Overweeg je om een eerste werknemer aan te nemen? Hoe pak je dat aan? Wanneer neem je zo'n beslissing best? Welk profiel sluit het best bij jou en je studio aan? Hoe ga je om met je nieuwe rol als leidinggevende? We laten twee ondernemers hierover aan het woord: Hadewych Becuwe van grafische studio Zwerm en Pierre De Valck van het gelijknamige designlabel.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Hadewych Becuwe, Zwerm: “Een werknemer kan mee aan je verhaal schrijven, een freelancer niet”

Hadewych Becuwe richtte in 2021 haar eigen grafische studio Zwerm op, met een focus op huisstijlen, websites en scenografieën voor culturele opdrachtgevers. Toen haar eerste werknemer op wereldreis vertrok, was ze op zoek naar een nieuwe aanwinst. Uiteindelijk nam ze niet één, maar twee extra medewerkers aan.

Hadewych Becuwe, Nils Van de Cauter en Beau De Maesschalck Zwerm

Hadewych Becuwe, Nils Van de Cauter en Beau De Maesschalck © Buro Bonito

Wat is jouw achtergrond?

Na mijn afstuderen als grafisch ontwerper aan LUCA School of Arts in Gent heb ik bij een aantal grafische bureaus gewerkt. Nadien richtte ik samen met Femke Vanbelle een eigen studio op onder de naam Wilderzicht. We hebben drie jaar samengewerkt, maar besloten uiteindelijk om elk onze eigen weg in te slaan. Ik werk graag aan grote projecten, waarbij veel partijen betrokken zijn. Ik haal veel energie uit het werken met freelancers in een multidisciplinair team. Tijdens het zwangerschapsverlof van Femke heeft grafisch freelancer Tineke een tijdje voor Wilderzicht gewerkt. Uiteindelijk maakte zij een jaar geleden de overstap naar mijn nieuwe studio Zwerm.

Wanneer besloot je de stap te zetten om iemand aan te nemen?

Een kleine twee jaar geleden heb ik Tineke aangenomen in een vierdevijfdestatuut. Zij is het afgelopen najaar op wereldreis vertrokken, waardoor ik op zoek was naar iemand om haar te vervangen. Ik zocht iemand met enkele jaren ervaring op de teller. Tijdens de sollicitaties had ik het gevoel dat er niet één maar twee mensen bovenuit staken, die in mijn ogen bovendien een goeie match zouden kunnen vormen. Na veel wikken en wegen besloot ik om Beau en Nils beide een drievijfdecontract te geven. Ze hebben allebei eerder als zelfstandige gewerkt, dus die ervaring komt zeker nu van pas. Ik heb hen van bij de start in januari ook veel verantwoordelijkheid gegeven. Ondertussen zijn we twee maanden verder. Het is supertof, maar ook heel intens.

Affiches Bits of Dance, Zwerm

Huisstijl Kunstenfestival Watou, Zwerm

Hoe ervaar je de rol van het managen?

Hoe meer mensen ik in dienst heb, hoe meer praktische zaken ik moet opvolgen. Zwerm heeft ondertussen een 25-tal klanten, dus voor mij wordt dat soms moeilijk bij te houden allemaal. Ik hoop dat ze zich snel zullen inwerken, zodat ze elk een eigen klantenportefeuille kunnen beheren. 

Ik vind het daarnaast belangrijk dat iedereen het gevoel heeft aan ieder project te hebben meegewerkt, of dat dan veel of weinig is. Iedereen moet zijn mening ook kunnen geven. 

Mijn manier van werken heb ik steeds geoptimaliseerd en die stuur ik nog steeds bij, zodat samenwerken ook echt vlot kan gaan. Als je samenwerkt, is bijvoorbeeld een duidelijke mappenstructuur een noodzaak.

Hoe zie je de toekomst?

Ik vind het belangrijk dat er open blijft gecommuniceerd worden. Ik wil graag weten hoe Nils en Beau hun job ervaren. Ik toets dus regelmatig af hoe zij het zien en aanvoelen en hoe zij het misschien anders zouden doen. Op dit moment heb ik het gevoel dat alles goed loopt. Ik hoop op een langdurige samenwerking die verder kan uitgebouwd worden. 

Stress kan bij mij soms wel de kop opsteken. Gaan we al die projecten kunnen doen op de termijn die ik voorzien heb? Zal er genoeg werk zijn? In het ideale scenario zou ik het wel leuk vinden om met z’n vieren te zijn, idealiter iemand met skills in project management, copywriting of animatie.

De tips van Hadewych

Besef dat een werknemer in loondienst een stuk goedkoper is als een freelancer. Maar ook dat een werknemer mee aan je verhaal kan schrijven. Een freelancer werkt op afstand, op occasionele basis en is dus minder betrokken. Een werknemer maakt deel uit van je bedrijf, waardoor je erop kan bouwen. 

