Nog tot morgenavond vindt aan de andere kant van de wereld de jaarlijkse Game Developers Conference plaats. Voor het tweede jaar op rij is in San Francisco een Belgische delegatie aanwezig met maar één missie: de Belgische driekleur nog wat steviger op de kaart van het internationale gamelandschap prikken.

Na het daverende succes van onze maidentrip richting San Francisco, kon het bijna niet anders of er zou dit jaar een vervolg aan worden gebreid. Voor de organisatie van de tweede gecoördineerde missie richting GDC vonden Flanders DC, FLEGA en WALGA elkaar opnieuw blindelings. Die samenwerking is trouwens niet het enige dat vertrouwd aanvoelt. Waar we vorig jaar soms nog aarzelend op verkenning gingen, walsen we dit jaar door het Moscone Center alsof het onze eigen, door ondergrondse gangen verbonden, achtertuin is.

Game Developers Conference

Game Developers Conference

Mix van oud en nieuw

Onder de deelnemers eveneens een boel vertrouwde gezichten zoals Pajama Llama Games, Graphine, I-Illusions en PreviewLabs, maar even goed ook nieuwkomers als Bazookas, Once Storytelling, Cybernetic Walrus en Pepkarijnel Industries. Verder levert ook Digital Arts & Entertainment van HOWEST Kortrijk, vorig jaar nog uitgeroepen tot de beste game-opleiding ter wereld, een ruime delegatie af om die reputatie kracht bij te zetten.

Niet onbelangrijk: ook de Vlaamse politiek is van de partij. In de delegatie bevinden zich dit jaar zowel Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel Sven Gatz als burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne. Dat ze tijd maken om de sfeer op de belangrijkste bijeenkomst van spelontwikkelaars ter wereld op te snuiven, is op zich al een mooie appreciatie voor de Vlaamse gamesector. Dat hun aanwezigheid extra media-aandacht met zich meebrengt, is eveneens mooi meegenomen, met mooie artikels in De Standaard, Knack, Gazet van Antwerpen en een omvangrijk gamedossier door de VRT.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Games en biertjes

“Laat van je horen”, penden we vorig jaar bij terugkomst als een van de belangrijkste tips. Omdat het vreemd zou zijn ons eigen advies in de wind te slaan, werden er dit jaar niet één, maar twee avondactiviteiten georganiseerd waar de aanwezige Belgische studio’s het beste van zichzelf kunnen geven.

Op zondagavond, nog voor het eigenlijk GDC-circus echt in gang schoot, organiseerden we samen met onze noorderburen de tot de nok gevulde Dutch Courage meets Belgian Beers pre-mixer. Zo’n 700 genodigden, waaronder een boel pers en decision makers, konden met een game aan de slag in ruil voor een verfrissende Belgische pint. Al was het aangeraden om eerst alle games te spelen alvorens je dorst te laven.  

Dutch Courage meets Belgian Beers pre-mixer GDC

Dutch Courage meets Belgian Beers pre-mixer

Cybernetic Walrus demonstreerde er hun oogverblindende en supersonische racegame Antigraviator en geloof ons vrij: je klautert best niet met een stuk in je voeten in de cockpit van zo’n supersnel racemonster! Evenmin een aanrader in beschonken toestand: Journey for Elysium van Once Storytelling. In deze unieke VR-ervaring, waarvoor de collega’s van PreviewLabs het prototype ontwikkelden, dobbert je roeibootje op een rivier in de onderwereld en peddel je jezelf een weg richting het eeuwige leven. De op klassieke mythologie geïnspireerde monsters en puzzels krijg je er gratis en voor niks bij. Bekomen kon met het relaxte puzzelspel Boa Bonanza van Pepkarijnel Industries, een nieuw opgerichte studio door Karel Crombecq van Sileni Studios en Stray-ontwikkelaar Pepijn Willekens, of met één van de projecten van DAE Studios — HOWEST Bazookas. Of gewoon: met een schuimende pint.   

Drie dagen later, op woensdag 21 maart, organiseerden de Belgen hun eigen feestje. Tijdens het Belgian Games Cafe kregen onze studio’s de kans om in een traditionele Amerikaanse bar tussen een natje en een droogje nieuwe contacten te leggen of bestaande zakenpartners te imponeren.

Op de beursvloer

Eerder die dag waren de deuren van de expovloer open gegaan en ook daar was heel wat Belgisch gametalent terug te vinden.  

