Managing director Bruno Pfalzgraf van Famous Clothes – Cameleon, was tijdens zijn dertigjarige carrière verantwoordelijk voor de groei van verschillende nationale en internationale merken.

Bruno Pfalzgraf heeft een ruime ervaring in business development. Toch heeft Bruno geen eenduidig antwoord op de vraag of groeien een doel of een middel moet zijn voor een bedrijf. “Cameleon is enorm gegroeid. Op een bepaald moment misschien zelfs wat te snel. Een van de oprichters zei dat dat misschien een fout was. Ik weet het niet… Vaak is een economisch model rendabeler naarmate het groter wordt. Het is normaal dat je op een bepaald moment wilt groeien, om dingen zoals vaste kosten en inkoopstructuren af te lossen. Maar dat kan je langzaam doen. Je hoeft niet per se morgen al in Tokio te staan. Maar business is als de natuur: ze houdt niet van immobilisme. Als je te lang blijft stilstaan, word je voorbijgestoken door iemand die wél durft waar jij voor terugdeinst.”

“Elektriciteit is niet uitgevonden door kaarsen te analyseren. Op een bepaald moment moet je proactief zijn.”

“Alles start met een analyse van de markt en van de concurrentie. Wat is mijn business value proposition? Wat is mijn consumer promise? Welke troeven en knowhow heb ik in huis? Dan is het kwestie van je groeistrategie te kiezen in functie van die sterktes en middelen. Maar er is geen absolute keuze. In mijn carrière heb ik ze allemaal gemaakt. Natuurlijk heb ik spijt van sommige beslissingen. Maar wie zich nooit vergist, heeft niet genoeg gedurfd. Better fail fast and correct quickly. Zonder het recht op fouten maken, werkt het niet."

“Er komen ups en downs. Verrassingen en fouten. Je kan dus maar beter iemand aan je zijde hebben die je steunt en die zegt: het is niet erg, we proberen dat wel goed te maken.

Volgens Bruno Pfalzgraf is het cruciaal dat alle stakeholders van in het begin akkoord zijn over de bedrijfsobjectieven en hoe die bereikt moeten worden. “Verlies nooit het belang van de mensen die je hun vertrouwen hebben geschonken uit het oog. Je kan beter zes maanden of een jaar langer zoeken naar iemand die je wilt steunen en die je visie begrijpt, dan gebakken lucht te verkopen om snel geld binnen te halen en te kunnen starten. Dat is vragen om problemen. Zelfs één uur nadenken is de moeite waard. Don’t scale up too fast. Weet je, het succes van een carrière heeft vaak te maken met de juiste timing. En de juiste timing, die vind je pas als je begrijpt wat er gebeurt. Als je tussen de lijnen kan lezen en naar de consument luistert, als je een sterk idee hebt en dat geduldig uitbouwt, dan blijft het bestaan. Kijk naar Picasso. Die heeft heel zijn leven geschilderd en was op het einde nog altijd even briljant.”  

Cameleon Woluwe

Cameleon Woluwe