Beschouw je medewerkers als collega’s. Ik heb bepaalde verwachtingen naar hen toe, maar ik krijg ook veel van hen terug. Dat creëert kansen.

Bereid sollicitaties goed voor. Aan welk profiel heb je het meeste nood? Maak een heldere vacature op en stel tijdens het gesprek de juiste vragen, zodat je de juiste beslissing kan nemen.


Benieuwd naar het verhaal van Elisabeth Mestdagh van branding agency Studio M en Griet Depoorter van breigoedlabel Wolvis?


Pierre De Valck: “Geef mensen veel autonomie en verantwoordelijkheid”

Pierre De Valck werkte tien jaar achter de schermen bij grote kunstenaars. Twee jaar geleden besloot hij zijn collectible designmerk te lanceren. Van bij de start wist hij dat hij het niet alleen zou blijven doen. Zijn nieuwe werkkracht ziet hij als een investering om snel te kunnen groeien.

Pierre De Valck

Pierre De Valck © Cedric Verhelst

Wat is jouw achtergrond?

Ik heb een opleiding architectuur achter de rug, maar belandde uiteindelijk in de kunstwereld. Ik heb tien jaar achter de schermen gewerkt bij kunstenaars. Bij hen heb ik enorm veel geleerd: concepten bedenken, dingen in productie brengen, ideeën uittekenen en productieteams aansturen. Ik deed vrij veel technische opvolging op de computer. Het kriebelde daarom al even om zelf met mijn handen dingen te gaan maken. Het merk dat ik twee jaar geleden oprichtte, bevindt zich in het nichesegment ‘collectible design’, dat een brug slaat tussen kunst en design. Net zoals in de kunstwereld is het daarbij belangrijk om een soort van ‘scarcity’ rond je werk te creëren. Als designer heb je wel het voordeel dat je redelijk snel iets kan maken. Daarnaast bestaan er ook diverse opportuniteiten voor designers zodat je snel kan groeien, zoals het aanbod van Flanders DC, met onder meer webinars en beursdeelnames.

Wanneer besloot je de stap te zetten om iemand aan te nemen?

Ik wist van bij de start dat ik het niet alleen zou blijven doen. Omdat ik met mijn label Pierre De Valck wil groeien en wil dat de dingen vooruitgaan, heb ik in januari een eerste werknemer aangenomen. Nina doet nu de volledige productie van mijn stukken in het atelier. Ik wil zoveel mogelijk dingen inhouse doen. Ik betaal liever iemand die in loondienst voor mij werkt, dan te moeten werken met toeleveranciers die vaak duurder zijn. Hoe meer je in handen hebt, hoe flexibeler je kan zijn.

Met Nina erbij kan ik me meer focussen op de juiste dingen. Ik heb meer tijd om ideeën te bedenken. Ik zie die extra werkkracht dus ook als een soort investering. Ik moet nieuwe stukken blijven creëren om relevant te zijn, om op relatief korte tijd ergens geraken. Als je te traag evolueert, word je volgens mij minder opgepikt. Ik heb nu ook tijd om meer mensen te leren kennen en om te werken aan de branding en het merk zelf.

Wall cabinet with stone, Pierre De Valck © Maison Mouton Noir

Hoe ervaar je de rol van het managen?

Nina heeft een specifieke expertise die ze in de kunstwereld heeft opgebouwd. Ze is heel hands-on en perfectionistisch. We zijn heel complementair. Om te overleggen, gebruiken we vaak Trello, een softwaretool voor projectmanagement. Wekelijks zitten we ook samen voor een stand van zaken en op basis daarvan wordt verder gewerkt. Je moet een manier van werken creëren, waarin je mensen veel vertrouwen geeft en laat doen. Nina heeft veel vrijheid, zij kiest wat ze wanneer en hoe doet, zolang de dingen maar op tijd klaar zijn. Het artistieke deel blijft mijn aandeel. Ik hou niet van toegevingen, ik hou van radicale ideeën.

Hoe zie je de toekomst?

Ik wil dat steeds meer mensen mijn label willen leren kennen. Met Nina erbij kan ik een mooi parcours uitzetten. Collectible design is een klein segment, dat nog volop ontdekt moet worden. We moeten mee surfen op de golf van collectible design. Wat niet evident is, is dat je op voorhand moet investeren in je werk. Pierre De Valck wordt vertegenwoordigd door een aantal internationale galerieën in Seoul, New York, Dubai en Genève, die uiteraard graag nieuw werk brengen. Je weet pas wanneer iets succesvol is, als het al gemaakt is en uiteindelijk verkocht wordt. Dat blijft wel een high risk. Maar het wordt wel relatief duur verkocht, waardoor er marges zijn die je toelaten om nieuwe dingen te creëren.

De tip van Pierre

Geef mensen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid en autonomie. Ik heb een hekel aan micromanagement. Ik wil een duidelijke visie uitdragen, waarin mensen kunnen meegaan, met voldoende vrijheid om eigen voorstellen te doen.