de afwezigheid van toxische stoffen. 

Café Costume

Slow fashion behoorde reeds tot de filosofie van Café Costume voor het bedrijf deelnam aan het Close The Loop-traject. Uit het lijstje met actiepunten dat het modebedrijf ondernam bleek dat duurzaamheid van een bedrijf verder gaat dan enkel productie. Op korte termijn realiseerden ze enkele 'quick wins': de zeep werd vervangen door een hervulbare ecologische variant en gerecycleerd papier deed zijn intrede. Plastic waterflessen werden verbannen en vervangen door een kraan met filtersysteem, de koffiepads maakten plaats voor koffiebonen en deze maand hangen ook de richtlijnen voor 'mei plasticvrij' aan de keukenmuur. 

Voor de maatpakken werkt Café Costume voornamelijk met natuurlijke materialen, maar bij de hemden loopt nu een testfase met een katoen-lyocell blend. Het valt nog te bekijken hoe de klant hierop reageert aangezien goede kwaliteit een prioriteit blijft voor het merk: materiaal dat lang meegaat, is op zich ook een duurzaam gegeven. Als laatste piste bekijken ze de optie om hun sample-hemden te laten verwerken tot ondergoed.

Het verhaal van duurzaamheid stopt niet voor Café Costume: op termijn wil het bedrijf haar hele businessmodel verder verduurzamen op basis van hun huidige principes van geen overstock dankzij productie op maat en de lange levensduur van de kleding.

e5 mode

Tijdens het traject focuste e5 mode zich op één project in samenwerking met Libelle: het uitwerken van een circulaire capsulecollectie die dit najaar wordt gelanceerd. De bedoeling is om de lessen die hieruit getrokken worden stapgewijs verder uit te rollen over de hele organisatie.

Het bedrijf nam de Europese ISO 26000 norm als kapstok, maar wilde verder gaan dan de wettelijke verplichtingen. Het duurzaamheidsverslag dat e5 mode maakte tijdens het traject zorgde voor een beter zicht op wat ze al doen op vlak van duurzaamheid en waar het beter kan. Om in de toekomst samen te werken met duurzame leveranciers diende het bedrijf een aanvraag in bij Fair Wear Foundation. e5 mode heeft ook ambities om meer transparant te zijn en alle stakeholders te informeren op een toegankelijke manier.

Zelf aan de slag

De Close The Loop Planner die Flanders DC maakte zorgt ervoor dat de stap voor een modebedrijf om duurzamer te ondernemen makkelijker wordt. Het is een hulpmiddel waarmee je aan de hand van een eenvoudige vragenlijst alle schakels van Close The Loop doorloopt en waarbij je een gepersonaliseerd actieplan krijgt waaruit je concrete tips en tools kunt halen. Aarzel niet en ga meteen aan de slag! Bedrijven kunnen ook bij onze collega Jasmien Wynants terecht voor persoonlijke begeleiding indien ze dat wensen. 

Flanders DC krijgt dankzij MVO Vlaanderen opnieuw de kans om met acht bedrijven aan de slag te gaan. Wil jij met ons het traject doorlopen? Houd dan zeker onze website in de gaten. 

Close The Loop Planner

“Duurzaam ondernemen is een onderwerp waarvoor je een duwtje in de rug nodig hebt, maar we zijn gemotiveerd om er stap voor stap aan verder te werken. Het is een evolutie en geen revolutie. We doen nu wat we vandaag kunnen en hebben duidelijke ambities voor de toekomst die we vertaalden in een actieplan.”

Bart Saelen,

CEO caroline biss

“Het MVO-traject deed me opnieuw beseffen waarom ik ooit in de mode begon, om het anders aan te pakken. Daarom maken we kostuums op maat en maakt duurzaamheid intrinsiek deel uit van ons verhaal.”

Bruno Van Gils,

CEO Café Costume

 “Ik ben ervan overtuigd dat MVO de standaard wordt. Het blijft geen niche. Het is een must om in de toekomst aan MVO te doen en dat vind ik maar goed ook.”

Alexander Talpe,

CEO e5 mode