Stel je eens voor: nooit meer je schoenen hoeven poetsen dankzij nanotechnologie. Of maatwerk binnen ieders handbereik met de nieuwste softwaretechnieken. De stiletto’s van Elegnano en de naaipatronenwebsite Save Our Shape bewijzen dat dit geen sciencefiction is. En er zijn nog veel meer Belgische ondernemers die nieuwe technologieën omarmen en inspireren met een ‘futureproof’ businessmodel.  

Naarmate de technologie sneller evolueert, worden de kleren die we dragen complexer en geavanceerder. De belangrijkste evoluties in de mode en technologie zijn er binnen de verschillende onderdelen van de modeketen. Denk maar aan innovaties in materiaalgebruik, ontwerp- en productieprocessen en retail.  

Smart textiles

Bij technologische materialen is de associatie met ‘smart textiles’ snel gemaakt. Dat zijn stoffen waarin digitale elementen of elektronica verwerkt worden om de functionaliteit te verhogen. Sommige designers buigen zich over de vraag hoe de gevoelens of emoties van de drager kunnen worden vertaald naar zichtbare elementen in kleding. Andere ontwerpers ontwikkelen materiaalcoatings met als doel om de kwaliteit, het comfort en de duurzaamheid van hun collecties te verbeteren. De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor de ontwikkeling van duurzame materialen en ecologische kleurtechnieken. Laboratoria en researchcentra bieden ontwerpers de ruimte om te experimenteren en delen hun jarenlange ervaring en kennis. 

Kristel Peters experimenteert met schimmels als materiaal om duurzaam te ontwerpen.

3D-evolutie

3D-technologie blijft zich ontwikkelen en helpt de mode-industrie snel en flexibel inspelen op uiteenlopende vragen van klanten. Over de hele wereld wordt geëxperimenteerd met 3D-printen, maar ook met driedimensionaal breien en weven. Hoewel de meeste van die technieken momenteel worden toegepast bij de productie van accessoires of fournituren, kunnen er steeds grotere volumes worden gerealiseerd. Lasertechnologie kan worden ingezet om materialen op een nieuwe manier met elkaar te verbinden, ter vervanging van de gebruikelijke stiksels. Door de technologieën creatief te gebruiken, kan de consument ontwerpen zelf uitvoeren én personaliseren.

Helix print haar accessoires met PLA, een 100% natuurlijk materiaal.

Retailtrends

Andere bedrijven innoveren vanuit het perspectief van het winkelpubliek. Retailers introduceren nieuwe systemen en concepten om de winkelervaring zowel on- als offline te optimaliseren. Door 3D-scanners en meetsoftware in te zetten, worden consumenten bijvoorbeeld geholpen bij hun zoektocht naar de perfecte maat. Interactieve paskamers stellen hen in staat om via een slimme spiegel te communiceren met een winkelmedewerker. Metvirtual’ en ‘augmented reality’ kan de consument op voorhand visualiseren hoe een kledingstuk past. Om het publiek kennis te laten maken met deze retailinnovaties, initiëren brancheorganisaties in diverse Belgische steden inspirerende projecten, die de winkelstraat van morgen verbeelden.

 

De 3D-voetscan van Brantano geeft onmiddellijk alle informatie over je voeten weer.


Gebeten door dit topic? In dit online magazine zullen we in de komende tijd extra aandacht besteden aan innovaties, trends en ontwikkelingen op het vlak van mode en technologie.

Wil je de nieuwste ontwikkelingen volgen maar ook je eigen vondsten en ideeën delen?

Word lid van onze Facebookgroep FashionTech works en gebruik #fashiontechworks.