Wie aan film en televisie denkt, denkt in beelden. Maar een film zonder geluid is als een café zonder bier. Al meer dan dertig jaar creëert Het Geluidshuis inspirerende klanken, onder andere voor reclameproducties en 'Heerlijke Hoorspelen' voor kinderen en volwassenen. Het eindresultaat zijn steevast kleurrijke verhalen die een onverbloemd beroep doen op je verbeelding, meer nog dan bij film.

Jeroen Goossens en Ann Desmet, Het Geluidshuis

Jeroen Goossens en Ann Desmet, Het Geluidshuis

Jullie bedrijf combineert een productiehuis met een uitgeverij. Hoe is deze evolutie tot stand gekomen?

Ann: In het begin maakten we enkel muziek voor radio- en tv-commercials, theater en televisie. Het is op vraag van adverteerders en reclamebureaus dat we later ook zelf radiospots zijn gaan produceren, wat uiteindelijk uitgroeide tot onze voornaamste activiteit. Het dertigsecondenverhaal wakkerde onze goesting aan om langere verhalen te vertellen. En zo ontstond ons eerste hoorspel in 2004. Omdat niemand echter interesse toonde in het uitbrengen ervan, besloten we om, naast het productiehuis, ook een uitgeverij te starten.

Een hoorspel, wat is dat? Een auditief verhaal zonder beeld?

Jeroen: Je kan het best vergelijken met een film zonder beeld. Het maakproces van een boek of een sprookje, van scenario over casting van de acteurs, opname, montage, mixen van muziek tot de algemene postproductie is geheel gelijklopend aan dat van een film.

Ann: Met onze Heerlijke Hoorspelen mikken we op kinderen en volwassenen, terwijl we ons met de AudioFilms exclusief op volwassenen richten. Hoorspelen zijn fun, omdat de luisteraar er zijn eigen beelden bij kan bedenken.

Jeroen: Tijdens het maken van de hoorspelen zijn we ons er continu van bewust dat we onzichtbare dingen hoorbaar moeten maken.

Het Geluidshuis

Om een goed hoorspel te maken, heb je een uitgekiend scenario nodig.

Jeroen: Dat klopt. Verhalen van de gebroeders Grimm, William Shakespeare en Charles Perrault vertalen we naar een echt audioformat, dat we verder aanpassen aan onze cultuur. Niet alle grappen zijn even geestig in elke taal.

Ann: Gezien onze jarenlange audio-ervaring weten we zeer goed wat wel en wat niet werkt. We putten uit een zeer uitgebreide geluidsbank, maar we maken ook veel geluiden in huis.

Jeroen: De kostprijs van geluid hoeft niet duur te zijn. Een natte selder die breekt, maakt precies hetzelfde geluid als een open beenbreuk. Zo simpel kan het zijn.

Hoe belangrijk is humor in jullie job?

Jeroen: Humor is essentieel. Ik zeg vaak tegen mensen dat ik een hele dag onnozel mag doen én daarvoor betaald word. In audio is humor een belangrijke tool om een glimlach los te krijgen bij een luisteraar. Maar het is niet het enige ingrediënt dat het succes van een spot bepaalt.

Ann: We hebben al heel wat mooie spots gecreëerd die sereen, of zelfs serieus zijn. Soms volstaat een goede stem in combinatie met een goede tekst.

Het Geluidshuis

Het Geluidshuis

De hoorspelen zijn niet goedkoop. Kunnen jullie de concurrentiestrijd aan met boeken, audioboeken en films die goedkoper zijn?

Jeroen: Ons product is echt uniek. Het gaat verder dan het klassieke audioboek, omdat het niet zomaar een verhaal is dat wordt voorgelezen, met wat muziek op de achtergrond. Het voordeel van hoorspelen is dat ze telkens opnieuw beluisterd kunnen worden. Elke keer ontdek je weer iets nieuws. Dat heb je minder met boeken en films.

Ann: Een Heerlijk Hoorspel bestaat uit een boek en een cd die 79 minuten aan luistermateriaal biedt. Er wordt heel hard gewerkt aan het scenario, maar ook aan het sounddesign, de muziek en de illustraties in het boek. Daarnaast heb je nog straffe acteurs nodig die alles inspreken en inzingen, wat maakt dat we ons product niet goedkoop in de markt kúnnen zetten. Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de vele uren luisterplezier die we hiermee aan ieder gezinslid verschaffen. In 2015 was ons hoorspel De Storm het best verkochte kinderboek op de boekenbeurs. We proberen ook mee te gaan met onze tijd. Hoorspelen worden het vaakst beluisterd in de wagen. Maar omdat we merken dat de meeste auto's geen cd-spelers meer hebben, bestaat er nu ook een app.


Dit interview werd afgenomen naar aanleiding van Antwerp.Works, het festival rond creatief ondernemen dat plaatsvond eind september 2016. Foto's © Bart Kiggen