Cybernetic Walrus heeft als geen ander het belang van op te vallen begrepen en je moet dan ook heel wat moeite doen om Antigraviator op de expovloer te ontlopen. De racegame is speelbaar op de stand van uitgever Iceberg Interactive en wordt in de buurt van de registratiezone gepresenteerd.

Minister Sven Gatz speelt Antigraviator

Verder vinden we op de beursvloer ook de mannen van Graphine met een eigen stand terug. Het Gentse middlewarebedrijf van CEO Aljosha De Meulemeester gooide er hoge ogen met de pas verschenen update van hun Granite-technologie.

Daarnaast hebben onze vrienden van Digital Wallonia voor het tweede jaar op rij een gedeelde stand waar een heleboel bedrijven hun producten en diensten aan de man brengen. Op gamegebied springt daarbij vooral Fishing Cactus in het oog, die hun monochrome puzzelgame Shift Quantum voorstellen. Samen met Antigraviator vertegenwoordigden die games trouwens onze landskleuren op de European Games Showcase. Alle middelen zijn goed om de naamsbekendheid de hoogte in te schieten.

Een titel waarvan, zeker in VR-kringen, de naam nog maar half moet worden uitgesproken om de hoofden geïnteresseerd te doen draaien is Space Pirate Trainer van I-Illusions. De game is zowel kritisch als commercieel een groot succes en studiokapitein Dirk Van Welden is een graag geziene spreker en uithangbord voor grote technologiemerken. Dit jaar komt hij in drie sessies aan het woord. Op dinsdag zetelt hij in een panel over performance van VR-technologie met ontwikkelaars van onder andere Unity en Epic. Op woensdag mag hij in de vroege namiddag zijn zegje doen op een sessie van Intel en enkele uren later zijn licht laten schijnen over de mixed reality-technologie van Microsoft.

Dirk Van Welden

Dirk Van Welden

Andere boeiende talks waar onze ontwikkelaars heel wat uit kunnen leren:

  • Practical IP Law for Indie Developers 301: Plain Scary Edition
  • Know Your Market: Making Indie Games That Sell
  • Funding What When
  • Let’s Be Realistic: A Deep Dive into How Games Are Selling on Steam
  • The Diary of a Modern PR Campaign: How to Plan Your Game’s Promotion
  • Advocating for Yourself: How to Change the Public Perception of Games and Game Developers
  • No Booth, No Problem: Showcasing Your Game on the Go
  • Loot Box: How to Strike Gold through Licensed Consumer Products

De opnames van deze sessies zijn vanaf volgende week terug te vinden in de GDC Vault.

Net naast de prijzen

Space Pirate Trainer van I-Illusions mag dan wel op alle vlakken een succes zijn, met een award gaan ze dit jaar niet naar huis. Voor het tweede jaar op rij dient de game op de Independent Game Festival awards tevreden te zijn met een eervolle vermelding in de categorie Excellence in Design. Hetzelfde lot is het Gentse Larian Studios beschoren. Hun Divinity: Original Sin 2 schopte het dit jaar her en der tot (pc-)spel van het jaar, maar op de GDC Game Developers Choice awards kwam het niet tot een nominatie. We mogen natuurlijk trots zijn op de eervolle vermeldingen in prestigieuze categorieën als Game of the Year, Best Design en Best Narrative, maar ergens vonden we dat het exceptionele rollenspel van Swen Vincke en zijn team toch in minstens één categorie een nominatie had verdiend.

Independent Game Festival

Independent Game Festival

De laatste hoop op een Belgische prijs rustte op de jeugdige schouders van Pepijn Willekens. Zijn alternatieve installatie Windgolf werd geselecteerd voor de populaire alt.ctrl.GDC showcase, een selectie van games die op een originele manier worden bestuurd, veelal met een speciaal ontworpen installatie. Zo speel je in Windgolf een potje minigolf door lucht in twee buizen te blazen. Elke van de 20 projecten maakte automatisch kans op de alt.ctrl.GDC award, maar Windgolf haalde de eindselectie net niet.

Pepijn Willekens met Windgolf GDC

Pepijn Willekens met Windgolf

Volle valies

Ondanks die kleine domper, kunnen we toch terugkijken op een geslaagde tweede excursie naar San Francisco. Zelfs al moeten we straks zonder trofeeën naar huis, onze valies zit boordevol inspiratie, businesskaartjes en het warme gevoel dat we in een fantastische industrie zitten, waarvan we het laatste nog lang niet hebben gezien. 


Volg ook mee de verslagen vanop GDC op de blog van FLEGA!